Registeren Inloggen

COLUMN: Auto huren: wat een ellende!

Elles wilde onlangs een auto huren in Engeland. Ze dacht het geregeld te hebben, maar dat bleek niet zo te zijn. Uiteindelijk betaalde ze een hogere huurprijs, wat een ellende! Herkenbaar?

Auto huren in het buitenland

“Ik weet niet of u weleens een auto huurt in het buitenland? Ik wel en iedere keer realiseer ik me weer wat een ingewikkelde, ondoorzichtige opgave dit is. Tientallen verhuurbedrijven zijn er en op iedere verhuurwebsite vind je duizenden kleine lettertjes. Over de bezine, de kilometers, de verzekering en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al snel duizelt het me.

Geregeld dacht ik

Toen ik onlangs een auto wilde huren in Engeland, deed ik dat via Booking.com. Verzekering erbij, geregeld dacht ik. Toen ik bij de verhuurder aankwam, die ik bereikte na een tocht van een halfuur vanaf de luchthaven naar een industrieterrein, bleek er toch iets mis te zijn gegaan. De verzekering die ik had afgesloten via Booking.com, was gedaan onder mijn voornaam Elles. De verhuurder accepteerde dat niet en zei dat ik de eerste naam uit mijn paspoort had moeten vermelden: Elisabeth. Nergens op de site werd dat vermeld.

Hogere huurprijs

De man achter de balie bleef bij hoog en bij laag volhouden dat dit moest, anders zou de auto niet verzekerd zijn en of ik dan maar even via zijn bedrijf een nieuwe, duurdere verzekering wilde afsluiten. Omdat ik inmiddels weleens weg wilde – we stonden er al gauw een klein uur – hebben we dat uiteindelijk gedaan. De man kwam met een nieuw contract, met weer tientallen kleine regeltjes. De totale huurprijs was inmiddels met eenderde verhoogd. We kregen wel een ‘upgrade’, zoals dat in deze kringen heet; een grotere auto dan de oorspronkelijke keuze. Met stoom uit onze oren reden we weg. Is dit voor u herkenbaar? Kan het ook anders? Laat het weten op ons forum.”

Geef een reactie