Registeren Inloggen

COLUMN: Is dit het moment voor een elektrische auto?

Elles de Bruin is toe aan een nieuwe auto, en twijfelt of dit het goede moment is om over te stappen op elektrisch rijden. ‘Is de overheid er al op voorbereid?’ vraagt ze zich af in deze column.

“Mijn auto is ‘overleden’, dus ben ik op zoek naar een nieuwe. Eigenlijk vind ik dat ik in deze tijden, waarin het kwik in februari de 20 graden aantikt, elektrisch moet gaan rijden. Een bescheiden bijdrage aan het milieu. Maar waar begin je als je een elektrische auto wilt kopen?

Kijk vooral naar de actieradius van de auto. Sommige voertuigen halen op een volle accu net 250 kilometer, andere bijna de 500 kilometer. Onlangs publiceerde ‘Trouw’ een verhaal over twee studenten die bij wijze van proef een elektrische auto huurden en ermee naar Berlijn reden. Kosten naast de huur van de auto (90 euro per dag): 10 euro aan ‘brandstof’. Dat klinkt goed. Kanttekening is wel dat ze er ruim tien uur over deden door problemen bij het opladen en gebrek aan oplaadpunten langs de snelweg.

Bij mij in de buurt verschijnen wel steeds meer oplaadpunten, maar ‘laadpaalklever’ is niet voor niets hét woord van 2018. Er zijn mensen die de innovatie misbruiken en er een voordeeltje uithalen: een gegarandeerde parkeerplek. Straks heb ik een elektrische auto en kan ik hem nergens opladen. Is de overheid eigenlijk wel voorbereid op de hausse van elektrische auto’s?

Een groot voordeel van een elektrische auto is dat de bijtelling slechts vier procent bedraagt. Tel daarbij op de lage brandstof- en onderhoudskosten, dan is het voordelig om elektrisch te gaan rijden. De voertuigen rijden anders, maar wat mij betreft prima. Bij het stoplicht rijd je iedereen eruit. Groot nadeel is dat er nog niet veel aanbieders zijn van elektrische auto’s. Gevolg: de wachttijd voor levering is bij de meeste merken bijna een jaar. Wat doe je dan om die wachttijd op te vangen? Toch nog maar een benzine-auto aanschaffen? Weg milieuwinst!”

Geef een reactie

Reacties (3)

    Kan de electrische auto ook mijn caravan trekken

      Nee, zover is het nog niet. Het gewicht wat zo’n zware auto (zware accu) nog extra moet trekken vermindert aanzienlijk de actieradius. Misschien in de toekomst, maar voorlopig nog even niet. Dan zou ik hybride aanbevelen

    Het grote probleem van laadpalen ligt ook bij de gemeentes.
    Ik woon zelf in een gemeente waar het komende jaar geen budget is voor laadpalen. Ik moet het dus doen met een laadpaal die 500 meter van mijn huis is en als die vol is een andere zoeken van meer dan een 1,5km van mijn huis of pech hebben zeggen ze dan gewoon!