Registeren Inloggen

Opvallend: Nederlander maakt fiets die werkt op zonne-energie

Het mooie fietsweer komt er aan. Albert van Dalen is daar blij mee: hij heeft zelf een elektrische fiets gebouwd die op zonne-energie werkt. Hij rijdt er al 8 jaar op. Zo’n ding zouden we allemaal wel willen hebben. Maar helaas blijft het voorlopig bij een leuke hobby. Want de ‘solar bike’ is nog te duur voor productie.

Bestaat een e-bike die op zonne-energie werkt?

De  e-bike laadpaal op zonne-energie, die is er al. Deze paal maakt, op de aanschafkosten na, elektrisch rijden gratis. De energie kost immers niets. Maar bestaat de e-bike al, die tijdens het fietsen zelf geladen wordt via ingebouwde zonnepanelen? Dat zou pas handig zijn, want dan hoef je op een zomerse fietsdag niet meer te stoppen om op te laden. Het antwoord op deze vraag is bevestigend.

Er zijn al diverse pioniers wereldwijd, die met dit idee aan de slag zijn gegaan. En het werkt. Hun aanpak is echter vaak totaal anders. Uitvinder Albert van Dalen is al 10 jaar geleden begonnen met zijn plannen en hij rijdt inmiddels al 8 jaar tevreden rond op zijn Maxun One gedoopte zonnefiets.

Hoe ziet de solar bike eruit?

Er zijn verschillende uitwerkingen van het idee van een zonnefiets, ook wel solar bike genoemd. Er zijn al aanhangkarretjes met zonnepanelen gesignaleerd. Maar ook zijn er al fietsen gebouwd met zonnepaneeltjes in het frame verwerkt. Maar het rijbereik van deze fraaie staaltjes huisvlijt is vaak maar zo’n 15 kilometer. Dat moet volstaan voor de gewone huis-tuin-en-keuken-fietser. Een mooie oplossing is ook de fiets met dichte wielen als bij een tijdritfiets bij het wielrennen. Op deze discwielen zitten dan stroken zonnecellen geplakt. Het ziet er bijzonder stoer en snel uit.

Maar hoe ziet de fiets van deze Nederlandse avonturier eruit? Van Dalen heeft zijn zonnefiets op de meest voor de hand liggende wijze uitgerust, namelijk met 1 zonnepaneel vóór het stuur gemonteerd boven het voorwiel en 1 achter het zadel boven het achterwiel. De actieradius van zijn zonnefiets is op deze manier schier eindeloos. Zolang de zon maar blijft schijnen, is er voortdurend aanvoer van nieuwe energie. En anders is de fiets altijd nog ook gewoon oplaadbaar zoals elke andere e-bike.

Komt de solar bike in productie?

Van Dalen zegt dat zijn uitvinding wel een dure fiets is. “Je gaat er geen geld mee verdienen,” zegt hij eerlijk. “Maar het is een nieuwe ‘sport’. Het is net als een zeilboot, die op de wind vaart. Deze rijdt op de zon.” Er zit een kleine accu op zijn fiets, waarop de zonne-energie wordt opgeslagen. Er is voldoende energie om tijdens het rijden ook nog zijn telefoon op te laden. De accu is los te klikken om hem eventueel thuis op te laden. Maar dat is de sport natuurlijk niet. Dat is om te profiteren van de zon.

Is de fiets in deze vorm gevaarlijk?

Een fiets mag volgens de regels maximaal 75 cm breed zijn. Daar voldoet de fiets aan. Maar aan voor- en achterkant steken de zonnepanelen een flink eind uit. Volgens de wegenverkeerswet mag een bagagedrager niet meer dan 1 m naar achteren uitsteken. Over de voorkant staat niets beschreven. Wel zijn scherpe uitsteeksels verboden. De vraag is of dat ook opgaat bij de fiets van Van Dalen. Je zou zelfs kunnen opperen een bak eronder of omheen te plaatsen, zodat de rand in het geval van een botsing minder hard is.

“De randen zijn glad en rond en bij een aanrijding zullen de panelen wegklappen of afbreken, daar is rekening mee gehouden,” verdedigt Van Dalen zijn uitvinding met hand en tand. “Ik wil geen bumpers aanbrengen, want dat is niet aerodynamisch, niet mooi en ook te zwaar. De panelen zijn lichtgewicht en wegen minder dan 2 kilogram per stuk. Sommige mensen vinden de solar bike gevaarlijk, maar een auto of vrachtwagen is 100 keer gevaarlijker.”

Zijn er behalve energieverbruik nog andere voordelen?

Van Dalen zegt dat er nog meer voordelen aan zijn uitvinding zitten naast het energieverbruik: “Je kunt hem gewoon parkeren, of op een terras meenemen. Hij is niet jatgevoelig. Want hij is heel opvallend.” Elke dief zou binnen de kortste keren aangehouden worden. Daarom zit er zelfs geen slot op. Zijn fiets mag dan niet in de handel zijn, wie meer wil weten over hoe je zo’n fiets kan bouwen,  kan contact met Van Dalen opnemen.

Van gewone fiets naar een e-bike? Let hierop bij aanschaf en rijden

Geef een reactie