Registeren Inloggen

Grote risico’s voor ouderen in verkeer

Het zijn cijfers die tragisch stemmen. Bijna 75 procent van alle omgekomen fietsers in het verkeer is boven de zestig. Vooral het aandeel van de 80-plussers is hoog. Dat blijkt uit een recente publicatie van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid over 2019. In dat jaar verongelukten in totaal 203 fietsers op fatale wijze.

Slecht weer, kruispunten, obstakels

Steeds meer ouderen gaan fietsen. Bewegen is immers gezond en wordt van alle kanten aangemoedigd. Maar ouder worden heeft zijn nadelen. Het gezichtsvermogen wordt minder, de reactiesnelheid neemt af en het lichaam wordt fragieler. Een klap met de fiets tegen het wegdek heeft ernstigere gevolgen dan voor een dertigjarige. De meeste ongelukken gebeuren binnen de bebouwde kom. Links afslaan is voor veel ouderen een probleem omdat bij het links over de schouder kijken het stuur ook wel eens meegaat naar links. Obstakels op de weg zijn ook een probleem zoals paaltjes of drempels, en een crime voor velen zijn kruispunten. En dan hebben we het nog niet gehad over slecht weer.

“Daar lag ik dan op de Eerste Hulp “

De heer Klunne uit Capelle a/d IJsssel overkwam het in Rotterdam. Hij fietste met een e-bike over de Brienenoordbrug en zag een drempel midden op het fietspad te laat. Een behoorlijk val was het gevolg. Onder het bloed en de kneuzingen kwam hij op de Eerste Hulp terecht. Notabene hetzelfde ziekenhuis waar die dag zijn stiefdochter een kindje ter wereld bracht. Gelukkig had hij niets gebroken, maar als de drempel er niet was geweest had hij gewoon een mooie dag gehad.

Snelle e-bike

Vaak wordt verondersteld dat mensen op een e-bike met een rotvaart over het fietspad zoeven. En als je dan valt, dan heb je dikke pech. Het valt echter mee met de snelheid van e-bike’s. Volgens het onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) gaan bezitters van een dergelijke fiets maar tot vier kilometer per uur sneller dan mensen op een gewone fiets. Het SWOV constateert dan ook dat er geen eenduidig bewijs is dat elektrische fietsen voor ouderen gevaarlijker zijn dan gewone fietsen.

Opvoeren

De e-bike kan een snelheid behalen van maximaal 25 kilometer per uur. Er zijn setjes in de handel waarmee je de fiets kunt opvoeren. Met een paar ingrepen kan ie wel 45 kilometer per uur behalen. Het opvoeren is legaal, maar er vervolgens op fietsen is dan weer illegaal. Niemand (van Bovag tot politie) kan echter vertellen of dergelijke setjes “massaal” worden verkocht. Als u van plan was uw fiets op te voeren: niet doen. Het frame van de fiets en bijvoorbeeld de remmen zijn niet gemaakt voor een dergelijke snelheid.

Felle tegenlichten

Niet alleen oudere fietsers, maar ook oudere automobilisten voelen zich niet altijd veilig in het verkeer. Mevrouw Stomphorst uit Apeldoorn besloot haar auto ’s avonds niet meer te gebruiken. De felle koplampen van tegenliggers en kruispunten in het donker maken haar onzeker en bang. Fietsers en voetgangers ziet ze niet meer zo snel. Volgens hersendeskundige Mark Tigchelaar werkt het brein van ouderen trager.

Trager binnenkomen

De hersendeskundige vertelt aan Meldpunt dat “gegevens” die bij ouderen binnenkomen  langzamer worden verwerkt. Hierdoor wordt de snelheid van reageren minder. Je kunt je brein wel trainen, maar de aftakeling die al inzet vanaf je 35e gaat gewoon door. Hoe snel die aftakeling gaat is voor iedereen weer verschillend. Veilig Verkeer Nederland heeft in samenwerking met het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen een test ontwikkeld. Aan de hand van foto’s waarop verkeerssituaties staan kan de deelnemer zelf beoordelen of hij nog in staat is goed te rijden. Doe het, en denk niet “Why should I, I am an excellent driver”.

Geef een reactie