RegisterenInloggen

Hoe lang kan ik autorijden zonder pauze?

Vermoeid rijden is net zo gevaarlijk als autorijden met twee keer de maximaal toegestane hoeveelheid alcohol. Hoeveel slaap heeft u nodig voor u in de auto kunt stappen, en wanneer rijdt u te lang door?

’s Nachts rijden is handig

Veel mensen rijden lange afstanden het liefst ’s nachts, als het rustig is op de weg. En als u in een keer doorrijdt, bent u snel op uw bestemming. Begrijpelijk, maar wat is nog veilig?

Minder scherp

Hoezeer u ook denkt dat u ’s nachts prima kunt rijden, meestal bent u dan minder alert. Onze pupillen worden in het donker groter en daardoor ons blikveld kleiner. We zien daardoor minder scherp. Bent u daarbij ook nog eens vermoeid, dan kunt u wel nagaan dat u minder opmerkzaam bent dan normaal.

Knikkebollen is slapen

Gapen is één van de duidelijkste signalen van het lichaam dat het vermoeid is. De volgende stap is concentratieverlies waardoor u bijvoorbeeld ongemerkt moeite heeft om binnen de lijnen te blijven rijden. Door de vermoeidheid neemt uw rijvaardigheid af. Worden uw oogleden vervolgens zwaar en knikkebolt u af en toe weg? Dan zit u in de gevarenzone. Want eigenlijk bent u dan in slaapgevallen.

4 keer zoveel kans op een ongeluk

Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat vermoeidheid bestuurders ook op korte ritten kan overvallen. Diezelfde vermoeidheid vergroot de kans op een ongeluk met maar liefst 4 keer. Jaarlijks speelt vermoeidheid een rol bij 700 tot 1000 (ernstige) ongevallen.

Een powernap helpt

De grote vraag is altijd: moet ik nu stoppen of doorrijden? U wilt natuurlijk niets liever dan zo snel mogelijk naar uw bestemming, of naar huis. Toch is het aan te raden om te stoppen. Sterker nog het beste kunt u even een ‘powernap’ doen. Kort slapen blijkt het meest effectief tegen vermoeidheid. Slaap niet meer dan 20 minuten, anders wordt u weer vermoeid wakker en zit u alsnog versuft achter het stuur. In 20 minuten bouwt u weer kracht op om verder te gaan.

Tips voor wie ’s nachts wil rijden:

  • Ga uitgerust de weg op. Probeer minimaal 6 uur te slapen voor u in de auto stapt.
  • Houd met het uitstippelen van de route rekening met pauzeplekken.
  • Zorg voor dat u weggaat, maar ook onderweg, dat uw ruiten goed schoon zijn. Met vuile ramen heeft u minder zicht in het donker.
  • Zet de verwarming niet te hoog. Is het warm in de auto, dan raakt u sneller versuft.
  • Kijk niet in de koplampen van uw tegenligger. Die verblinden de ogen en dat zorgt ervoor dat u het overzicht op de rest van het verkeer verliest.
  • Houd voldoende afstand op uw voorligger. Dat is sowieso goed om te doen, maar in de nacht extra belangrijk.
  • Concentreer u op uw eigen weghelft en kijk zoveel mogelijk voor u en in uw spiegels om te zien wat er achter u gebeurt.
  • Rijd ook ’s nachts niet langer dan 2 uur. Neem vervolgens minimaal een kwartier pauze. Dan kunt u daarna weer fris de weg op!

De proef op de som

MAX vakantieman heeft samen met de Universiteit van Maastricht, Frederick Vinckenbosch, verslaggever Thijs onderworpen aan een proef. Thijs gaat eerst rijden onder normale omstandigheden. Na een heel korte nacht slapen (3 uur), wat veel mensen doen als ze ’s nacht naar hun vakantiebestemming rijden, ondergaat Thijs dezelfde proef. De uitkomst is opmerkelijk. Vooral de waarneming van de onderzoekers en die van Thijs. Bekijk het resultaat in het filmpje bovenaan de pagina.

(Bron: MAX vakantieman/ANWB)

  • gezondheid
  • vervoer

Geef een reactie