RegisterenInloggen

Hoe voorkom ik een crash met mijn ebike?

Terwijl het aantal verkeersongelukken de afgelopen jaren fors afneemt, neemt het aantal ernstige fietsongelukken toe. De verklaring: de onstuimige opmars van de e-bike, vooral bij senioren. Hoe kunt u verantwoord deelnemen aan het verkeer en toch genieten van uw snelle stalen ros?

Fietsland

Nederland is een fietsland en dat hebben we de afgelopen maanden meer dan ooit gemerkt. Wat is er mooier dan er in deze corona-tijd op uit te trekken? De paden op, de lanen in, met je nieuwe tweewieler. Die voorzien is van de allernieuwste snufjes en vooral van een motortje, dat je met hoge snelheid verder brengt dan ooit. De elektrische fietsen waren de afgelopen maanden niet aan te slepen. Maar aan die populariteit zit ook een schaduwkant: de onveiligheid op het fietspad neemt toe. Voornaamste veroorzaker en slachtoffer, de oudere fietser.

Ongelukken

Door de snelheid van de e-bike en toename van het aantal gebruikers, zijn er steeds meer ongelukken op het fietspad. Ernstige ongelukken zelfs. Volgens het CBS kwamen in 2019 maar liefst 119 70-plussers om na een ongeluk met hun fiets. Dat is bijna tweederde van het totaal aantal dodelijke fietsongelukken in dat jaar. Relatief vaak gaat het daarbij om eenzijdige ongelukken, waarbij een persoonlijke fout leidt tot een uitglijder of klap – met fatale afloop.

Zelfoverschatting

Belangrijke oorzaak, zeggen experts, is de zelfoverschatting van de oudere e-bike gebruiker. Senioren hebben hun leven lang gefietst en denken: ‘dat kan ik wel.’ Maar fietsen met een motortje is wel iets waar je op z’n minst aan moet wennen. Bijvoorbeeld aan de nieuwe verhouding tussen afstand en snelheid. En als je als oudere een ongeluk krijgt, heeft het letsel vaak grotere gevolgen. Eerder maakten we een tv-uitzending over de risico’s van het rijden op een e-bike. Deze vindt u hier. 

Cursussen

Fietsen verleert u niet. Maar fietsen op een e-bike is niet hetzelfde als op een ouderwetse fiets. In dit artikel geven we u 8 concrete tips om het elektrisch fietsen veiliger te maken. Daarnaast zijn er voor elektrisch fietsen allerlei cursussen te vinden. De Fietsschool voor Senioren organiseert bijvoorbeeld al 10 jaar speciale ‘fietsdagen’. Heeft u enkel een opfrisbeurt nodig wat betreft verkeersregels en fietsveiligheid? Dan heeft Veilig Verkeer Nederland een opfriscursus voor u. En wie de juiste kneepjes van een voormalig topwielrenner wil leren, kan terecht bij een clinic van Henk Lubberding.

Onveilige remmen

Naast het fietsgedrag, is de kwaliteit van de fiets ook een aandachtspunt. Ook hier geldt de oude wijsheid dat goedkoop soms duurkoop is. Een recent onderzoek van de ANWB stelt dat de kwaliteit van de remmen bij budgetfietsen vaak te wensen overlaat. Bij 8 van de 10 geteste budgetfietsen rond de 1000 euro, waren de remmen niet op orde. Gevolg: een langere remweg en een grotere kans op ongelukken. Wie aan een nieuwe elektrische fiets wil, moet zich goed laten voorlichten.

Scholieren

Zijn het nou alleen de senioren die extra moeten oppassen? Nee, want nu de scholen weer beginnen wordt het nog drukker op de fietspaden. Ook onder scholieren is de e-bike in opmars. En zij hebben ook wel eens last van zelfoverschatting.

(Bron: CBS, Fietsersbond, ANWB, MAX Vandaag)

Geef een reactie

Reactie

  1. Gewoon niet zo hard gaan. Het elec. mechanisme is voor degene die weinig kracht heeft. Het is een hulpmiddel. En verder een helm op je kop, is echt niet gek. Als je het niet doet ben je mijns inziens gek. Want vallen is altijd op je hoofd. Ik draag een helm sinds ik 18 ben en ben nu 76. Iedereen lachte mij uit. Ik heb al 7 helmen versleten en mijn kop doet het nog steeds.