Registeren Inloggen

Is een e-bike gevaarlijk? 8 tips voor veilig elektrisch fietsen

Voor 65-plussers is een e-bike een uitkomst. Door de elektrische ondersteuning kunnen zij langer blijven fietsen en blijven ze langer fit. Maar het apparaat is zwaar en gaat snel, een ongeluk zit in een klein hoekje. Hoe fietst u veilig op een e-bike?

Populair

De e-bike is razend populair, in 2018 kochten maar liefst 410.000 mensen een nieuwe e-bike. Met een e-bike kunt u makkelijk grotere afstanden afleggen, de inspanning is een stuk minder waardoor u niet bezweet aankomt op uw plek van bestemming.

Veiligheid

Maar het is ook opletten geblazen. Een e-bike is een stuk zwaarder dan een gewone fiets. De meeste ongelukken gebeuren dan ook tijdens het opstappen, afstappen en remmen. Een gewone e-bike haalt bovendien snelheden van 25 kilometer per uur, een stuk sneller dan een gewone fiets. Hoe sneller u rijdt, hoe harder u kunt vallen. Daarbij schat het overige verkeer de snelheid van een e-bike vaak verkeerd in.

8 Tips voor veilig elektrisch fietsen

1) De juiste e-bike

Kies de e-bike die bij u past. Laat u goed adviseren en probeer verschillende e-bikes uit bij een testcentrum. Veel mannen kopen nog steeds een herenfiets, terwijl op- en afstappen bij een damesfiets makkelijker is. Echtparen kopen vaak dezelfde fiets, terwijl de beste e-bike voor iedereen anders is.

2) Zadel niet te hoog

Stel uw zadel zo af dat u makkelijk met beide benen op de grond kunt staan. Een e-bike is zwaarder en sneller dan een gewone fiets. U moet daarom makkelijk kunnen op- en afstappen.

3) Stap op op eigen kracht

Zet de ondersteuning uit of laag als u wilt wegrijden. Zet uw voet op een omlaag staande trapper wanneer u opstapt. Op deze manier voorkomt u dat uw e-bike er in volle vaart met u vandoor gaat.

4) Fiets niet te hard

Op een gewone fiets rijdt iemand gemiddeld 15 tot 18 kilometer per uur. Het is verstandig ongeveer die snelheid aan te houden. Hoe ouder u bent, hoe lager uw reactiesnelheid. Bij te hard rijden, houdt u uw e-bike moeilijker onder controle.

5) Ga langzaam bij kruisingen

Auto’s en ander gemotoriseerd verkeer kunnen de snelheid van een elektrische fiets niet goed inschatten. Rem dus altijd af bij uitritten, zijstraten, rotondes en als u moet oversteken.

6) Pas op voor de stoeprand

Fiets niet te dicht langs stoepranden en bermen, dat voorkomt een lelijke val.

e-bike gevaarlijk

7) Draag een helm

Een helm voorkomt niet dat u valt, maar kan er wel voor zorgen dat u niet zwaar gewond raakt. Veel e-bike-ongevallen zorgen voor ernstig hersenletsel, waarvan ouderen langzaam of niet herstellen. Laat uw helm goed afstellen, en weet hoe u de helm moet dragen.

8) Neem les

Bent u nog onzeker op de e-bike? De Fietsschool van de Fietsersbond geeft e-bike-lessen.

100 kilometer per week

Lees ook dit artikel over Riet van 87. Ondanks haar leeftijd fietst zij nog 100 kilometer per week op de elektrische fiets.
De video over de risico’s van elektrische fietsen bekijkt u hier.

Geef een reactie

Reacties (4)

    Ik mis nog een heel belangrijke tip voor e-bikes:

    Stel de traponsdersteuning zo in dat die ondersteuning boven de 20 km/h wordt uitgeschakeld.
    (dan hoef je niet als bij tip vier steeds op je snelheidsmeter te kijken en kun je meer om je heen kijken)

    Let er bij de aanschaf van een e-bike op dat dit ook mogelijk is.

    Ik fiets sinds 20 jaar op een E-Bike. Natuurlijk veel problemen gehad met de accu en de motor. Maar ik moet de NL producenten nageven telkenmale werd de fiets kosteloos gerepareerd.
    De grootste fout welke gemaakt wordt op een E-Bike wordt voornamelijk gemaakt door vrouwen. Helaas moet ik dit vertellen. Bijna alle vrouwen rijden in de hoogste versnelling.
    Gekoppeld daaraan natuurlijk veel te snel!!

    Vier jaar geleden was ik van plan een E-bike te kopen bij een gerenommeerde fietsenwinkel in mijn woonplaats. Achteraf gezien ben ik niet voorgelicht en kreeg ik meteen een fiets om te proberen. Aanvankelijk ging dat goed. Toen gaf de verkoper mij een tweede fiets om uit te proberen. Hij heeft verzuimd te kijken of deze fiets voor mij goed was afgesteld. Toen ging het goed mis. Bij het afstappen van de zware(!) fiets hield ik deze niet onder controle, kwam ook niet met mijn voeten bij de grond en kwam te vallen boven op mijn arm ! Kon meteen door naar het ziekenhuis. Daar werd een verbrijzelde elleboog geconstateerd. Vier operaties volgden en uiteindelijk werd een Radiuskop prothese geplaatst. Resultaat: fietsen is verleden tijd, beperkte functie van gebruik van de arm en dagelijks pijnstillers slikken.

    De meeste ongevallen gebeuren op de fietspaden natuurlijk,
    Maar in het verleden had links en rechts van de weg een fietspad.
    Maar nu rijden we heen en weer op een fietspad, een stippellijntje
    Is voldoende schijnbaar. Maar we rijden elkaar wel in de wielen
    Maar mijn. Electrische fiets kan ik niet missen. Ondanks mijn
    Leeftijd bijna 90 jaar waarvan ik al zonder ongelukken 84 jaar fiets