Registeren Inloggen

Mijn auto raakt op leeftijd, koop ik nu een elektrische auto?

Elektrische auto’s worden steeds populairder. Is het voor de gewone consument al mogelijk om elektrisch te rijden? Makkelijk kiezen, veel comfort, maar ook een laadprobleem.

Van autofabrikant tot milieupartij, iedereen gelooft dat de volledig elektrische auto de toekomst is. De verkoopcijfers van deze auto’s verdubbelen jaarlijks. In het voorliggend Klimaatakkoord staat dat autoproducenten vanaf 2030 alleen elektrische auto’s nieuw mogen verkopen. Dan rollen er dus geen nieuwe benzineauto’s meer uit de showroom. Maar, wanneer gaat u als autokoper om?

Makkelijk kiezen

De markt van de elektrische auto’s is in beweging. Elk van de ruim 15 grote autofabrikanten doet mee. Maar per automerk levert dat slechts 1 of enkele elektrische modellen op. Dat staat in geen verhouding tot het aantal nieuwe benzineauto’s. Consumenten kunnen kiezen uit honderden modellen en uitvoeringen. In Nederland worden jaarlijks 400.000 nieuwe auto’s verkocht. Daarvan rijdt ruim 90 procent op benzine of diesel.

Duur of goedkoop

In 2019 legt de gemiddelde autokoper ruim 32.000 euro neer voor een nieuwe auto. Het aankoopbedrag van een elektrische auto is meestal hoger. De vier goedkoopste elektrische auto’s zet Meldpunt in dit artikel op een rij.

Een automobilist die zakelijk rijdt, krijgt (belasting)korting bij de aanschaf van een elektrische auto. Zakelijk rijders betalen voorlopig geen wegenbelasting. Ook geldt voor de auto-van-de-zaak een lage bijtelling van 4 procent. Daarmee bespaart de eigenaar honderden euro’s per maand.

Het rijden zelf is met een elektrische auto goedkoop. Kosten voor elektriciteit zijn 30 procent lager dan voor brandstof. Ook lijkt de elektrische auto minder onderhoudsgevoelig. Minder bewegende (motor)onderdelen zorgen voor minder storingen, en dus minder reparatiekosten.

Hij rijdt lekker

Automobilisten die elektrisch rijden, geven hoog op over het rijcomfort. De auto is stiller en schakelen naar een andere versnelling hoeft niet. Ook voelen de elektrische motoren pittiger aan. De direct aangedreven wielen zorgen voor een hoge acceleratie. De auto spuit weg als je het gaspedaal intrapt.

Accustress

Het aantal kilometers dat je op een volle accu kunt rijden (de actieradius) verschilt per model. De benzine-rijder vindt overal een tankstation, maar de elektrisch rijder moet op zoek naar een laadpaal.  Met je elektrische auto ver op vakantie gaan kan, maar maak dan wel een laad-planning. In deze video ziet u hoe u kunt zorgen dat de accu zo lang mogelijk meegaat.

Laadpaalprobleem

Heb je een eigen oprit of parkeerplaats dan kun je een laadpaal aanschaffen. Dit kost je minimaal 1.000 euro.

Goedkoper laden kan bij een publieke laadpaal. U kunt een laadpaal aanvragen in uw eigen straat. Deze vergunningaanvraag duurt maanden.

In de grote steden staan veel palen, maar in veel andere delen van Nederland nog niet. Als de elektrische auto een vlucht neemt zijn er te weinig palen. Op termijn zijn er misschien wel 1 miljoen laadpalen nodig. De parkeerplek met laadpaal is niet altijd vrij. Laadpaalklevers laten hun auto staan terwijl de accu al vol zit.

Een groot deel van Nederland is op dit moment niet klaar voor de vraag naar laadmogelijkheden eind 2020, zegt onderzoeksbureau Over Morgen.

te weinig laadpalen

In de rode gebieden ontstaat een tekort aan publieke laadpalen als de gemeente geen actie onderneemt.

Nederland heeft wel veel snellaadstations voor langeafstandsrijders. Netbeheerders beweren dat ons stroomnetwerk de vraag ook aan kan. Elektrische rijders kunnen met 1 pasje bij laadpalen van verschillende bedrijven laden. Dat is uniek in Nederland.

Tweedehands elektrisch

Cijfers tonen aan dat Nederlanders vooral tweedehands auto’s kopen. Kan dat ook elektrisch? Van de 9 miljoen auto’s die rondrijden is het merendeel een benzine-auto. Deze auto’s blijven nog jaren op de weg. Een elektrische occasion (gebruikte auto) is nu moeilijk te vinden. Tweedehands hybride modellen, komen wel steeds meer beschikbaar. Een voorbeeld daarvan is de Mitsubishi Outlander PHEV. Hiervan rijden er begin 2019 bijna 25.000 rond. De tweedehandsmarkt van hybride en elektrische auto’s wordt snel groter.

BRON: ANWB, BOVAG, Gaslicht, Eviolin, Elaad, Over Morgen

Geef een reactie

Reacties (2)

    Een nog groter probleem is de laadtijd. Alle palen in nederland kunnen 3 fasen lading aan (Komt neer op ongeveer 11 kWh per uur) Alleen prijstechnisch kiezen veel fabrikanten voor 1 fase lading (Al komen er wel iets meer fabrikanten met 3 fase lading) In de praktijk houdt dit dus in dat de auto maar 3,7 kWh per uur oplaadt. Met (in mijn geval) een accupakket van 60 kWh zal ik met een lege accu toch zo’n 12 á 14 uur zoet zijn met opladen. Ik rij meestal ongeveer 75% van de accu leeg per dag waardoor ik als ik ’s avonds rond 18:00 thuis kom de auto de volgende ochtend weer vol is.

    “Van autofabrikant tot milieupartij, iedereen gelooft dat de volledig elektrische auto de toekomst is.”

    Niet iedereen hoor, laat mij er even buiten!

    Als u de reacties onder dit leugenartikel leest ben ik niet de enige:
    https://www.maxmeldpunt.nl/vervoer/het-grootste-milieu-probleem-van-de-elektrische-auto-lijkt-opgelost/