Registeren Inloggen

Het grootste milieu-probleem van de elektrische auto lijkt opgelost

De elektrische auto rijdt zonder uitstoot, maar de productie van de accu legt nog een flinke druk op het milieu. Tesla claimt in een impactrapport dat het bedrijf nu 92 procent van de waardevolle materialen in een accu kan recyclen. Betekent dit dat de elektrische auto nu volledig duurzaam is? We vragen het aan een expert van Milieu Centraal.

CO2-uitstoot naar nul

Europa is van plan om de CO2-uitstoot door mensen uiteindelijk terug te brengen naar nul. Om dat voor elkaar te krijgen willen we fossiele brandstoffen verruilen voor hernieuwbare energie die geen CO2 uitstoot. Bovendien moeten grondstoffen die we gebruiken geen afval opleveren maar worden hergebruikt. Elektrische auto’s zijn een flinke stap in die richting, maar helemaal duurzaam zijn ze nu nog niet. Dit komt in de eerste plaats door de accu. De productie daarvan stoot veel CO2 uit, doordat hier zeldzame metalen voor nodig zijn. Die worden via mijnbouw gewonnen en het verwerken van de ruwe grondstof kost veel energie.

De belangrijkste stap naar het verduurzamen van de elektrische auto is dan ook het recyclen van auto-accu’s. Van de Europese Unie moet nu al minimaal 50 procent van de accu worden hergebruikt. Tesla laat in hun laatste impact rapport doorschemeren dat het hen al lukt om meer dan 90 procent van de materialen te recyclen. En ook Volkswagen geeft aan dat 90 procent haalbaar is. Betekent dit dat de elektrische auto nu helemaal duurzaam is? We praten erover met Puk van Meegeren, expert duurzame mobiliteit bij Milieu Centraal.

Hoe slecht zijn accu’s voor het milieu?

“Voor de lithiumaccu’s in elektrische auto’s zijn grondstoffen nodig waarvan een deel erg zeldzaam is. Het gaat vooral om de metalen lithium en kobalt en de stof grafiet. Iets maken van maagdelijke grondstoffen kost veel energie. Bovendien kunnen grondstoffen opraken.” Meer dan de helft van de kobalt wordt nu gewonnen in Congo. Naar schatting is 20 procent daarvan met de hand opgegraven in onveilige mijnen die regelmatig instorten. “Ook om wille van mensenrechten wil je dat het grondstoffengebruik zo klein mogelijk is. Alle grondstofwinning is milieubelastend, overigens geldt dat ook voor benzine-auto’s. Olie uit de grond krijgen en daarvan benzine maken is net zo goed een probleem.”

Is het recyclen van auto-accu’s nu gelukt?

“Tesla claimt dat je heel ver kunt gaan met het terugwinnen van de stoffen die in een accu zitten. Het bedrijf noemt in het impact rapport van 2020 een percentage van meer dan 90 procent, maar ik kan niet bevestigen of ontkennen dat dat klopt. Maar het recyclen van batterijen is niet nieuw, we hebben daar al veel ervaring mee. We zien dat de elektrische-auto-sector bezig is om de recycling goed op te zetten. Producenten zien de economische waarde van grondstoffen in. Kostbare stoffen hergebruiken ligt voor de hand.”

Een infographic uit het Tesla Impact report 2020 over het recyclen van materialen uit oude accu’s

Hoeveel beter is een elektrische auto voor het milieu dan een benzine-auto?

“Als een elektrische auto in zijn leven 220.000 kilometer rijdt, en opgeladen wordt met de grijsgroene stroom die we nu op het net hebben, dan stoot hij 40 procent minder CO2 uit dan een brandstofauto. Dat is inclusief de CO2 die wordt uitgestoten bij de productie van de accu. Bij deze berekening gaan we uit van 15 procent groene stroom. Dit is dus een conservatieve inschatting, want het duurt een aantal jaren om 220.000 kilometer te rijden en in die jaren wordt de stroom steeds groener. Het Planbureau voor de Leefomgeving voorspelt dat in Nederland in 2030 ongeveer 70 procent van de elektriciteit duurzaam is opgewekt.”

Wat zijn de volgende stappen om de elektrische auto echt duurzaam te maken?

“Voordat je de accu van een elektrische auto uit elkaar haalt om de materialen te recyclen, kun je hem eerst nog hergebruiken. Een auto heeft namelijk een perfect werkende accu nodig, maar voor andere toepassingen is een accu die nog maar op 70 procent functioneert ook goed. In de Johan Cruijff ArenA staan oude accu’s van auto’s die dienen voor de opslag van energie.

Ook is het belangrijk om al bij het ontwerpen van de auto na te denken over hoe je hem goed kunt recyclen. De volgende stap is dat de stroom die de auto gebruikt honderd procent groen is. Dan ben je al erg duurzaam bezig. Een vierde stap is dat niet iedereen zijn eigen elektrische auto heeft, maar dat auto’s gedeeld worden. Mensen die een eigen auto hebben gebruiken hem namelijk gemiddeld slechts 1 uur per dag. En een auto die stilstaat slijt ook.”

Mijn auto raakt op leeftijd, koop ik nu een elektrische auto?

Geef een reactie

Reacties (6)

    De elektrische auto is helemaal niet milieu vriendelijk.

    Kijk maar eens hoeveel stroom je nodig hebt voor een volle “tank”….

    Ook zal er een tekort ontstaan op stroom als iedereen een elektrische auto gaat rijden en moet opladen.

    De auto op zonne-energie staat nog in de kinderschoenen.

    Dit artikel op zichzelf is niet schoon!
    Onderwerp nieuwsbrief:
    Grootste milieuprobleem van elektrische auto opgelost
    dat wordt in de kop van het artikel al wat afgezwakt:
    Het grootste milieu-probleem van de elektrische auto lijkt opgelost
    Een vieze clickbait. Maar afgezien daarvan elektrische auto’s zijn niet groen en zullen het NOOIT worden. Elektra zal opgewekt moeten worden en om dat te doen heb je veel energie nodig door millieuvervuilende windmolens of waterkrachtcentrales enz te bouwen. Over rendamentloze zonnecellen wil ik het niet eens hebben.
    Tuurlijk moeten er alternatieven gezocht worden voor de fossiele brandstoffen, maar dat een elektrische auto als redding gepresenteerd wordt is schofterig. Zelfs al zou een elektrische auto een deel van de oplossing zijn, waarom dan auto’s bouwen die asociaal hard kunnen accelereren? Daar verbruik je hoe dan ook meer energie dan absoluut noodzakelijk om je te verplaatsen. Maar ja overheden, journalistiek en zels MAX propt het ons door de strot.

      Jammer dat men nog steeds blind staart op oplossingen die op zichzelf onmogelijk zonder fossiele brandstoffen kunnen. Alsof die Elektrische auto van lucht gemaakt wordt. Los van de accu is elk onderdeel van de auto afhankelijk van fossiele brandstof en zeldzame metalen. Over een goed functionerend openbaar vervoer dat vele autoreizen overbodig kan maken hoor je helemaal niets. Met de trein naar je zonvakantie zou miljoenen tonnen CO2 kunnen schelen, maar iedereen gaat nog steeds met het meest vervuilende voertuig het vliegtuig. Vliegen wordt niet aan banden gelegd, geen extra (echt uitmakend) CO2 tax enz. De elektrische auto lost helemaal niets anders op dan een minder stinkende stad. Elektrische auto’s zijn ook zwaar door de accu’s en dus meer slijtage aan banden en dus meer fijnstof. De nadelen zijn eindeloos op te sommen maar de massa blijft er maar in geloven. Molens en zonnepanelen zijn zeer tijdelijk en dan moeten ze vervangen worden, en dus weer fossiele brandstoffen enz. We hebben op CO2 gebied helemaal niets opgelost. Wanneer Europa een groot bos zou zijn en afrika vergroend (Brazilië is bij voorbaat al verloren) dan zet je pas zoden aan de dijk tegen CO2. Maar dingen die echt iets kunnen betekenen daar verdien je niet genoeg aan dus doen we ze niet. Er gaat pas echt wat gebeuren als het voor velen echt te laat is, misschien. Corona laat al een voorproefje zien, we laten direct iedereen buiten onze grenzen aan hun lost over en graaien alle middelen naar ons zelf toe. Wij kunnen NL drie of vier keer vaccineren dit jaar, andere landen niet eens 1 keer. Dus ook op CO2 gebied gaan we zo goed als niets doen en steken ons kop in het zand, immers wij verdrinken toch niet?

    Het probleem met opladen met eigen stroom van mijn zonnepanelen voor de elektrische auto is dat de Gemeente niet toe staat dat de kabel niet over het trottoir mag lopen dit is ook wel begrijpelijk. Maar als je aangeeft dat er al diverse gemeentes zijn die de trottoirtegel met kabelgoot toelaat blijft de gemeente bij zijn besluit omdat men dan een parkeerplaats gaat claimen. Dit is niet het geval men kan alleen laden als de plek leeg is. Men gaat wel akkoord als men een laadpaal aanvraagt en dus 2 parkeerplaatsen in gebruik laat nemen terwijl men al te weinig plekken in de wijk hebt. Helaas is de gemeente niet van plan om mee te denken.

    Een elektrische auto rijden is voornamelijk weggelegd voor mensen met een dikke portemonnee,die het makkelijk kunnen betalen,maar als dank krijgen ze ook nog subsidie en hoeven ze geen wegenbelasting te betalen terwijl het in de regel door de vele (met veel CO2 uitstoot geproduceerde accu,s) zware auto,s zijn die de wegen meer belasten dan een vergelijkbare auto op benzine.
    Dit is pure discriminatie.
    Bovendien gebruiken ze ook nog de stroom die door andere mensen met zonnepanelen is opgewekt en die op het moment geen vergoeding voor de teruggeleverde stroom krijgen omdat de energie bedrijven het aanbod zogenaamd niet aankunnen.

    Hallo, bedankt voor uw interessante- en heldere artikel. Het lijkt mij logisch dat een electrische auto schoner is dan een auto met verbrandingsmotor. Helaas is de productie van electrische auto’s niet alleen ethisch bezwaarlijk (zoals u schreef over Congo) maar technisch zijn er meer haken- en ogen aan dan het plaatje van Tesla ons doet geloven. Vergeet niet dat zij deze auto’s produceren en ja… dan zul je niet zeggen dat het niet opgelost is/kan worden. Dan zit je nog met het brandgevaar en de enorme vervuiling die het oplevert als een dergelijk systeem in de brand vliegt. Iedereen met zonnepanelen wil best een Tesla accu op zolder maar de brandverzekering denkt daar (terecht) anders over.

    Dan waterstof? Persoonlijk denk ik wel dat dit veel beter zou zijn maar je zit daar met een (politiek) kip- en ei verhaal. Er zijn weinig tankstations (ik meen 5!) dus verkopen ze geen auto’s want je kunt nergens tanken. Dus bouwen ze geen tankstations bij. Dus bouwen we de auto’s niet. Waarom politiek? Die hebben de electrische auto gekozen als oplossing en daar gaan al het geld naar toe als subsidie. Toegegeven, bedrijven maken veel kilometers. Maar dan nog. Moeten we commerciele (!) bedrijven ondersteunen met (ik noem maar wat) 1 miljoen auto’s of zouden we particulieren (8 miljoen auto’s) moeten gaan steunen? Ik denk dat het laatste meer winst voor het milieu zal opleveren?

    Een oplossing? In plaats van terugleveren aan het net, wat soms geld oplevert maar op zich onvoordelig is, zou ik liever met de “overproductie” van mijn zonnepanelen waterstof maken en dat opslaan in een tank in/onder de tuin en deze waterstof weer gebruiken om te verwarmen en te koken. Ja… waterstof maken is niet echt efficient maar het levert mij, als bezitter van zonnepanelen, meer op. Flexibiliteit en “van het gas af”. En als ik dan ook nog een auto op waterstof kan betalen dan maakt het wat uit. En uhhh we hoeven het electiciteitsnet niet uit te breiden. Gewoon een waterstof fabriekje bij een zonnefarm en kloar.

    Ten slotte, als ik lees dat gemeenten CO2 rechten van bedrijven die 20 jaar geleden sloten gebruiken om hun doelen te halen. Als ik zie dat Schiphol (zonder natuurvergunning!!!) de vervuiling van vliegtuigen boven de 100 meter (waar de uitstoot steeds- en echt schadelijk wordt) niet meet en dus niet meeneemt in berekeningen en er zo nodig een vliegveld in Lelystad bij moet. Dat de Formule-1 (wil je uitstoot???) geen enkel probleem schijnt te zijn in een natuurgebied, dan hoef ik mij over mijn uitstoot niet echt zorgen te maken.