RegisterenInloggen

Prijsvechters protesteren tegen hogere vliegtax

De nieuwe vliegtax van bijna 30,00 euro valt slecht bij de prijsvechters in de luchtvaart. Daarmee stijgt deze duurzaamheidsbelasting in één keer met 20 euro. Maar het kabinet vindt dat de maatschappelijke kosten van vliegen ook onderdeel moeten zijn van de ticketprijs. Michael O’Leary, topman van het Ierse Ryanair spreekt van een “overval.” Het Britse easyJet wil dat de helft van de vliegtax naar verduurzaming gaat.

Ineens van 7,95 naar 28,58 euro

De vliegtaks is in januari 2021 ingevoerd. Luchtvaartmaatschappijen waren daar niet blij mee. Ze wilden uitstel tijdens de coronapandemie. Maar ze kregen hun zin niet. En de omstreden vliegbelasting ging 7,95 per ticket kosten. In het regeerakkoord van dit jaar is afgesproken om deze prijs te verdrievoudigen tot 24 euro per ticket. Maar daar komt nu zo vlak voor Prinsjesdag nog een bedrag bovenop. Het totaal is nu 28,58 euro. De bedoeling is om uit een deel van de opbrengst de sector te verduurzamen.

Vliegen minder aantrekkelijk maken

Ook wil de regering aan de klachten van de leefomgeving tegemoet komen. Want omwonenden hebben er last van. Vliegen is slecht voor het milieu. Daarom moet het minder aantrekkelijk worden. In de maatschappelijke discussie is vaak gezegd vliegtickets eigenlijk veel te goedkoop zijn. Dat is ook het standpunt van Greenpeace Nederland. Ze voeren net een actie voor krimp van Schiphol.

Woedend

Waarom is Ryanair zo boos? Topman O’Leary stelt dat de vliegtax niet bijdraagt aan een beter milieu. Zijn woede betreft de uitzondering voor passagiers die op Schiphol moeten overstappen. Volgens hem zijn dat in de meeste gevallen passagiers van KLM. Dus ziet hij de vliegtax als een verkapte manier om de nationale luchtvaartmaatschappij KLM te beschermen. Zo krijgen “de meest vervuilende passagiers”, namelijk die van KLM, vrijstelling. Vandaar dat hij de regel en “nep” én “onlogisch” noemt.

Slecht voor de Nederlandse concurrentiepositie

Aansluitend is hij van mening dat de regel duizenden banen gaat kosten op de Nederlandse luchthavens en in het lokale toerisme. Want regionale luchthavens, zoals Eindhoven en Maastricht, worden dan nog duurder. Dat zou slecht zijn voor hun concurrentiepositie tegenover andere goedkopere EU-luchthavens.

Milder standpunt

Het Britse easyJet stelt zich wat milder op. Daar willen ze dat minimaal de helft van de opbrengst van de bekritiseerde vliegbelasting naar verduurzaming van de sector gaat. Ook noemen ze de verbetering van de leefomgeving van luchthavens.

Privéjets

Greenpeace vindt de uitzondering van overstappers ook onacceptabel. De milieuorganisatie wijst op nog een categorie vrijgestelden. Dat zijn namelijk de passagiers van privéjets. Ook die hoeven deze belasting niet te betalen.

Bron: ANP, Ryanair, easyJet, Greenpeace Nederland

Foto: ANP

Geef een antwoord