RegisterenInloggen

Zo ontwijkt u misleiding in de supermarkt

Voedselfabrikanten verpakken hun producten in de mooiste verpakkingen met pakkende slogans, in de hoop dat klanten voor hun product kiezen. Er is tenslotte veel concurrentie in de supermarkt. Maar soms zijn die etiketten behoorlijk misleidend. Hoe herkent u misleiding in de supermarkt?

Meest misleidende product

Voedselwaakhond Foodwatch reikt jaarlijks ‘het Gouden Windei’ uit voor het meest misleidende product in de Nederlandse supermarkten. De winnaar van 2019 is een chocopasta voor baby’s. Die zit vol suiker en is daarom helemaal niet gezond voor baby’s, terwijl producenten die indruk wel wekken. De chocopasta is niet het enige misleidende product dat in de supermarkt ligt. Daarom vertelt Sjoerd van de Wouw van Foodwatch aan consumentenprogramma Radar op welke marketingtrucs u kunt letten.

Kijk naar de achterkant

Kijk niet maar de voorkant, maar direct naar de achterkant van een verpakking. Daar is de ingrediëntenlijst te vinden, waarop te zien is wat er echt allemaal in het product zit. Op de voorkant van een etiket zetten producenten namelijk graag marketingtrucs die in sommige gevallen niet helemaal waarheidsgetrouw zijn.

Valse claims

Voedselfabrikanten maken graag gebruik van claims die de indruk wekken dat een product gezond is. Zelfs wanneer dit niet het geval is. “Juist fabrikanten van ongezonde producten, hebben behoefte om hun product wit te wassen qua gezondheidsimago”, vertelt Van de Wouw.

Alle suikers zijn even ongezond

Er wordt ook vaak gestunt met suiker. Suikers hebben geen gezond imago en daarom vertellen voedingsproducenten liever niet dat er suiker in hun product zit. Een veelgebruikt alternatief is ‘suikers uit fruit’. Maar wanneer fabrikanten suiker uit fruit halen, gebruiken ze al het goede uit fruit niet en blijft er alleen suiker over. Suikers uit fruit zijn dus niet gezonder dan toegevoegde suikers, het lichaam maakt namelijk geen onderscheid tussen deze 2 soorten.

1 ongezonde toevoeging weglaten

Een andere misleidende truc is dat fabrikanten groot op het etiket zetten dat er iets niet in het product zit. Dit gaat vaak om ongezonde toevoegingen zoals vet. Maar dit betekent niet dat een product ook direct gezond is. Van de Wouw: “Het gaat dan om 1 aspect, maar een product zonder vet kan bijvoorbeeld dan weer veel suiker of zout bevatten.”

Gezonde ingrediënten toevoegen

Fabrikanten halen niet alleen bepaalde ingrediënten uit de producten, soms stoppen ze er juist wat extra’s in. Ze voegen graag gezonde ingrediënten toe, en zetten dat vervolgens groot op de verpakking. Maar die gezonde ingrediënten veranderen natuurlijk niets aan de ongezonde ingrediënten die ook in het product kunnen zitten. Zo komen er bijvoorbeeld steeds vaker producten voorbij waar extra eiwit aan is toegevoegd. Maar dat er dan ook ingrediënten als verzadigd vet en suiker in de producten zitten, vertellen fabrikanten er liever niet bij.

Keurmerken

Soms wordt er gebruik gemaakt van bepaalde keurmerken om de suggestie te wekken dat een product gezond is. Zo associeren we een biologisch keurmerk vaak met gezond, maar dit is lang niet altijd het geval. Biologisch zegt enkel iets over de manier waarop een product tot stand is gekomen, maar niet over hoe gezond de ingrediënten zijn.

Calorieën per portie

De meeste marketing trucs staan dus op de voorkant van de etiketten. Maar ook wanneer u enkel naar de achterkant kijkt wordt u soms misleidt. De manier waarop het aantal calorieën wordt aangegeven kan bijvoorbeeld misleidend zijn. Als er wordt aangegeven hoeveel calorieën ‘1 portie’ bevat, zijn die porties vaak onrealistisch. “Bijvoorbeeld bij plakken kaas, waar 1 portie neerkomt op twee derde plak kaas, terwijl u met een hele plak al anderhalve portie eet”, vertelt Van de Wouw.

Voedingswaarde na bereiding

Veel voedselfabrikanten vermelden op de verpakkingen enkel de voedingswaarde ná bereiding. Het product bevat dan pas de aangegeven hoeveelheid suiker, vet of zout wanneer er bijvoorbeeld water aan is toegevoegd. In de pure vorm zijn de gehaltes veel hoger, maar dat staat in veel gevallen niet op de verpakking. U ziet deze marketingtruc veelal bij producten zoals bouillonblokjes en sausmixen.

Bron: MAX Vandaag

Geef een reactie