RegisterenInloggen

Europees coronavoucherfonds goedgekeurd: MAX Ombudsman legt uit

Op 30 maart 2021 geeft de Europese Commissie groen licht voor een voucherfonds van 400 miljoen. MAX Ombudsman Jeanine Janssen houdt zich al vanaf het begin van de coronacrisis bezig met de hieruit voortvloeiende coronavouchers. Ze legt uit wat dit fonds betekent voor consumenten die zo'n voucher hebben gekregen. Ook beantwoordt ze vragen over de vouchers van D-reizen.

Kogel door de kerk

Het is eindelijk zover. Het voucherfonds heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie. Dat houdt in de dat reisorganisaties geld kunnen lenen bij het fonds om de pakketreisvouchers terug te betalen aan de klant. De goedkeuring van het fonds heeft langer geduurd, waardoor de eerste vervallen vouchers vanaf 16 maart 2021 nog niet allemaal zijn uitbetaald. Reisorganisaties hadden het geld niet om mensen terug te betalen. Nu kunnen ze dat geld lenen.

Eerder zegt het ministerie van Economische Zaken ons toe dat zodra de toestemming zou komen vanuit Europa, het geld met 1 druk op de knop naar de rekening van het fonds zou worden gestort. Dat fonds is in beheer van de Stichting Garantiefonds Reisgelden, de SGR.

Wat betekent dit voor u?

Als de looptijd van de voucher voorbij is, bent u als eerste aan de beurt om uw geld terug te krijgen. De eerste lichting moet de betreffende reisorganisatie voorschieten, waarna ze een aanvraag voor de lening kunnen doen. Het fonds zal de administratie nakijken en vervolgens de lening toekennen waarmee de reisorganisatie de volgende lichting kan uitbetalen.

In sommige gevallen zult u zich al gemeld hebben bij de SGR. U krijgt dan vanzelf bericht. Voor nog niet verlopen vouchers heeft het geen zin om u te melden bij de SGR. Die zijn nog niet aan de beurt. De reisorganisator zal tegen de verlooptijd contact met u opnemen. Is uw voucher wel al verlopen, dan kunt u uw voucher melden bij de SGR. Dat kan tot 4 maanden na de termijn van 1 jaar.

Vragen en antwoorden over D-reizen

En dan is er ook nog de situatie bij D-reizen waarover we veel vragen krijgen van mensen. We zetten er een paar voor u op een rij.

Tenzing Travel is failliet gegaan. De SGR heeft dat faillissementsgeld aan D-reizen gestort, maar ik heb geen betaling ontvangen. Hoe zit dat?

D-reizen had dit geld meteen aan u moeten overmaken. Benader D-reizen nogmaals en eis uw geld terug. Krijgt u het niet terug, laat het ons weten. Houd in uw achterhoofd, dat mocht D-reizen failliet gaan, u alsnog uw geld van de SGR krijgt. De geldstrop is voor SGR, niet voor u!

Ik had losse tickets geboekt. Die werden geannuleerd door D-reizen. Ik heb toen kunnen omboeken naar een pakketreis.

U hebt een bevestigde boeking bij een SGR deelnemer. Uw boeking is gedekt.

Ik heb een SGR voucher van D-reizen, maar ik hoorde dat D-reizen misschien failliet gaat.

Als D-reizen failliet gaat, dan is uw voucher gedekt.

Ik heb een boeking via D-reizen bij FTI Touristiek. Een Buitenlands bedrijf zonder SGR en ANVR dekking. Ik heb geen voucher gekregen. Wat als D-reizen failliet gaat.

Check op uw overeenkomst of er op staat dat er een insolventieverzekering is. Wij denken dat dit in de meeste gevallen zo is. Na contact met FTI is ons verzekerd dat FTI de reis gaat uitvoeren als D-reizen failliet gaat. Gaat ook FTI failliet, dan treedt de verzekering in werking.

Ik heb losse tickets geboekt via D-reizen. Ik heb van de luchtvaartmaatschappij gehoord dat zij het geld terug hebben gegeven aan D-reizen. Ik heb het niet ontvangen en ik heb ook geen voucher.

U had dat geld al moeten hebben. Nu dat niet zo is, hebt u een zelfstandig recht richting luchtvaartmaatschappij. U schrijft de luchtvaartmaatschappij aan en zegt dat u binnen zeven dagen uw geld op uw rekening wilt ontvangen. Voeg een kopie van de tickets en de boeking bij. Een uitgebreider artikel hierover vindt u op we website van het MAX-programma Meldpunt. Krijgt u uw geld niet terug dan kunt u zich melden bij de ILT en de ACM. Ook zal een rechtsbijstandsverzekeraar deze zaak voor u kunnen oppakken. Een claimbureau kan ook, maar dat kost u geld en is vooralsnog niet nodig.

Hebt u andere vragen? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Geef een reactie