Registeren Inloggen

Gaan we weer shoppen in de winkelstraat na corona?

Op zaterdagen lopend door de winkelstraten krijg je de indruk dat het weer goed gaat met de detailhandel. En het gaat ook beter. Zo blijkt uit de laatste gegevens van ABN/AMRO. Maar of dat zo blijft? Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de universiteit van Nyenrode is niet optimistisch. De leegstand van winkels bedraagt nu 7,5 procent. En daar blijft het niet bij.

De laatste cijfers

Uit de pinbetalingsgegevens van ABN/AMRO van de maand mei blijkt dat de omzet van vooral elektronica- en sportwinkels is verdubbeld ten opzichte van april. Ook kledingwinkels, doe-het-zelf-zaken en meubelzaken profiteren volop van het niet-uitgegeven-corona geld van de consumenten. Ze hebben allen een flink hogere omzet behaald. Voor een groot aantal winkels komt de ommekeer te laat. Ze hebben hun deuren moeten sluiten en hun winkel staat leeg.

Leegstand neemt toe

De verwachting is dat de leegstand zal oplopen naar 11 procent. Elk jaar telt Locatus minder passanten die langs de etalage’s struinen. Kledingwinkels, schoenenzaken, meubelwinkels hebben het zonder uitzondering nog zwaar. De omzet is weliswaar de afgelopen maand flink toegenomen, maar de tijd daarvoor was het voor velen sappelen. Alleen de supermarkten en de tuincentra lopen als een tierelier. Die overleven de buurtwinkels verwacht Koelemijer.

Service en vriendelijkheid

Om de klant weer naar de winkel te lokken moet de ondernemer zijn best doen. Volgens Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Universiteit Nyenrode, zijn service, persoonlijk advies, vriendelijkheid heel belangrijk om de klant weer terug te krijgen. Tijdens de corona-tijd is er veel, heel veel online gekocht. Ook nu nog wordt heel veel online besteld. Dat gaat ten koste van zowel de grote als kleine winkels. “Mensen die een winkel binnenkomen moeten het gevoel hebben geen klant, maar gast te zijn.

Portemonnee is maatgevend

De winkel behoort een omgeving te zijn waar potentiële kopers inspiratie en ideeën opdoen”. Helaas wil dat niet zeggen dat klanten dan ook overgaan tot koop. Tot verdriet van veel winkeliers doen ze inspiratie op in hun winkel, maar gaan ze thuis googelen waar ze dat mooie jurkje goedkoper op de kop kunnen tikken. “De inhoud van de portemonnee blijft voor velen maatgevend”, zo zegt Kitty Koelemeijer.

Geef een reactie