Registeren Inloggen

KLM betaalt 18 jaar pensioen alsnog uit

Het kost heel wat telefoontjes van de redactie van Meldpunt en de MAX Ombudsman. Maar uiteindelijk komt Pensioenfonds KLM over de brug. Gerrie Oerlemans krijgt haar geld. Het gaat om een nabetaling van 18 jaar nabestaandenpensioen van haar overleden ex-man, inclusief rente. Ook krijgt ze tot haar overlijden een maandelijkse uitkering.

Boos

Jarenlang staat het in het pensioenreglement van KLM. Als de ex van een pensioendeelnemer na scheiding hertrouwt, komt het nabestaandenpensioen te vervallen. KLM past de regeling in 1995 aan en precies in die periode scheidt mevrouw Oerlemans van haar man die werkzaam is bij KLM. Als hij in 2001 overlijdt, doet mevrouw Oerlemans aanspraak op het nabestaandenpensioen voor de periode dat zij met hem was getrouwd. Telkens hoort ze dat ze hier geen recht op heeft. “Daar maak ik me boos om”, zegt ze op 10 mei 2019 in een uitzending van Meldpunt. “Hij heeft alles gegeven voor de KLM. Ik heb er aan bijgedragen dat hij die ploegendiensten kon draaien.”

Fout

MAX Ombudsman Rogier de Haan en de redactie van Meldpunt dringen er bij het KLM pensioenfonds op aan om de zaak nog eens te onderzoeken. Een paar weken later ontvangt mevrouw Oerlemans een brief van het pensioenfonds van KLM. “Uw dossier was helaas tussen wal en schip beland”, schrijven ze. “Door een fout is nooit formeel vastgesteld dat het nieuwe reglement voor u van toepassing is. Om die reden ontbraken cruciale gegevens in uw dossier. Daardoor kreeg u eerst in 2001 en daarna in 2018 een onjuist antwoord op uw vraag of u recht had op bijzonder nabestaandenpensioen.”

https://www.facebook.com/MAXmeldpunt/videos/335337234023906/

36 anderen

Het pensioenfonds vertelt erbij dat dit ook bij 36 andere deelnemers is gebeurd. Allemaal partners van KLM-werknemers die zijn gescheiden in de periode tussen het sluiten van het akkoord over het nieuwe reglement en de formele inwerkingtreding. Het fonds zal hun situatie opnieuw beoordelen en “overgaan tot compenserende betalingen indien er sprake is van een overleden ex-echtgenoot”. Dat schrijft het pensioenfonds aan de redactie van Meldpunt.

Jammer

MAX Ombudsman Rogier de Haan is blij met de goede afloop voor mevrouw Oerlemans. “Wel is het jammer dat het fonds nooit eerder iets deed met klachten over het niet uitbetalen van dit nabestaandenpensioen”, zegt De Haan. “Meldpunt was echt nodig om dit op te lossen voor mevrouw Oerlemans.”

MAX Ombudsman

De Haan roept op om vergelijkbare zaken te melden bij de MAX Ombudsman. Dat kan op werkdagen tussen 10 en 12 uur via 035-6775511.

Ook recht op nabestaandenpensioen?

Veel mensen weten niet dat er misschien een pensioenpot klaarstaat wanneer hun ex-partner overlijdt. Wat is het ‘bijzonder partnerpensioen’ precies, en wanneer heeft u er recht op? Meldpunt vraagt MAX Ombudsman Rogier de Haan alles wat u moet weten over dit nabestaandenpensioen.

Geef een reactie