Registeren Inloggen

Digitalisering is een uitdaging en dat ligt niet alleen aan u

Liefst 25 procent van alle ondervraagden noemt zich niet-digitaal vaardig. Dat blijkt uit een onderzoek van het MAX-Opiniepanel. Het inloggen, het steeds opnieuw aanmaken van accounts, het onthouden van wachtwoorden. Voor velen is het een crime. En het zijn niet alleen ouderen die tegen een muur van problemen op het web aanlopen.

Hoe dan?

Meneer Kroos uit Hoogvliet is een voorbeeld voor alle mensen die vastlopen in de digitale wereld. Het inschrijven voor een huurwoning of het opladen van de OV-pas. Om het te doen moeten allerlei handelingen verricht worden. Stap 1 en stap 2 zijn doorgaans te doen, maar dan stap 3. “Hoe dan”, roept de heer Kroos uit. Hij is niet de enige, voor veel mensen (en niet alleen ouderen) is digitaal bezig zijn een soort abracadabra.

Drempels

Bij duizenden leeft een “knoppenangst”: de angst om totaal de mist in te gaan als je verkeerd klikt. Anderen zijn bang gehackt te worden, bang dat vreemden met hun gegevens aan de haal gaan. En dan bestaat er nog de “uitlog-angst”. Het zijn allemaal drempels (voor sommigen zelfs bergen) om niet deel te nemen aan het world-wide-web.

De eerste stap

De heer Kroos stelt dat hij door de toenemende digitalisering uit de samenleving wordt gedrukt. Zo voelt hij het althans. Als u dat gevoel ook hebt is het tijd voor actie. Heel behulpzaam is het Seniorweb. Seniorweb helpt mensen tegen een gering bedrag digitale vaardigheden te ontwikkelen. Het instapniveau begint op nul. Maar ook onder meer “Academie van de stad” of de Amsterdamse Stichting Samen is niet Alleen (SINA) geven cursussen in buurthuizen of zorgen ervoor dat studenten bij u langs komen om een-op-een wekelijks een uurtje les te geven. In elke regio bestaan organisaties die u aan de hand nemen. Schroom niet om daar contact mee op te nemen.

Het ligt absoluut niet -altijd- aan u

Wiep Hamstra geeft als webdeskundige adviezen aan zowel de overheid als aan bedrijven. Dat mensen regelmatige vastlopen op de sites van de overheid is voor een groot deel de schuld van de makers van deze sites.  Ze zijn volgens haar behoorlijk gebruiksonvriendelijk. Als voorbeeld haalt Wiep de sites van de gemeenten aan. “Echt elke gemeente heeft weer een andere indeling. Er is geen standaardisering”. Webdeskundige Renata Verloop is nog duidelijker: “De overheid moet aan de bak. De sites moeten echt beter”. Webmakers moeten veel meer denken aan de gebruikers. Als mensen vast lopen komt dat niet door hun onkunde, maar door de onkunde van de webmakers om deugdelijke sites te ontwerpen.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Zelfs als redelijk digitaal vaardig persoon erger ik me groen en geel aan de veelheid van ontwerpen en verwarrende termen. Er zou een voorbeeld moeten worden genomen aan de “human interface” die Apple afdwong voor programma’s op hun apparaten. Inloggen altijd op dezelfde plaats, en noem het in vredesnaam ook “Inloggen” en niet aanmelden of een andere term. Standaardiseer in hemelsnaam ook de aanmeldprocedure en maak dubbele autorisatie de standaard, als men daar eenmaal aan gewend is komt dat de veiligheid erg ten goede. Veel dingen werken met formulieren, maak opslaan van die dingen in het account standaard, geef de gebruiker inzicht in alles wat er ingevuld is en wat er mee gebeurt. Hou ook rekening met kleurenblinden. Het is geen mode meer maar ‘bewegende knoppen’ voegen volgens mij iets toe aan de gebruiksvriendelijkheid.
    Het zijn dingen die als eerste opkomen, maar het allerbelangrijkste is dat de omgeving vertrouwd aanvoelt.

      Beste Gerandalf, wat een mooie reactie!! Helemaal mee eens. Ik ben digitaal zeer vaardig maar de genoemde punten zijn precies een aantal stevige “pijnplekken” waar ik tegenaan loop als ik mensen help in de digitale wereld.