Registeren Inloggen

Kwart ouderen internetbankiert niet, hoe lossen banken dit op?

Bij betalen en bankieren speelt contant geld een steeds kleinere rol. Online betalingen en bankapps nemen juist een steeds grotere plaats in. Lukt het voor ouderen om mee te komen met deze ontwikkeling? Volgens een steekproef van ANBO kan driekwart van de ouderen online hun bankzaken regelen, een kwart dus niet. Hoe lossen banken dit probleem op?

Internetbankieren en iDeal worden gebruikt

Uit een steekproef van de Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) blijkt dat driekwart van de 7100 ondervraagde ouderen internetbankiert en iDeal gebruikt. Dat betekent niet dat het digitaal betalen helemaal goed gaat. Sommige ouderen kennen namelijk niet alle betaalmogelijkheden. Bijvoorbeeld het achteraf betalen met Klarna of Apple Pay. Een derde van de ouderen zegt daardoor wel eens iets niet te kopen. Anderen, ook een derde, kopen iets niet omdat ze de betaalmogelijkheden onveilig te vinden. Zo ook mevrouw Stickelbroek (70). Zij internetbankiert wel, maar koopt niks online omdat ze dat riskant vindt. ”Het voelt niet veilig, ik ben bang dat ik dan word opgelicht. Daarom ga ik gewoon naar de winkel zelf.”

Contant geld blijft belangrijk

Contant geld blijft belangrijk voor ouderen. Driekwart van de mensen uit de steekproef van ANBO wil kunnen blijven betalen met contant geld. 20 procent betaalt liever contant dan met een ander betaalmiddel zoals de pinpas. Ook dit bevestigt mevrouw Stickelbroek: ”Ik betaal het liefst met contant geld. Dat is het makkelijkst en het is fijn dat ik mijn geld kan vasthouden.”

Deel ouderen internetbankiert niet

Het meerendeel van de ouderen internetbankiert, en wil daarnaast contant geld behouden. Maar er is ook een groep die niets moet hebben van betalen op internet. Een kwart van de ondervraagden in de steekproef van ANBO internetbankiert niet. Dat komt volgens De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) omdat ouderen in die groep het simpelweg fijner vinden om via hun vertrouwde manier te blijven betalen. Een andere reden is dat ze niet vaardig genoeg zijn of de middelen niet hebben.

Ook mevrouw den Uijl (71) heeft geen behoefte aan internetbankieren. Maar haar man wel. ”Die regelt alles. Als ik wat online wil kopen, doet hij dat voor me. Hetzelfde geldt voor het overmaken van geld naar bijvoorbeeld de kleinkinderen. Ik ben namelijk niet zo goed met cijfers en technologie, hij wel. En ik heb er ook geen zin in om daar mee bezig te zijn.”

“Als mijn man er niet meer is wil ik van een bankmedewerker leren internetbankieren”

Volgens ANBO directeur Anneke Sipkens blijft er altijd een groep die internetbankieren niet kan of wil. Daarom vindt zij dat banken meer rekening moeten houden met de behoefte aan persoonlijk contact. Want daar hebben ouderen zoals mevrouw den Uijl behoefte aan. Zeker bij een probleem.

Den Uijl: “Als mijn man er niet meer zou zijn dan ga ik het internetbankieren wel zelf doen. Maar ik wil dan wel graag naar de bank zodat iemand mij persoonlijk kan helpen. Want als dat telefonisch of online wordt uitgelegd snap ik er helemaal niets van.”

Banken proberen internetbankieren makkelijker te maken

Wat kan er voor zorgen dat internetbankieren ook toegankelijk wordt voor het kwart van de ouderen dat nu nog niet meedoet? De NVB zegt dat banken er veel aan doen om ouderen te helpen met internetbankieren. Ze organiseren bijvoorbeeld digitale inloop- en inbelspreekuren of bieden financiële zorgcoaches aan. Ook brengen gespecialiseerde adviseurs bezoekjes bij ouderen thuis. Daarnaast is er volgens de NVB een bank die tablets met korting en de nodige uitleg aanbiedt. Deze tablet is geschikt voor ouderen.

Op internetbankier-cursus

Een andere, vrij simpele oplossing die banken aanbieden is het verzorgen van cursussen. Op zo’n cursus kunnen ouderen goed leren internetbankieren. Een cursus kan online worden gegeven, maar ook op een kantoor van de bank. Naast de cursussen plaatsen de meeste banken ook uitleg over internetbankieren op hun website.

Volgens de NVB gebruiken sommige banken testpanels om het digitaal bankieren te verbeteren en toegankelijker te maken voor hun klanten. De gebruikers in het panel geven feedback over hun ervaringen met de mobiel bankieren app en internetbankieren. De bank gebruikt deze feedback om applicaties te verbeteren.

 

6 redenen waarom het terugdringen van contant geld geen goed idee is

Geef een reactie