RegisterenInloggen

Sms-functie van DigiD steeds vaker verplicht

Het is vanaf 15 mei 2019 niet op elke overheidssite meer mogelijk om in te loggen als uw DigiD niet is voorzien van sms-controle. Dit moet het online inlogsysteem veiliger maken. Wat betekent deze wijziging voor u? Wij zoeken het uit.

Wie gebruik wil maken van overheidswebsites, wordt meestal gevraagd om de gebruikersnaam en het wachtwoord van de DigiD in te vullen. Dit is een digitaal identiteitsbewijs waarmee u bijvoorbeeld belastingaangifte kan doen. Meestal volstaat het invullen van de gebruikersnaam en het wachtwoord, maar soms is er een extra veiligheidsmaateregel nodig: de sms-controle. Dit systeem bestaat al een aantal jaar, maar nu wil de overheid het verplicht stellen voor elke overheidswebsite. Het UWV is één van de eerste overheidsinstanties die sms-controle definitief invoert. De verwachting is dat andere overheidssites later dit jaar volgen. Uiteindelijk zal het op geen enkele overheidswebsite meer mogelijk zijn om in te loggen met DigiD zonder deze extra veiligheidsmaatregel.

Hoe vraagt u de sms-functie aan?

Hoewel de sms-controle al lange tijd een optie is binnen DigiD, heeft lang nog niet iedereen het aangevraagd. In principe is dit niet moeilijk en ook mogelijk als u geen mobiele telefoon heeft. Wat u doet is het volgende: log in op digid.nl en klik vervolgens op de optie ‘controle via sms instellingen’. Daarna kunt u ‘Controle via sms aanvragen’ aanklikken. Als u een mobiele telefoon heeft kunt u uw telefoonnummer invoeren en dit bevestigen met de sms die u vervolgens krijgt. Het is dan nog niet gedaan, want u krijgt binnen 3 werkdagen een brief thuis met daarop de activatiecode van sms-controle. Deze code vult u in op de site van DigiD, waardoor u in het vervolg op elke overheidswebsite kunt inloggen met deze extra controlefunctie.

Gesproken bericht via vaste telefoon

Als u geen mobiele telefoon heeft, kunt u natuurlijk geen mobiel telefoonnummer invullen op de site. In dat geval kunt u kiezen voor de zogenoemde gesproken sms, die u kunt ontvangen op uw vaste telefoon. U moet deze optie aanzetten onder ‘Mijn Digid’ zodra u bent ingelogd. Vervolgens kunt u als het goed is onder het tabblad ‘controle via sms aanvragen ‘kiezen voor de gesproken sms-optie. Daarna kunt u uw telefoonnummer bevestigen via de vaste telefoon en krijgt u binnen 3 werkdagen een brief thuis met de activatiecode die u online kunt invoeren.

Nummer wijzigen

Mocht u de sms-functie al eerder hebben geactiveerd, maar het gekoppelde nummer niet meer gebruiken, dan kunt u het wijzigen via de website van DigiD. U krijgt dan ook na 3 dagen een brief met de activatiecode.

Nederlanders in het buitenland

Wie in Nederland woont kan dus zonder al te veel extra moeite DigiD op de vertrouwde manier blijven gebruiken, maar voor Nederlanders in het buitenland gaat die vlieger niet op. Zij krijgen geen brief thuis met een activatiecode. Deze moeten zij af komen halen in Nederland of bij één van de internationale DigiD-balies. Lang niet elk land heeft zo’n balie, waardoor er soms alsnog duizenden kilometers afgelegd moeten worden. De lijst met balies vindt u hier. De kosten die hierdoor gemaakt worden, zijn voor eigen rekening.

Slechte ervaringen

Stichting GOED, een belangenorganisatie voor Nederlanders in het buitenland, heeft recent onderzoek gedaan naar DigiD en de ervaringen hiermee. Hieruit blijkt dat een groot deel van de ondervraagden slechte ervaringen heeft met het aanvragen van de sms-functie. Ze worden soms van het kastje naar de muur gestuurd en stuiten op veel onwetendheid bij de betrokken instanties.

(BRON: MAX Vandaag)

  • internet

Geef een reactie

Reacties (9)

  1. Ik gebruik dit al een hele tijd.

  2. ik gebruik de DiGiD als zolang deze bestaat. Geen probleem ook niet bij het aanvragen. Alleen je vragen goed beantwoorden.

  3. Opvallend is dat wanneer de overheid geld van je wilt hebben (belasting, ziektekostenverzekering) of je wil laten stemmen, er nauwelijks beletsels zijn. Maar zodra je als burger in het buitenland iets wilt, worden er allerlei obstakels opgeworpen.
    Nu heb ik altijd gedacht dat de overheid er voor de burgers was, ook die in het buitenland wonen, maar sinds Rutte er zit wordt dat steeds slechter, zeker wanneer er door de overheid betaald moet worden. Denk ook bv eens aan de Ned. Belastingdienst die niet of slecht per email is te bereiken. De Duiste belastingdienst doe het wat dat betreft veel beter.
    Ik zou zeggen, zegt het voort en laat Den Haag wat vaker de klachten horen.

    1. Ik dacht dat we in Europa woonden, we zouden volgende week kunnen stemmen. Alleen in Nederland schijnt dat heel eng te interpreteren.

  4. misschien kan de lijst van internationale DIgid-balies worden verstrekt via Max?

    1. Dag Reinhold,

      De lijst met internationale balies staat op de website van Rijksoverheid. U ziet eerst de balies in Nederland, en daaronder staan de balies op verschillende ambassades: https://www.digid.nl/over-digid/digid-via-balieuitgifte We zullen deze link ook in het artikel plaatsen. Bedankt voor uw vraag!

  5. Ik log in met gebruikersnaam en wachtwoord, maar krijg toch een sms met code. Moet ik nu alsnog een code aanvragen? Volgens mij heb ik nooit een brief ontvangen hierover.

  6. heb al heel lang sms bij mijn digi`d nooit een probleem gehad

  7. Als Nederlander in het buitenland lijkt het onmogelijk om deze sms controle aan te vragen. Als je het probeert krijg je dit antwoord:
    “Uw adresgegevens in de Basisregistratie Personen zijn niet actueel of u woont niet in Nederland. U kunt daarom nu geen extra inlogmethoden per brief aanvragen. U kunt zelf de gegevens in de Basisregistratie Personen controleren via MijnOverheid [opent in een nieuw venster] of u kunt contact opnemen met uw gemeente.”
    Maar ik sta sinds 2015 niet meer in de Basisregistratie Personen en een Nederlandse gemeente om contact mee op te nemen, heb ik ook niet.

    Iemand enig idee wat nu te doen?