Registeren Inloggen

ACM hekelt steeds duurdere postzegel in verhouding tot vaak te late of foute bezorging, PostNL reageert

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) krijgt veel klachten over vertraagde of verkeerd bezorgde post en pakketten. Intussen blijven de tarieven maar stijgen. Ondanks de wettelijke vereiste dat 95 procent van de brievenbuspost binnen 24 uur bezorgd moet worden, is in 2023 slechts 89 procent gehaald. In 2019 was dit nog 94 procent. PostNL legt de verhogingen uit.

Totale omzet post- en pakketmarkt groeit nog ondanks minder brievenpost

Om een beter inzicht te krijgen in wat er momenteel precies plaatsvindt op de post- en pakketmarkt, is het goed om de onderlinge verhoudingen te kennen. Die zijn goed af te lezen aan de omzetverschillen in Euro’s. Het aandeel pakketten blijft stijgen, het aandeel gewone post (brieven) daalt nog altijd door de moderne afhandeling via e-mails, maar de totale post- en pakketmarkt stijgt. Behalve de stijgende tarieven voor postzegels, zien we in de jaarlijkse ACM Post- en pakketmonitor over 2023 de volgende cijfers terug:

Omzet pakketmarkt

  • 2022: 2,403 miljard euro
  • 2023: 2,5 miljard euro (stijging van 97 miljoen euro). Dat is een omzetgroei van 4 procent. In volumegroei is het 1,9 procent

Omzet postmarkt

  • 2022: 886 miljoen euro
  • 2023: 828 miljoen euro (daling van 58 miljoen euro). De volumedaling hier valt op: maar liefst 8,8 procent in 1 jaar tijd.

Totale omzet post- en pakketmarkt:

  • 2019: 2,5 miljard euro
  • 2023: 3,3 miljard euro

Tariefsverhogingen staan haaks op te late of verkeerde bezorging

In het licht van het bovenstaande steekt het de klagers bij ACM dat de prijzen van postzegels maar blijven stijgen, terwijl de bezorging minder wordt. Eerder dit jaar maakte PostNL nog bekend te overwegen om de bezorging noodgedwongen niet meer binnen 1 dag maar 2 dagen te willen doen. Dat stuit de consument tegen het zere been. Dit is de ontwikkeling van de postzegelprijzen in de recente jaren.

Postzegelprijzen:

  • 2019: 0,87 euro
  • 2022: 1,01 euro
  • 2023: 1,09 euro
  • Vanaf juli 2024: 1,14 euro

Wat betreft de tarieven voor postpakketten: een gemiddeld klein postpakketje (brievenbuspakketje) kost in 2023 een bedrag van 5,49 euro voor consumenten en kleine bedrijven.

Wetgeving en reactie van de ACM

De wet vereist dat 95 procent van de brievenbuspost binnen 24 uur wordt bezorgd, maar in 2023 werd slechts 89 procent op tijd bezorgd, tegen 94 procent in 2019. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt nu dat de prijsstijgingen voor post en pakketten niet in lijn zijn met de afgenomen bezorgkwaliteit.

Tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer – oorspronkelijk gepland voor 24 mei 2024, maar tot nader order uitgesteld – moet deze spanning tussen stijgende tarieven en de verminderde dienstverlening aan de orde komen.

Reactie PostNL op verhoging van de postzegelprijs

Meldpunt vraagt PostNL om een reactie. Woordvoerster Annemieke Herberigs zet het in het perspectief van de ontwikkelingen van de laatste jaren en de speelruimte die PostNL heeft: “We krijgen ieder jaar een bepaalde ruimte van de ACM om de tarieven – waaronder de postzegelprijs – te verhogen. We gaan hier echter altijd zeer gematigd mee om. Een verhoging van de posttarieven is, door de dalende postvolumes en de stijgende kosten, echter nodig om de post bereikbaar en betrouwbaar te houden. Zo is in de periode van januari 2002 – januari 2006 de postzegelprijs helemaal niet verhoogd en dat gold ook voor januari 2007 – januari 2010 en januari 2021 – januari 2022. In 2013 is de postzegel wel een keer tussentijds verhoogd, van 0,54 euro (januari 2013) naar 0,60 euro (augustus 2013). Dit is dus niet de eerste tussentijdse verhoging.”

Grote volumedaling, grote loonstijgingen

“De afgelopen 20 jaar is het aantal poststukken met 70 procent gedaald,” constateert Herberigs. “We bezorgden toen nog 3 brieven per dag per huishouden en nu nog slechts 4 brieven per week per huishouden. En ook al is er steeds minder post, we legen elke werkdag nog altijd zo’n 11.000 straatbrievenbussen en we lopen en fietsen nog steeds elke dag door elke straat in Nederland waarvoor 15.000 postbezorgers nodig zijn.”

“We hebben te maken met sterk gestegen kosten, met name voor arbeid. Zo is het minimumloon in de afgelopen 2 jaar flink gestegen. Dat is kostbaar en met de krappe arbeidsmarkt ook nog eens erg lastig. Met deze tussentijdse tariefwijziging van de postzegel kunnen we de gestegen kosten slechts ten dele opvangen, wat laat zien dat de noodzaak tot veranderen zeer urgent is.”

De minister is aan zet over postzegelprijzen

“We geven het al enkele maanden aan: ons voornemen is om zo snel mogelijk te gaan naar bezorging binnen 2 dagen en op termijn binnen 3 dagen.” Op de vraag van Meldpunt of dit ook daadwerkelijk staat te gebeuren, antwoordt Herberigs: “Op dit moment is de minister aan zet.” Daar voegt ze nog aan toe dat “het overigens mogelijk blijft om post binnen 24 uur te laten bezorgen, tegen een ander tarief.”

(Bron: ACM, De Telegraaf, archief. Foto: Shutterstock)

PostNL wil van 1 dag naar 2 dagen om brieven te bezorgen. Politiek is aan zet

Geef een reactie

Reacties (2)

    Ik hoor ze niet over de hoge salarissen, en de dure aandeelhouders.
    Gewoon geen gebruik maken van post nl.
    Dan gaat het dezelfde kant op als met Jumbo.
    De mensen zijn niet gek.

    Maar wel een dure wielerploeg n.l. Team dsm-firmenich-Post NL sponseren!?