Registeren Inloggen

Bent u gedupeerd door een webwinkel? Dit kunt u doen.

We kopen steeds meer en steeds vaker producten online blijkt uit cijfers van het CBS. Er gaat wel eens wat mis bij online aankopen en dat leidt tot veel vragen van consumenten. Want wat zijn mijn rechten als het mis gaat bij een online bestelling?

Online aankopen

Koopt u telefonisch of op internet een product? Dan heeft u in de meeste gevallen 14 dagen bedenktijd. Binnen die 14 dagen kunt u zonder opgaaf van reden van de koop af. U mag ook al van de koop afzien voordat het product geleverd is. Stuurt u een product terug? De verkoper mag u de kosten voor retourzending in rekening brengen.

Verplichtingen verkoper

De verkoper heeft een aantal verplichtingen. Zo moet van te voren duidelijk voor u zijn wat u koopt en hoe het bestelproces verloopt. Hoe u contact kunt opnemen met het bedrijf en wat de regels zijn voor retourneren. De verkoper moet zo snel mogelijk een bevestiging van de koop aan u sturen en producten moeten binnen 30 dagen worden geleverd, tenzij u iets anders bent overeengekomen.

Dropshipping

Veel webshops maken gebruik van dropshipping. Een webshop verkoopt dan artikelen die hij zelf niet op voorraad heeft. De klant bestelt een product en de webshop plaats vervolgens de bestelling bij een andere partij, vaak in het buitenland. Dit is niet verboden maar deze werkwijze kan wel nadelig zijn voor de consument. Veel consumenten klagen over producten die niet of te laat worden geleverd of totaal niet voldoen aan de verwachtingen. Kijkt u daarom voordat u iets bij een webshop bestelt goed naar welke informatie er staat over levertijd, retourneren en of u contact kunt opnemen met het bedrijf. En bedenk of het aankoopbedrag het risico waard is, mocht er iets misgaan.

Malafide webshops

Iedereen kan een webshop beginnen en helaas zitten er ook kwaadwillende mensen tussen. Bekijk daarom voor u iets koopt goed met welk u bedrijf u in zee gaat. Staat het bedrijf ingeschreven in de Kamer van Koophandel? Hebben ze een Nederlands post- en bezoekadres? Is er een klantenservice en zijn er reviews van andere klanten over de webshop?

De politie houdt een lijst bij van verkopers en handelaren die als malafide bekend staan. Bent u zelf gedupeerd door een webwinkel? Doe dan aangifte en meld dit bij de Autoriteit Consument en Markt.

Wat moet u doen als u een probleem heeft met een webwinkel?

Het bedrijf waar u het product heeft gekocht, daar heeft u een koopovereenkomst mee. Dit bedrijf moet u dus helpen als er een probleem is. Ook als de webshop gebruikt maakt van dropshipping dan is de webshop waar u de bestelling heeft gedaan uw aanspreekpunt. Heeft u iets gekocht bij een platform en is het niet duidelijk wie de verkoper is? Dan moet het platform u helpen.

Komt er niet uit met de verkoper? Dan kunt u het beste een (aangetekende) brief naar het bedrijf sturen. Bekijk ook de informatie hierover van Consuwijzer.

Bent u gedupeerd door een webshop?

We willen het graag weten als het bij u ook wel eens mis ging toen u een aankoop deed op internet. Meld het ons!

  • Door het invullen van dit formulier worden persoonsgegevens van u verzameld. Meer informatie over hoe wij met uw gegevens omgaan kunt u vinden in onze algemene voorwaarden en privacyverklaring.

Besteld bij Nederlandse webshop maar krijg pakketje uit China

Geef een reactie

Reacties (2)

    Het eerste wat ik doe als ik iets online wil kopen is googlen met ‘klacht …(bedrijf)’. Dat is vaak voldoende om daar niks te kopen. Voor de rest houd ik een minimum aan van 70% goede beoordelingen. En ik heb geduld. Het interesseert me niks of een aankoop er 2 dagen of 2 weken over doet.

    […] de wet hebben consumenten een bedenktijd van 14 dagen na ontvangst van het product. Dat geldt zowel voor telefonische als online als aankopen, zegt de ConsuWijzer. Niet goed, geld […]