Registeren Inloggen

Geld terugkrijgen van de vliegmaatschappij? Dit kunt u doen

Mensen van wie de vliegreis niet door kan gaan door corona krijgen in veel gevallen een voucher aangeboden van de luchtvaartmaatschappij. Toch moet geld terugkrijgen ook een optie zijn. Hoe pakt u het geld terugvragen aan? En wat als de luchtvaartmaatschappij niets laat horen?

Problemen met vliegvoucher

De vliegvoucher wordt in het leven geroepen nadat de coronacrisis wereldwijd uitbreekt. De luchtvaartmaatschappijen hoeven zo niet iedereen geld terug te geven en reizigers worden in staat gesteld om de geboekte reis op een ander tijdstip te maken. Toch blijkt er al snel het een en ander mis te zijn met de vliegvoucher. Zo wordt niet altijd de hele reissom vergoed via de voucher. “Stel u boekt een ticket van 70 euro, maar u heeft apart betaald voor stoelen en bagage, dan proberen luchtvaartmaatschappijen u een voucher te geven voor de 70 euro die het ticket heeft gekost. Vaak worden overige kosten dus niet meegenomen”, legt MAX Ombudsman Jeanine Janssen uit. Ook op ons forum is deze klacht veel te horen.

Stap 1: lees de voorwaarden

De waarde van een vliegvoucher is niet gegarandeerd, omdat de luchtvaartbranche geen garantiefonds kent. Zodra de maatschappij omvalt, verliest ook de voucher de waarde. Dit risico loopt u niet als u nu al uw geld terugvraagt. Weet wel dat alle luchtvaartmaatschappijen hun eigen algemene voorwaarden hanteren. Hierin kan staan dat zij in situaties als een pandemie standaard een voucher als restitutiemiddel gebruiken. Toch valt geld terugvragen altijd te proberen, want volgens een verordening van de Europese Unie uit 2004 is dit uw recht als uw vlucht wordt geannuleerd. Midden mei benadrukte de Europese Commissie dit recht nog eens door zich uit te spreken tegen het voucherbeleid van vliegmaatschappijen.

Eisen

Om geld terug te kunnen krijgen moet de vlucht overigens wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • De vlucht moet worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Indien het een niet-Europese airliner betreft moet de vlucht opstijgen vanaf een Europees vliegveld.

Stap 2: neem contact op met de luchtvaartmaatschappij

Voldoet uw vlucht aan de eisen en wilt u proberen om uw geld terug te vragen? Vul dan het claimformulier in op de website van de maatschappij waar u de vlucht geboekt heeft. In het verleden waren deze formulieren soms lastig te vinden, maar inmiddels moet dat makkelijker gaan. Soms helpt het om het formulier te zoeken via de zoekbalk op de website.

Stap 3: rechtsbijstandverzekering

Krijgt u na het invullen van het claimformulier een afwijzing of heeft u na meer dan 2 maanden nog niets gehoord? Dan kunt u ook aanspraak maken op uw rechtsbijstandverzekering. U krijgt via die weg juridische hulp. Doe dit echt pas nadat er 2 maanden zijn verstreken. De vliegmaatschappijen hebben het extra druk door de coronacrisis, dus het kan zijn dat de afhandeling wat vertraging oploopt.

Stap 4: Claimbureau of ECC inschakelen

Als u het zelf niet voor elkaar krijgt en geen rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u ervoor kiezen om contact op te nemen met een claimbureau. Deze bedrijven worden voor de coronacrisis vooral ingeschakeld om compensaties voor vliegvertragingen los te krijgen, maar hebben hun werkveld inmiddels verbreed. Zo’n claimbureau dient namens u een claim in, waardoor u zelf geen juridisch proces hoeft te beginnen. De diensten van een claimbureau zijn niet gratis. Soms moet u wel tot 35 procent van het teruggekregen bedrag afdragen.

Een goedkopere optie is de hulp inroepen van het Europees Consumenten Centrum (ECC). Dit centrum spant geen rechtszaken aan, maar kan wel bemiddelen tussen u en de luchtvaartmaatschappij. Belangrijke kanttekening is wel dat zij enkel intermediairen tussen Nederlandse consumenten en niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. U kunt er dus niet terecht als u niets hoort van Transavia of KLM.

Stap 5: klacht indienen bij de inspectie

In Nederland houdt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) toezicht op de luchtvaart. Als u uw geld niet heeft teruggekregen of als het behoorlijk wat voeten in de aarde had, kunt u hierover een klacht indienen bij deze inspectie. Ze doen hier niet meteen iets mee, maar kunnen zo problemen signaleren. Als er over hetzelfde bedrijf veel dezelfde klachten binnenkomen, is de kans groot dat de inspectie optreedt.

Uw ervaring

Kunt u hiermee aan de slag? Laat ons en andere consumenten weten hoe het geld terugvragen gaat en deel uw ervaringen op ons forum.

Bron: MAX Vandaag

Alle vliegvouchers KLM en Transavia in te wisselen voor geld

Geef een reactie