Registeren Inloggen

ICS beperkt gebruik creditcard boven de 75 jaar. Is dat leeftijdsdiscriminatie?

Het echtpaar Scheen heeft al tientallen jaren een creditcard bij de ANWB. Maar dan valt er begin januari een brief op de deurmat waarin staat dat de voorwaarden van de kaart aangepast worden. Dat gebeurt omdat ze de leeftijd van 75 jaar bereiken. Het echtpaar voelt zich gediscrimineerd. Mag ICS Cards, die de kaart uitgeeft, zomaar die leeftijdsgrens stellen? Is dit leeftijdsdiscriminatie?

Bestedingslimiet wordt flink beperkt

Meneer en mevrouw Scheen hadden tot vorig jaar een bestedingslimiet van 2.500 euro en konden dit gespreid betalen. Dat gaat ineens veranderen nu ze dit jaar 75 jaar worden. Ze lezen in de brief dat hun bestedingslimiet van 2.500 euro verlaagd wordt naar 500 euro. Daarnaast moeten zij dit bedrag diezelfde maand weer terugbetalen, omdat de Gespreid Betalen Faciliteit opgeschort wordt. En daar is het echtpaar het niet mee eens. Maar is dit leeftijdsdiscriminatie?

Creditcard zorgt voor BKR-registratie

In termijnen de openstaande schuld op uw creditcard terugbetalen is ideaal voor veel gebruikers. Een online aankoop of betalingen tijdens een vakantie in het buitenland kunnen ze op een later moment betalen. Eventueel kan dat gespreid over meerdere maanden of jaren. Bovenop dat openstaande bedrag komt wel nog rente. Wat veel mensen vaak niet beseffen, is dat op deze betalingsmogelijkheid een registratie als lening volgt bij Bureau Krediet Registratie (BKR). Zo’n vermelding kan gevolgen hebben als u andere financiële producten wilt afsluiten.

75-jarige klanten voelen zich gediscrimineerd

ICS Cards heeft in haar voorwaarden gesteld dat het bedrijf bij het behalen van de 75-jarige leeftijd aanpassingen in het gebruik van de kaart doorvoert. Zo vervalt de mogelijkheid om het openstaande bedrag in delen terug te betalen. Het echtpaar Scheen voelt zich daardoor gediscrimineerd. Zo schrijven ze aan de redactie van Meldpunt dat ze nooit problemen hebben gehad met het terugbetalen van een openstaand bedrag. Ook nu ze 75 jaar zijn, kunnen ze in hun ogen nog gewoon betalen. Toch is de creditcardmaatschappij stellig in de brief die ze het echtpaar stuurt. Ze moeten het nog openstaande bedrag voor half februari terugbetalen. Anders is ICS Cards genoodzaakt de kaart te blokkeren. Ze kunnen maximaal 500 euro rood staan. Maar als ze een hogere bestedingslimiet willen, kunnen ze wel geld op hun creditcard storten.

Voorwaarden om te voorkomen dat ouderen schulden opbouwen

De Nederlandse Vereniging van Banken hecht veel waarde aan het verantwoord verstrekken van krediet aan consumenten. In hun richtlijnen stimuleert ze alle kredietverstrekkers nadrukkelijk om zogenaamde locked-up scenario’s, waarbij iemand niet meer kan voldoen aan de gestelde afspraken, te allen tijden te voorkomen. Elke financiële instelling geeft op haar eigen manier invulling aan deze verantwoorde verstrekking van krediet aan mensen met een hogere leeftijd.

Bij sommige verstrekkers verandert er iets als de klant 65 wordt, terwijl ICS Cards heeft gekozen voor 75 jaar. Ze hebben deze leeftijd ingesteld om te voorkomen dat de klant op latere leeftijd een schuld heeft, die hij of zij niet meer in kan lossen. Ook voorkomen ze zo dat nabestaanden met een eventuele schuld achterblijven. Ook de bestedingsruimte op een kaart zien zij als een krediet. Om dezelfde reden wordt ook dit bedrag na het bereiken van de leeftijd van 75 teruggebracht. Dit geldt overigens alleen bij mensen die een creditcard hebben waarbij ze de openstaande schuld in termijnen terug kunnen betalen. De meeste mensen hebben een creditcard waarbij ze dezelfde maand een openstaand bedrag terugbetalen. Dan verandert er niets voor u op het moment dat u 75 jaar wordt. U behoudt dan gewoon uw bestedingsruimte.

Leeftijdsdiscriminatie bij dienstverlening niet bij wet geregeld

Wat kunt u doen wanneer u zich als klant gediscrimineerd voelt? U kunt overstappen naar een andere bank die ook creditcards uitgeeft. Er zijn banken die geen leeftijdslimiet stellen. Dan wordt er meer naar het inkomen gekeken en of iemand capabel is om een openstaande schuld binnen de gestelde termijnen terug te betalen.

Verdere stappen zijn beperkt. Bij banken en kredietverstrekkers hoort deze leeftijdsgrens in hun voorwaarden te staan. Daar dient u dan akkoord mee te gaan bij het afsluiten van het product. Een klacht indienen bij het College voor de Rechten van de Mens op basis van bovenstaand verhaal heeft weinig zin, omdat het College geen bevoegdheid heeft om deze klachten te oordelen. De huidige wet verbiedt namelijk alleen leeftijdsdiscriminatie op het gebied van werk en niet voor dienstverlening. Het enige dat rest is u aanpassen aan de nieuwe regels van de kredietverstrekker of overstappen naar een andere maatschappij die die voorwaarden niet stelt.

Bank of verzekeraar discrimineert mij om leeftijd, mag dat?

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (2)

    Ben nog geen 75 jaar maar heb ook een ICS-creditcard.
    Mijn bestedingslimiet heb ik nog nooit gehaaldin de 30 jaar dat de creditcardovereenkomst loopt.
    Wel staat de card 364 van de 365 aldanniet gigantisch in de plus: sparen op de card kan namelijk.
    Bijkomend voordeel: nooit inlossen van de schuld bij thuiskomst.
    Wellicht een optie voor de gelimiteerde 75-plussers? (als dat financieel gezien kan)

    Nog twee maanden dan ben ik 75 jaar. Ics geeft me een bestedingslimiet van 4500 euro. Ik haal er nog geen tiende van. Ik vind dat als je je gediscrimineerd voelt je gewoon een andere oplossing moet zoeken -als je los van dat gevoel een probleem hebt. Aan negatieve gevoelens op zich, net als ‘oneerlijk’ en ‘de schuld van de overheid’ ben je namelijk alleen maar negatieve energie kwijt.