RegisterenInloggen

Man (86) opgelicht voor ruim drie ton via neppe bitcoinbelegging

Meneer Rensen verliest al zijn geld door te beleggen in bitcoins. Oplichters weten hem in totaal 344 duizend euro afhandig te maken. Hoe kan zo'n grote beleggingsfraude plaatsvinden? De ING bank en de politie reageren op de oplichting van een 86-jarige man, wiens leven op de kop kwam te staan.

Hoog rendement

‘Meesters in het kwaad, dat zijn ze’, verzucht de 86-jarige heer Rensen. Hij had altijd gewerkt en een mooi vermogen opgebouwd. Maar nu is zijn geld op. Geplunderd door criminelen. Het verhaal begint als hij in augustus 2019 een advertentie over beleggen in bitcoins met Jort Kelder ziet en besluit te reageren. Hij wordt teruggebeld door een Engels sprekende man die hem een hoog rendement voorspiegelt. Rensen zou een eigen bitcoin-portefeuille krijgen. Hij stort eerst 250 euro, daarna meer.

Grote druk

Maar het persoonlijke account dat hij krijgt is nep. Rensen heeft in werkelijkheid geen bitcoins. Toch wordt hem herhaaldelijk gevraagd geld bij te storten, anders dreigt hij zijn inleg te verliezen. De oplichters bellen en appen Rensen dag en nacht. De toon is dreigend. ‘De druk werd steeds groter en mijn angst om het geld kwijt te raken werd ook steeds groter.’ Uit schaamte vertelt hij niets aan zijn familie.

Psychose

Het is oktober 2020. Binnen tien dagen tijd maakt Rensen twaalf hoge bedragen over, variërend van vijf tot vijftigduizend euro per transactie. Het totaalbedrag dat hij heeft geïnvesteerd is inmiddels opgelopen tot 344 duizend euro. ‘Ik zat in een soort psychose. Ik herkende mezelf niet meer.’ Als hij al zijn spaargeld heeft opgemaakt raakt hij in paniek. Pas dan informeert hij zijn familie. Zijn vermogen is verdampt.

Vooral oudere spaarders

De Fraudehelpdesk noemt het verhaal van Rensen ‘schokkend, en helaas herkenbaar’. Directeur Marloes Kolthof ziet dat een groeiend aantal spaarders op zoek is naar een belegging omdat de rente op spaargeld bijna nihil is. Fraudeurs maken daarbij gebruik van gelikte websites, die heel overtuigend overkomen. Eenmaal begonnen met investeren, is het moeilijk om nog aan de greep van de fraudeurs te ontsnappen. Kolthof: ‘Vooral oudere spaarders worden slachtoffer van beleggingsfraude. Het gemiddelde schadebedrag is hoog: 33 duizend euro.’

Moeilijk op te sporen

Ook advocaat Marius Hupkes, gespecialiseerd in beleggingsfraude en raadsman van de familie Rensen, maakt zich zorgen over de toename van deze oplichting. Hij staat tientallen gedupeerden bij, die in totaal voor ruim zeven miljoen euro kwijt zijn door de nep-advertenties  Hupkes: ‘Het gaat om criminelen die voortdurend nieuwe manieren vinden om geld binnen te halen. Ze beschikken over call-centra waar soms honderden bellers werken. De bedrijven van de fraudeurs zijn gevestigd in verre oorden en daardoor moeilijk op te sporen.’

Afscherming door fraudeurs

Rensen doet op 29 oktober 2020 aangifte van oplichting bij de politie. Hij heeft niets meer vernomen over het opsporingsonderzoek. Wij hebben de Politie Eenheid Oost-Nederland verschillende vragen gesteld over de zaak. ‘De casus van de heer Rensen betreft een vaker voorkomende vorm van oplichting’, laat de politie schriftelijk weten. ’De fraudeurs maken er veel werk van om zichzelf af te schermen. De afzender van dit aanbod is moeilijk te achterhalen. Momenteel zijn we bezig om te kijken wat we in deze casus nog verder kunnen doen, maar dat vergt tijd.’ Veel meer kan de politie er niet over zeggen.

Klacht afgewezen

De familie heeft uitgebreid gecorrespondeerd met ING. Dochter Susanne Rensen vindt dat de bank de zorgplicht heeft geschonden, en contact had moeten opnemen met haar vader, toen hij een aantal ongebruikelijk hoge bedragen overmaakte. ‘Er had detectie moeten zijn, een stukje zorgplicht. Ik weet zeker dat als ING had gebeld, was mijn vader zich achter zijn oren gaan krabben.’ Ze heeft een klacht ingediend bij ING en wil gecompenseerd worden in de schade. Maar de bank heeft de klacht van de familie afgewezen. ’De heer Rensen heeft voor deze betalingen zelf akkoord gegeven en zelf de bedragen overgemaakt vanaf zijn betaalrekening. Hierdoor is er sprake van bevoegd gegeven betaalopdrachten.’ De stortingen zijn onherroepelijk, stelt ING.

Vervelend

De bank laat ons desgevraagd weten: Wij vinden het uiteraard ontzettend vervelend dat de heer Rensen slachtoffer is geworden van deze oplichters. Wij realiseren ons dat deze ingrijpende ervaring een grote impact heeft op de heer Rensen en op zijn omgeving.’ De bank kan om privacy-redenen verder niet ingaan op deze specifieke zaak. De familie kan nog naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid gaan om het geschil met de bank voor te leggen.

Crowdfunding

De impact van de oplichting op het leven van de hele familie is groot. Dochter Susanne wil vooral anderen waarschuwen voor zo’n nachtmerrie. ‘Het hakt er diep in. Het is op zo’n geraffineerde, slinkse manier gegaan eigenlijk. Dit wens ik niemand toe’. De familie is met een crowfundingactie begonnen, om het leven van de heer Rensen op de rails te krijgen. Iedereen die hem in deze donkere dagen een hart onder de riem wil steken, kan doneren.

Trap niet in belegging-oplichting en lees deze tips

Geef een reactie

Reacties (5)

  1. Trap niet in Bitcoin, a.u.b! Het is net een pyramide scam, het is is alleen wat waard als u erin trapt en het verhaal doorverteld. Daarom ziet u zoveel van die rare advertenties waar bijvoorbeeld Jord Kelder zijn baan opzegt en gaat investeren in Zogenaamde crypto currency. Trap er niet in mensen!

    1. Niet helemaal mee eens, ik verwacht dat blockchain technologie de wereld gaat veranderen zoals het internet heeft gedaan. En als deze man voor 350k aan bitcoin had gekocht op Coinbase of een andere legitieme exchange terug in 10 okt 2020 dan was deze investering nu meer dan 2 miljoen geweest.

  2. Heel tegenstrijdig als de ING-bank zegt dat de stortingen onherroepelijk zijn. Terwijl ze dit ook mededelen in hun strijd tregen fraude.
    “Wanneer we een onregelmatigheid constateren in het transactiegedrag van een van onze klanten, dan nemen we preventieve maatregelen. Hierbij kun je denken aan het blokkeren van de betaalpas of van Mijn ING (internetbankieren). Ook nemen we contact op met de klant. Daarnaast stellen we direct een onderzoek in naar de klant die (mogelijk) betrokken is bij oplichting. Indien de oplichter ergens anders bankiert dan nemen wij direct contact op met deze bank om melding te doen en om geld veilig te stellen.”
    Ik ben wel van mening dat banken niet altijd alles moeten vergoeden bij fraude want dat moedigt fraudeurs alleen maar aan om door te gaan. Immers mocht er nog iets van medeleven zijn bij fraudeurs, dan wordt dat door vergoeding van de schade te niet gedaan. Want de opgelichte wordt toch gecompenseerd zou de gedachte kunnen zijn. En wie draait voor deze schade’s op? Juist de klanten!
    Maar in dit geval heeft de ING-Bank (voor zover ik het uit het arikel kan halen) niets ondernomen. Dus een (gedeeltelijke) vergoeding lijkt me niet meer dan redelijk.

    1. Als hij van zijn eigen computer geld overmaakt naar een ander persoon, wat is daar vreemd aan? Deze bedragen tot 5000 euro niet heel vreemd en gezien de leeftijd van de man kan het zomaar als donatie gezien worden. Bovendien is deze vorm van oplichting dusdanig sophisticated dat de bank daar niks aan kan doen, dit heeft jarenlang gespeeld. Eerst kleine bedragen en steeds groter naar een bekend rekening nummer. Het valt de bank wel op wanneer je ineens een groot deel van je spaargeld wilt overmaken naar een onbekend rekeningnummer. Ik zie echt geen enkel verwijt aan de bank.

  3. Het is verrassend hoe mensen tot op heden nog steeds het slachtoffer zijn van dit bedrijf. Ik heb zeer recente recensies gezien en ik ben behoorlijk verrast omdat dit bedrijf niet eens zou moeten werken. Ik zal jullie ook adviseren om niet op te geven en ze ermee weg te laten komen. Ik gaf niet op toen ik al mijn spaargeld verloor. Ik kon gewoon niet slapen, wetende dat ik zoveel had verloren dat ik bleef vragen en zoeken tot ik aanbevelingen kreeg van een collega over FLP. U kunt hun website opzoeken op thefraudlabpro.com. Ze hebben mijn geld binnen een week teruggekregen. Beste dag van mijn leven !!!
    Sms of WhatsApp om je bij de anderen te voegen + 18562190692PS: de autoriteiten konden me niet helpen.