Registeren Inloggen

Op tv: Consument worstelt met energievragen

Betaal ik een hoog of een laag voorschot aan mijn energiebedrijf? En waarom verrekent mijn energiebedrijf de opbrengst van mijn zonnepanelen ineens maandelijks, in plaats van jaarlijks? MAX Ombudsman Jeanine Janssen behandelt energievragen in Meldpunt.

Slimme keuzes maken

Nu energiekosten zo hoog zijn dat ze de huur- of hypotheeklasten soms overstijgen is de slimme keuze van een energiecontract van groot belang. Maar consumenten lopen daarbij soms vast. Agnes de Rooij raakt haar opgebouwde voorschot van ruim 1.000 euro kwijt. Want haar energiebedrijf Anode Energie gaat in december 2021 failliet. Zij staat met duizenden schuldeisers in de rij om hiervan iets terug te krijgen. Na haar overstap naar een andere leverancier worstelt ze met 2 vragen. Houdt ze haar voorschot laag, zodat ze niet voor de tweede keer slachtoffer van een faillissement wordt? Of betaalt ze een reëel voorschot zodat ze aan het einde van contract niet hoeft bij te betalen?

Saldering

Over de verrekening van de opbrengst van zonnepanelen bestaat onvrede. Hanneke van Deuren heeft zonnepanelen waarvan de opbrengst altijd jaarlijks werd verrekend met haar energieverbruik. Haar leverancier Budget Energie is wat anders van plan. Het wil namelijk deze ‘saldering’ bij mensen met een variabel contract maandelijks gaan doen. Dat zou zeer nadelig voor mevrouw Van Deuren uitpakken.

In de zomer produceert ze kilowatts te veel. En die levert ze terug met een opbrengst van een paar cent per kilowattuur. Maar die moet ze in de winter voor 70 eurocent per kilowatt terugkopen van haar leverancier. Dat kost haar dan honderden euro’s per jaar. MAX Ombudsman Jeanine Janssen en Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis geven toelichting.

Schrappen loyaliteitsbonus

En verder: hoe handelt ING klachten over schrappen loyaliteitsbonus af?

Vorig jaar besteedde Meldpunt aandacht aan het tegoed dat trouwe hypotheekklanten van ING in de loop der jaren hebben opgebouwd. Bij verhuizing konden zij hun zogenoemde loyaliteitsbonus, vaak duizenden euro’s, inruilen voor rentekorting op een nieuwe ING-hypotheek. Totdat ING vorig jaar eenzijdig een streep zette door alle al opgebouwde loyaliteitsbonussen. Honderden boze reacties kwamen binnen bij MAX Ombudsman en de redactie van Meldpunt. Samen waren ze goed voor miljoenen euro’s aan bonussen.

Pascal Frehé, zelf trouw ING-klant, kaartte deze kwestie destijds bij Meldpunt aan. Binnenkort gaat hijzelf verhuizen. ING weigert om zijn opgebouwde bonus van bijna 5.000 euro om te zetten in een korting op zijn nieuwe ING-hypotheek. Frehé laat het er niet bij zitten. Daarom stapt hij samen met MAX Ombudsman Rogier de Haan naar het financiële klachteninstituut Kifid.

Kijk Meldpunt op vrijdag 30 september om 19.50 uur op NPO 2

Geef een reactie