Registeren Inloggen

Rekening niet betaald? Dit gebeurt er bij een betalingsachterstand

Heeft u een rekening niet betaald? Dan kunt u een betalingsachterstand oplopen. Maar wanneer is dat het geval? En wat kunt u dan het beste doen?

Wat is een betalingsachterstand?

Een betalingsachterstand betekent simpelweg dat u te laat bent met het betalen van een rekening. Er wordt van een betalingsachterstand gesproken wanneer u langer dan een maand de rekening niet betaalt. Bijvoorbeeld omdat u niet meer rond komt van uw salaris, of vanwege een (eenmalige) financiële tegenvaller.

Wat betekent dit?

Per instantie kan het verschillen binnen hoeveel tijd u wordt gevraagd de rekening alsnog te betalen. Meestal krijgt u eerst een herinnering en wordt u gevraagd binnen 2 weken te betalen. Wel kan de impact verschillen per bedrijf. Zo bent u nog steeds verzekerd wanneer u uw zorgverzekering niet betaalt, maar is het uitstellen van het betalen van de gas- water- en lichtrekening risicovoller. Hierdoor kunt u sneller uit huis worden gezet of worden afgesloten. Echter zijn de regels hieromheen recentelijk versoepeld. Voordat u kunt worden afgesloten, moet de energieleverancier 3 stappen ondernemen. Zo moeten zij contact met u opnemen, en dit kunnen bewijzen. Ook moeten ze u tot 3 keer herinneren aan de betalingsachterstand en u wijzen op schuldhulpverlening en een betalingsregeling. Wilt u meer weten, dan kunt u hier verder lezen.

Hoe lost u dit op?

Lukt het u niet binnen de gevraagde termijn te betalen? Ga dan het gesprek aan met het bedrijf of de organisatie waar u geld schuldig bent. Geef aan dat u de rekening wel graag wilt betalen, maar dat dit momenteel niet lukt. Vraag vervolgens of er een mogelijkheid is om de rekening later te betalen, en desnoods in delen. Zo bouwt u geen verdere schuld op en hoeft u niet in 1 keer een groot bedrag over te maken.

Hulp bij schulden

Gemeenten zijn wettelijk verplicht om u te helpen bij een betalingsachterstand. Zij kunnen zelf begeleiding geven of verwijzen u door naar de juiste plek. U kunt bijvoorbeeld terecht bij de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente, wijk- of buurtteams, het juridisch loket, sociaal raadslieden en de kredietbank. U kunt uzelf ook aanmelden bij een schuldhulpverlener. Deze kan u helpen bij het betalen van de rekeningen en bij eventuele schulden.

Betalingsachterstanden voorkomen

Om in de toekomst betalingsachterstanden te voorkomen, kunt u een aantal dingen doen. Zo kunt u gebruik blijven maken van de hulp die gemeentes bieden, zodat iemand u begeleidt. Maar u kunt ook zelf aan de slag. Check bijvoorbeeld of u recht heeft op toeslagen of tegemoetkomingen, en maak een overzicht van uw inkomsten en uitgaven. Zo kunt u in de toekomst beter grip houden op uw geld.

Minister gaat met grote steden plan voor “schuldpauzeknop” verder uitwerken

(Bron: Nibud, Independer, Juridisch Loket, Rijksoverheid, Belastingdienst. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie