RegisterenInloggen

Begrijp hoe warmte werkt en blijf koel met deze tips

Het is in Nederland bijna altijd mogelijk om koel te blijven tijdens warm weer, als de temperatuur buiten of in huis lager is dan uw eigen lichaamstemperatuur. Maar dan moet u wel begrijpen hoe warmte werkt. Lees deze tips en uitleg om de warme dagen koel door te komen.

Hoe werkt warmte?

Goed op temperatuur blijven is in warme weken soms lastig. Niemand heeft het graag te heet, maar zeker als u flink op leeftijd bent is hitte ook ongezond. Gelukkig is er veel wat u kunt doen om koel te blijven, vooral als u nadenkt over hoe warmte eigenlijk werkt.

Warmte komt van buitenaf, door straling, luchtverplaatsing of door geleiding, en van binnenuit, door verbranding in uw eigen lichaam. Door warmtestraling, warmtegeleiding, luchtverplaatsing of verbrandingswarmte goed te timen blijft u koel. We leggen uit hoe u warmte slim en op verschillende manieren kunt transporteren met de volgende tips.

Tip 1) Zet de ramen en deuren op het juiste moment open of dicht

Ramen de hele dag open zetten als het warm is, is niet slim. De warmte komt door middel van luchtverplaatsing op het heetst van de dag zonder problemen het huis in. Let via bijvoorbeeld een weerapp of een thermometer goed op vanaf welk moment het ’s avonds weer koeler is dan in huis en zet dan pas de ramen open, liefst allemaal tegelijk zodat het goed doorwaait. Laat als dat veilig is de ramen open tot het de volgende ochtend weer warmer begint te worden. Meestal is het het koelst aan het eind van de nacht, zo rond een uur of vijf / zes.

Tip 2) Houdt stralingswarmte tegen met zonwering of gordijnen

Als de ramen dicht zijn komt er geen warmte meer binnen door luchtverplaatsing, maar nog wel door warmtestraling. Straling gaat makkelijk door glas heen. Doe daarom zodra de zon begint te schijnen de zonwering dicht. Als u geen zonwering heeft, of als u het nog koeler wilt hebben, doe dan ook de gordijnen dicht. Ook gordijnen houden stralingswarmte tegen. Deze tip werkt ook bij ramen op het noorden, waar de zon niet direct op het glas schijnt.

Tip 3) Draag kleding van katoen of linnen en geleidt lichaamswarmte

De bovenstaande tips dienen om uw huis koel te houden. Maar zoals gezegd komt de warmte ook van binnenuit. Uw lichaam heeft een verbrandingsmotor (metabolisme) die veel warmte afgeeft. Deze warmte kunt u afgeven aan de koelere lucht door middel van geleiding. Geleiding betekent dat warmte in een materiaal via contact met een ander (deel van het) materiaal wegglijdt. De warmte van uw lichaam kunt u weg laten glijden door te letten op het materiaal van uw kleding.

Water geleidt warmte als de beste. Als u uw lichaam kunt hullen in een waas van water dan zit u dus goed. Dit klinkt onmogelijk, maar dat is het niet helemaal. De stoffen katoen en linnen houden veel water vast. Polyester en wol doen dat juist niet. Draag op warme dagen dus kleding van katoen of linnen.

Tip 4) Drink ijskoffie en ijsthee

Hetzelfde systeem werkt bij het drinken van gekoelde dranken. Om het water als het in uw maag belandt weer op 37 graden te krijgen is heel wat lichaamswarmte nodig. IJskoffie is makkelijk te maken door extra sterke koffie te zetten, en die over een glas tot de rand gevuld met ijsblokjes te schenken. Vergeet u altijd de ijsblokjesvorm op tijd bij te vullen of heeft u er te weinig? Denk dan eens aan een grote zak met ijsblokjes die te koop is in de supermarkt. Drink sowieso voldoende, want dat is nodig om het lichaamseigen verkoelingsmechanisme in werking te stellen, namelijk het zweten. Zweet is water en geleidt de warmte dus perfect.

Tip 5) Warmte geleiden via een voetenbadje of natte handdoek of washand

Door uw voeten in een teiltje met water te steken geleidt veel lichaamswarmte weg. Dit kan zelfs té koud voelen, gebruik dan lauw water. U kunt ook een handdoek of theedoek vochtig maken en die in uw hals leggen of regelmatig over uw ledematen wrijven. Als het echt heel warm is of als u niet makkelijk zweet, dan kunt u er aan denken om een hemd nat te maken en goed uit te wringen voor u het aantrekt. Of zet een plantenspuit naast uw stoel en spray af en toe wat nevel over uw lichaam.

Tip 6) Plan beweegmomenten op koele momenten van de dag

De verbrandingsmotor van uw lichaam werkt niet elk moment van de dag even hard. Hij gaat loeien als u in beweging komt of als u een zware maaltijd hebt gegeten. U kunt daar rekening mee houden door bijvoorbeeld ’s ochtends als het nog koel is de boodschappen te doen of andere taken waarvoor u in beweging moet komen.

Tip 7) Eet zware maaltijden op koele momenten van de dag

Maaltijden met eiwitten en vet zetten uw verbrandingsmotor flink aan het werk. In Nederland is het de gewoonte om juist op een warm moment van de dag, het eind van de middag, dit soort maaltijden te eten. Maar niemand verplicht u dat. Goed eten is belangrijk, maar als u in de hitte moeite heeft met een zware maaltijd, eet die dan eens in de ochtend. Kies bijvoorbeeld uitsmijters voor het ontbijt, of een English breakfast met eieren, spek en witte bonen in tomatensaus. ’s Middags en ’s avonds kunt u dan de lichter verteerbare koolhydraatrijke maaltijden eten met veel groente en fruit.

Tip 8) Koel blijven tijdens het slapen

Heeft u vooral ’s nachts last van de warmte? Zorg dan dat u vroeg op de dag uw maaltijden eet zodat de verbrandingsmotor ’s nachts weer tot rust is gekomen. Slaap onder een dekbedovertrek zonder dekbed erin. De warmte van uw lichaam raakt u het beste kwijt door niet opgekruld te slapen, maar uw armen en benen wijd uit te spreiden als een zeester.

Welke zonnebrandcrème is veilig en goed voor je huid?

Geef een reactie