RegisterenInloggen

Rugklachten door thuiswerken, fysiotherapeut heeft het druk

Spanningshoofdpijn, een stijve nek, pijn in de onderrug, het zijn allemaal klachten die kunnen ontstaan door thuiswerken. Fysiotherapeuten en chiropractors zien een toename van mensen die zich met dit soort klachten melden. 'Loop er niet te lang mee door', is het advies. Want als u de pijn negeert, zijn de gevolgen groot.

2 miljoen mensen met rugpijn

Op 3 november is het ‘De Dag tegen Rugpijn’. De Nederlandse Chiropractoren Associatie (NCA) vraagt aandacht voor de forse groei van mensen met rugklachten. Momenteel lopen ongeveer 2 miljoen mensen in Nederland met rug- en nekpijn. En door het massale thuiswerken, groeit het aantal mensen met dit soort klachten. Gitte Tønner, voorzitter van de NCA: “We bewegen te weinig en we zitten vaak in een verkeerde houding. Lang niet iedereen heeft thuis een plek die ergonomisch is ingericht. Dit kan tot klachten leiden zoals rug-, nek- en hoofdpijn”. Ook vakbond CNV heeft hier onderzoek naar gedaan. Uit een recente enquête blijkt dat 41 procent van de respondenten vaker last te hebben van schouder, nek of arm sinds ze thuiswerken. Bijna de helft zegt geen werkplek te hebben die aan Arbo-eisen voldoet.

Drukker bij chiropractor en fysiotherapeut

Volgens Tønner draaien veel praktijken van chiropractoren momenteel op volle toeren om patiënten goed en snel te helpen. Ze zien dat patiënten vaak lang doorlopen met klachten. Maar dit heeft vervelende gevolgen, zo ziet ook fysiotherapeut David de Bruijn. Ook in zijn praktijk is het drukker dan normaal. “Veel mensen denken: we stellen het nog even uit om er iets aan te doen. Straks kunnen we weer naar kantoor en dan worden de klachten vanzelf minder”. Maar niks doen, kan leiden tot chronische klachten, vertelt de Bruijn. Denk aan chronische pijn, peesontstekingen, minder goede nachtrust, tintelingen, doof gevoel, of langdurige stijfheid.

Bewegen

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Maar wat is dan het geheim om gezond thuis te werken? Nou, bewegen! En niet te lang in dezelfde, verkeerde, houding blijven zitten. De Bruijn raadt aan: neem pauzes, wissel van houding, loop af en toe een rondje en doe rek- en strekoefeningen. Breng uw oor even naar uw schouder, draai een rondje met uw hoofd en beweeg uw armen omhoog. Het zijn allemaal bewegingen die kunnen helpen om soepel te blijven. Daarnaast moet u ook eens kritisch naar uw werkplek kijken. Zit u aan een keukentafel op een gammele stoel? Of heeft u een fatsoenlijk bureau? En op welke hoogte is uw beeldscherm afgesteld? Veel mensen zitten met hun hoofd voorover gebogen te werken. Als u dit te lang doet, kan dit klachten geven. Een hoofd is al snel 5 kg die uw schouders en nekspieren moeten dragen. Voor meer informatie over de juiste werkhouding, kunt u kijken op de website van Rijksoverheid. 

Neem uw klachten serieus

Klachten die zijn ontstaan door een matige werkplek, moet u serieus nemen, vertelt de Bruijn. U wilt niet worden afgekeurd omdat u geen kantoorwerk meer kunt doen. Wanneer zijn de klachten ernstig genoeg om actie te ondernemen? De Bruijn: “Als de stoornis die je hebt, je gaat beperken in je dagelijkse functioneren. Dus als je met bepaalde dingen moet stoppen zoals werk, hobby’s of sport. Dan moet je direct aan de bel trekken bij je fysiotherapeut”.

 

Dit is de allerbeste manier van sporten voor wie ouder is

Geef een reactie