Registeren Inloggen

Zo stelt u een code in bij PostNL om phishing gemakkelijk te onderscheiden van echte mails

Dat phishing veel voorkomt en slachtoffers maakt, laat PostNL niet koud. Om klanten te helpen echte berichten van oplichting te onderscheiden, heeft het postbedrijf een trucje bedacht. Hoe u hier gebruik van maakt, leest u hieronder. 

Truc PostNL tegen phishing

Phishing is tegenwoordig in vrijwel iedere mailbox te vinden. En ook via sms en WhatsApp sturen oplichters veel berichten in de hoop uw geld in handen te krijgen. Omdat phishing steeds moeilijker te onderscheiden is van de echte, betrouwbare, berichten van bedrijven, introduceert PostNL een nieuwe functie voor klanten.

Code

Zo is het nu mogelijk om een anti-phishingcode in te stellen. U kunt de code zelf bedenken. Het kan een leuk woord, een spreuk of zin, de naam van uw huisdier, uw favoriete gerecht of bijvoorbeeld de naam van een geliefde zijn. Zodra u dit instelt verschijnt deze code bovenaan iedere echte mail van PostNL op die manier kunt u gemakkelijk zien of u te maken heeft met phishing of niet. Lex Overmars, directeur consument, laat op de site van PostNL weten: “PostNL is een van de eerste grote bedrijven die de anti-phishingcode introduceert. Met deze slimme oplossing bevorderen we de betrouwbaarheid en veiligheid van onze communicatie. Daarmee beschermen we onze klanten en hun gegevens. En daar zijn we trots op!”

Hoe stelt u deze functie in bij PostNL?

Wanneer u online inlogt met uw account bij PostNL kunt u naar uw eigen profiel. Klik vervolgens op ‘Gegevens en voorkeuren’ en scroll naar beneden totdat u ‘Account’ ziet. Onder dit tabblad ziet u ‘Anti-phishingcode’ staan. Wanneer u klikt op instellen is het enige wat rest de eigen gekozen code invullen. Tot slot klikt u op ‘Instellen’ en klaar is Kees. U krijgt van PostNL een bevestigingsmail met wat extra informatie over de code. Let wel: het kan tot 24 uur duren voordat de code actief is.

Andere hulp in de strijd tegen phishing

Naast PostNL heeft ook ING een extra functie het leven ingeroepen om klanten beter te beschermen tegen phishing. Dit hulpmiddel heet ‘Check het Gesprek’. Wilt u weten hoe u hier gebruik van kunt maken als klant van ING? In onderstaand artikel leggen we het stap voor stap uit. 

Nieuw snufje van ING gaat de strijd aan met oplichters: zo kunt u het gebruiken

(Bron: PostNL, NU.nl, ING, Archief. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie