Registeren Inloggen

Google weert advertenties van loodgieters: wat betekent dit voor u?

Meldpunt waarschuwt al jaren voor malafide schoorsteenvegers, slotenmakers en loodgieters. Nu blijkt dat ook Google inziet dat het te vaak misgaat. Daarom besluit het platform om advertenties van loodgieters te verbieden. 

Advertenties van loodgieters bovenaan in Google

Als u nu op Google zoekt naar een loodgieter, ziet u bovenaan een aantal websites staan. Erboven staat: gesponsord. Dit betekent dat het gaat om advertenties. Niets mis mee, zou u kunnen denken. Bedrijven betalen immers voor een hoge plek in de zoekopdrachten. Alleen zitten er te vaak malafide werklieden achter, in plaats van betrouwbare bedrijven.

Zodra mensen op de advertentie klikken, betaalt het malafide bedrijf kosten aan Google. Toch maken ze geen verlies, want het komt regelmatig voor dat iemand (in alle haast en stress) zo’n bedrijf inschakelt voor hulp. En de kosten die het bedrijf dan rekent, zijn buitenproportioneel. Zo moeten klanten soms tot wel honderden of zelfs duizenden euro’s betalen voor simpele klussen.

Google is het zat

Dat klanten en wel betrouwbare loodgieters hier de dupe van zijn, ziet ook Google. Het platform schrijft in een update over zijn advertentiebeleid dat reclame voor loodgietersdiensten in Nederland binnenkort niet meer te zien is. Het risico op misleiding of uitbuiting binnen die bedrijfsactiviteit is volgens de zoekmachine zo groot dat alle advertenties moeten worden geweerd, ook al zijn er individuele ondernemers die te goeder trouw handelen. Vanaf 22 februari 2024 gaat Google actief handhaven op de advertenties.

Dit is niet de eerste keer dat Google hiervoor kiest. Dit deed het bedrijf ook al in 2021 met advertenties van slotenmakers. Deze beslissing zorgde volgens de Consumentenbond voor een flinke afname in het aantal klachten over oplichting.

Kunt u nu nog een slotenmaker of loodgieter vinden?

Misschien rijst bij u nu de vraag of u dan nog wel een slotenmaker of loodgieter kunt vinden. Gelukkig verandert er voor u vrij weinig. Slotenmakers en loodgieters zijn namelijk nog steeds vindbaar op Google. Alleen advertenties van zulke bedrijven mogen niet meer verschijnen. Hierdoor wordt de kans kleiner dat u in aanraking komt met onbetrouwbare bedrijven. Wilt u zeker weten dat u met een erkend bedrijf in zee gaat? Hieronder vindt u een aantal tips:

  • Vraag in uw sociale omgeving naar een betrouwbare slotenmaker of loodgieter. Ook wanneer er nood aan de man is, doet u er goed aan om uzelf (rustig) te oriënteren en navraag te doen.
  • Overweegt u toch om een bedrijf in te schakelen, dat u via het internet heeft gevonden? Controleer dan eerst de recensies van het bedrijf. Dit kan via Google of Trustpilot. Of voer de naam in bij Google met het woord ‘klacht’.
  • Controleer of het bedrijf is aangesloten bij een gilde, branchevereniging of een keurmerk heeft. Zoek zelf op de website van de branchevereniging of het keurmerk naar het bedrijf dat u op het oog heeft. Staat deze er niet tussen? Dan kunt u beter verder zoeken.
  • Vergelijk de prijzen, zodat u weet wat een normaal tarief is.

In dit artikel gaan we dieper in op malafide slotenmakers, loodgieters en schoorsteenvegers en hoe u kunt voorkomen dat u berooid achterblijft.

Toch opgelicht door malafide loodgieter, schoorsteenveger of slotenmaker?

Wordt u na de werkzaamheden onder druk gezet om toch een (veel) hoger bedrag te betalen en gaat u overstag? Of komt u erachter dat er slecht werk is geleverd, of zelfs helemaal geen werk? Dan kunt u uw geld terugvorderen via de rechter of rechtsbijstand als u een rechtsbijstandsverzekering heeft afgesloten. Bent u geïntimideerd, of zelfs bedreigd, dan kunt u daarnaast aangifte doen bij de politie. Meld uw verhaal ook bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder in Nederland. Ook zij kunnen een onderzoek starten naar het desbetreffende bedrijf en deze eventueel beboeten.

(Bron: Consumentenbond, ANP, Archief, Noordhollands Dagblad. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie