RegisterenInloggen

ABP komt met regeling voor schade door nabetalingen

Binnenkort ploft bij 7.500 ABP-gepensioneerden een schadevergoedingsvoorstel op de deurmat. Het is het startschot van een schaderegeling die ABP in overleg met MAX Ombudsman Rogier de Haan heeft ontwikkeld.

Fout rechtzetten

Na deze eerste lichting kunnen nog eens duizenden ABP-gepensioneerden zo’n voorstel tegemoet zien. Het is voor het eerst dat een pensioenfonds een gemaakte fout op deze manier rechtzet.

Hoge nabetalingen

Vorig jaar toonde de MAX Ombudsman aan dat een groep ABP-gepensioneerden zonder het te weten een te laag pensioen ontvangt, vaak al jaren lang. Als hun partner voor 1995 gelijktijdig pensioen bij een ander fonds heeft opgebouwd, kunnen zij in veel gevallen een aanvulling op hun pensioen krijgen.

De uitzending leidde tot tienduizenden aanvragen van deze aanvulling. ABP trok hiervoor alsnog bijna 200 miljoen uit voor circa 15.000 gepensioneerden. 85 miljoen euro aan eenmalige nabetalingen en 112 miljoen euro voor structurele verhoging van het pensioen.

Toeslag kwijt en belastingaanslag

Door de forse nabetalingen raakten veel gepensioneerden hun huur- en zorgtoeslag kwijt en kregen zij te maken met enorme belastingaanslagen. Hierdoor bleef er van de nabetaling vaak minder pensioen over dan wanneer ABP de aanvulling op tijd zou hebben uitbetaald.

Schaderegeling

Afgelopen mei kondigde de MAX Ombudsman in Meldpunt aan dat ABP een schaderegeling gaat maken voor deze gedupeerden. Deze unieke regeling is nu klaar. Degenen die een nabetaling hebben ontvangen, hoeven zelf niets te doen. Binnenkort ontvangen de eerste 15.000 van hen een brief van ABP. In die brief staat of ze volgens de rekenmethode van ABP schade lijden door de nabetaling. Naar schatting geldt dat voor de helft van deze groep. Deze 7.500 zien een schadebedrag in de brief staan. Geeft men hierop akkoord, dan maakt ABP het bedrag over. De schadevergoeding is netto, en heeft dus geen invloed op inkomstenbelasting en toeslagen. Lees meer over de afhandeling van de schade in dit artikel.

Nabetaling

Bij die andere 7.500 zal worden vastgesteld dat ze geen schade hebben geleden door de nabetaling. Kunnen ze met documentatie toch aantonen schade te hebben, dan wordt dat alsnog vergoed. De verwachting van ABP is dat dit in minder dan 5 procent van de gevallen zal voorkomen. De regeling gaat waarschijnlijk gelden voor iedereen die een nabetaling krijgt door een fout die ABP is aan te rekenen. Daarvoor wordt de regeling nog verder uitgewerkt. Na deze eerste 15.000 komen nog eens vele duizenden nabetaalden aan de beurt. Bijvoorbeeld de gepensioneerde stellen die een nabetaling hebben ontvangen omdat ze beiden bij ABP pensioen hebben opgebouwd.

Signaal

Rogier de Haan: ‘Het moeten terugbetalen van toeslagen en het ontvangen van fikse belastingnaheffingen heeft een enorme impact gehad op deze gepensioneerden. Dat ABP hierin haar verantwoordelijkheid neemt, is een niet te onderschatten signaal, ook naar andere pensioenfondsen die de fout in gaan. Er ligt nu een schaderegeling die er echt goed uitziet. De rekenmethode is slim bedacht en belooft maatwerk. Natuurlijk zal de praktijk het moeten uitwijzen; ik blijf het nauwgezet volgen.’

Vragen? Bel ABP

Mocht u nog specifieke vragen hebben over dit dossier dan kunt u met ABP bellen op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.30 uur op nummer 045 579 61 17.

Op de hoogte blijven?

Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rond dit thema? Meld u zich dan aan via dit formulier.

  • Door het invullen van dit formulier worden persoonsgegevens van u verzameld. Meer informatie over hoe wij met uw gegevens omgaan kunt u vinden in onze algemene voorwaarden en privacyverklaring.

Geef een reactie

Reacties (8)

  1. U vroeg of de nabetalingen pensioenen geen invloed hebben op uitkering pensioenen. De woordvoerder van ABP zei dat er genoeg geld in kas is en dat t geen gevaar voor huidige pensioenen oplevert. Nu stond er vandaag in media dat alleen ABP in 2022 de pensioenen NIET verhogen omdat hun dekkingsgraad te laag is.
    Kunt u dit nader uitzoeken want is toch belachelijk

  2. En hoe zit het met koppels, die over 1 jaar in eenzelfde situatie terechtkomen?

  3. Geachte Dames/Heren
    Hierbij wil ik Meldpunt en met name Rogier de Haan hartelijk bedanken voor zijn inzet omtrent de nabetaling van de samenvallende diensttijd.
    Van het ABP heb ik bericht ontvangen dat mijn grote aanslag van de belasting door hen vergoed wordt. Een hele geruststelling.
    Nogmaals hartelijk dank en zo heeft deze nabetaling toch een positief einde gekregen.
    Met vriendelijke groeten
    Bets Hoogstraten

  4. Beste Rogier,
    Hartelijk dank voor je bemiddeling.
    Wat gebeurt, nu vandaag vrijdag 21 januari ontvang ik en ongetwijfeld velen met mij een brief dat ze niet kunnen voldoen aan het opgezette stappenplan.
    Alles wordt wederom vertraagd met ruim 2 maanden tot 1 april.
    Ik noem dit onbehoorlijk en stuitend.
    Mijn verzoek is al 14 september gedaan met daarbij alle gevraagde informatie.
    Graag uw reactie.
    Vriendelijke groet Piet Jansen

    1. Bij mij hetzelfde .

  5. Helaas nog geen brief ontvangen van ABP. Zojuist een mail gestuurd naar ABP.

  6. Lees dat velen al wat van het ABP gehoord hebben, tot nu toe nog niets gehoord, heb wel zorgtoeslag terug moeten betalen en een jaar geen toeslag gehad, dat jaar niets van de belasting terug gehad ondanks veel ziekte kosten. Heeft ABP een achterstand?

  7. Allereerst hartelijk bedankt dat u alles heeft uitgezocht, inmiddels heb ik een passende schadevergoeding mogen ontvangen, maar mijn man heeft er ook recht op, nu is hij 24 februari overleden en na diverse malen gebeld te hebben, moet men nu bedenken hoe dit met de schadevergoeding van mijn man verder moet, terwijl hij ook een hoge belasting heeft moeten betalen na ontvangst aanvulling ABP pensioen.