RegisterenInloggen

Ontdek of u recht heeft op een vergeten pensioen

Pensioenfondsen hebben grote bedragen op de plank liggen waarvan ze niet weten aan wie dit moet worden uitgekeerd. We noemen dit 'vergeten pensioen'. Fondsen proberen deze pensioendeelnemers op te sporen, maar dat lukt niet altijd. Hoe weet u of u zelf een vergeten pensioen hebt? En waar kunt u uw pensioen terugvinden?

Pensioen moet u zelf aanvragen

Een pensioen kan pas uitgekeerd worden, als de pensioengerechtigde het pensioen aanvraagt. Als het pensioen niet aangevraagd wordt, kan het pensioenfonds niet tot uitkering overgaan. Het pensioen is op dat moment een ‘vergeten pensioen’.

Fonds heeft uw adres niet

Normaal gesproken krijgt u een halfjaar vóór aanvang van het pensioen de benodigde aanvraagformulieren toegestuurd. Maar het komt weleens voor dat het pensioenfonds bijvoorbeeld niet over uw adresgegevens beschikt. U krijgt dan geen aanvraagformulier. Als u er ook zelf niet achteraan gaat, gebeurt er niets; u krijgt geen pensioen.

Vooral bij oude pensioenen gaat het fout

Sinds een aantal jaren hebben pensioenfondsen toegang tot de basisregistratie persoonsgegevens. Bovendien heeft iedere Nederlander een uniek burgerservicenummer (voorheen sofinummer). Met deze informatie kunnen pensioenfondsen u eenvoudig opsporen. Ook als u in de tussentijd bent verhuisd. De meeste problemen doen zich dan ook voor als u een pensioen heeft opgebouwd in de periode vóórdat deze informatie beschikbaar was. Het gaat dan vooral om pensioenen die tot in de jaren 80 zijn opgebouwd. Ook als u bent geëmigreerd, kan het ingewikkelder zijn om u op te sporen.

Hoe ontdek ik of ik een vergeten pensioen heb?

MijnPensioenOverzicht
Als u een DigiD heeft, kunt u op mijnpensioenoverzicht.nl achterhalen welke pensioenen u heeft opgebouwd. U kunt ook bellen naar 020­7512870 (bereikbaar tijdens werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur). Of per email: info@mijnpensioenoverzicht.nl. Let wel op: deze pensioenoverzichten zijn niet altijd volledig; niet alle ‘oude’ pensioenen zijn hierin verwerkt.

Contact werkgever / collega’s
Denkt u iets te missen in het pensioenoverzicht, dan kunt u contact opnemen met uw werkgever van destijds, als die nog bestaat. Of informeren bij vroegere collega’s of er ooit een pensioenregeling (pensioenuitvoerder) is geweest. Informatie inwinnen bij een vakorganisatie of werkgeversorganisatie (of het bedrijf was aangesloten bij een pensioenfonds) kan daarnaast ook nog.

Contact fonds
Of u neemt direct contact op met het pensioenfonds zelf, telefonisch of schriftelijk. Zo nodig duiken zij voor u in de papieren archieven om informatie over uw mogelijke pensioen te achterhalen. Indien u nog brieven of eerdere correspondentie van het fonds heeft, houd deze dan bij de hand of stuur deze mee.

Hulp MAX Ombudsman

Heeft u bij dit proces advies nodig en bent u lid van MAX? Dan kunt u bellen naar het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman. Dit kan telefonisch op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur via het nummer 035-6775511 (lokaal tarief).

Hoeveel ‘vergeten pensioen’ ligt er nog?

Wilt u weten hoeveel ‘vergeten pensioen’ er nog ligt op de planken? En hoeveel miljoenen pensioenfondsen achter de hand hebben om uit te keren? Lees dan dit artikel. Of  bekijk de video met daarin het verhaal van een oud-verpleegkundige die tegenwoordig in Servië woont. Zij krijgt met hulp van MAX Ombudsman Rogier de Haan alsnog een pensioen van 375 euro per maand, en een nabetaling van achterstallig pensioen van 15.000 euro. En een 81-jarige Zoetermeerse met een carrière als winkelmedewerkster krijgt tot haar grote verbazing opeens ook een pensioen. Zij krijgt een vergoeding en haar pensioen wordt afgekocht voor 2.400 euro.

Geef een reactie

Reactie

  1. Toevallig vandaag het een en ander uitgezocht betreft mijn pensioen , moest een oud werkgever bellen met de vraag bij welke pensioen organisatie zij zitten/zaten . Als antwoord kreeg ik dat ze dat niet meer weten omdat ze alle gegevens na 7 jaar vernietigen van oud medewerkers. Ik moest maar weer verder gaan bellen…….