Registeren Inloggen

Agressieve verkoop aan de deur: dit moet u wel en niet doen

Deur aan deur-verkopers die liegen, bonken en spugen tegen de voordeur. Kijkers melden ons klachten over verkopers die Ziggo-contracten aan de deur aanbieden. Als ze om een offerte vragen, blijken ze ineens vast te zitten aan een contract. Wat valt daaraan te doen? 

Dit zijn de klachten over deurverkoop

De meest gehoorde leugens over agressieve verkoop aan de deur zijn: ‘De concurrent stopt er mee’. ‘Er komt een nieuw glasvezel netwerk en dat moet via ons.’

De meest gemelde klacht is misleiding. De verkopers doen voorkomen dat ze een e-mail met een offerte-aanbod sturen. Maar de mensen die dit toestaan, ontvangen tot hun schrik een mail, die hun verwelkomt als nieuwe klant.

Volgens onderzoek van Autoriteit Consument en Markt ervaart 45 procent van de Nederlanders deur aan deur-verkoop als (zeer) negatief. Mensen vinden deurverkoop niet nuttig, onprettig en onbetrouwbaar. Ook zegt 90 procent van de bevraagde consumenten dat verkoop aan de deur niet in hun belang is. Op de vraag wat men zou willen veranderen aan deurverkoop, zegt iets minder dan de helft van de respondenten het een goed idee te vinden als het wordt verboden.

Dit kunt u ertegen doen

Wat kunt u doen als u zonder uw toestemming een contractaanmelding krijgt gemaild en de verkoper via zijn tablet met een vinkje doet alsof u getekend hebt?

Om te beginnen is het raadzaam om nooit te tekenen bij deurverkoop en zeker niet uw IBAN-nummer te geven. Die ondertekening gebeurt overigens door de verkoper, die een vinkje zet op zijn tablet. Een ouderwetse handtekening zetten met een balpen is verleden tijd bij deurverkoop. Maar als die ondertekening eenmaal toch is gebeurd via die deurverkoper, heeft het zin om te ontkennen dat u een contract heeft aangevraagd. U kunt altijd een mail of brief schrijven dat u geen contract wenst. Let op de mailberichten: Ziggo stuurt u een herroepingsformulier als bijlage van het nieuwe contract. Hierin staat dat u het formulier ingevuld kunt sturen per post. Er hoeft geen postzegel op de enveloppe (want het is een antwoordnummer):

Ziggo
Antwoordnummer 3533
3500 SB Utrecht.

Het is niet mogelijk om met Ziggo te mailen. Er is een online wijzigingsformulier maar dat geldt alleen voor mensen die al klant zijn. Ziggo zegt de nieuwe klanten altijd tenminste 3 keer te bellen om het contract te bespreken. Ook dan kunt u het contract ontbinden.

U kunt ook deze voorbeeldbrieven gebruiken, van het Juridisch Loket of van ConsuWijzer.

Wilt u klagen over het gedrag van de deur aan deur-verkopers?

Deur aan deur-verkopers horen een pasje te dragen met daarop hun naam, pasfoto en het verkoopbedrijf waar ze in dienst zijn. Daarnaast moeten ze duidelijk maken voor welk product ze het verkooppraatje houden. Ook moeten ze helder zijn over de prijs en bedenktijd (wettelijk is die 14 dagen). Als u een contract wilt tekenen moeten ze u een kopie van het contract geven plus aangeven hoe u deze overeenkomst kunt ontbinden.

Bij veel gemeentes moet het verkoopbedrijf een ‘vent’-vergunning aanvragen. Dit betekent dat ze niet zonder toestemming langs de deuren mogen gaan met hun verkooppraatjes. Informeer bij uw gemeente of colportage verboden of vergunningplichtig is. Verder zijn er nog deze mogelijkheden:

(Foto: MAX)

Hoe voorkomt u dat u in de praatjes van verkopers op straat of aan de deur trapt?

Geef een reactie

Reacties (7)

    Bij verkopers aan de deur vertel ik de verkoper vriendelijk dat ik niets aan de deur koop, wens ze een fijne dag en doe de deur dicht. En wacht niet op een reactie van de verkoper, zo proberen ze je toch over te halen om alsnog te verkopen.

    Pak een half a-4 zet met een viltstift erop , dat aan de deur niet wordt gekocht ,enof abonnementen cq gecollecteerd wordt , bevestig dit aan de binnenkant van het raam , bij helpt het tenminste wel.

    Ook ik kreeg 2 maand geleden een verkoper van Ziggo aan de deur. Dit was een jonge man die maar niet van ophouden wist ondanks dat ik hem vertelde dat ik erg ziek was en geen interesse had en niet meer kon staan. Ik kreeg een zeer grote mond van hem en hij kwam agressief over. Ik heb dit bij Ziggo gemeld en nooit meer wat van hen teruggehoord.

      Wellicht een waterpistool bij de hand houden, als je vermoedt dat een verkoper zo hardnekkig kan zijn?

    Er kwam bij ons iemand aan de deur met de tekst: “U wilt vast wel goedkoper uit zijn voor uw energienota.” Ik antwoordde: “Nee hoor, want we barsten van het geld, en weten van gekkigheid niet wat we ermee zouden moeten doen.” Toen was het even stil… en vervolgens reageerde de jongeman met: “Nou, geluk ermee dan!” en liep weg.
    Deze truc heb ik vaker toegepast, en het werkt omdat het een reactie is waarop ze blijkbaar niet hebben geoefend.

    Een aloude manier om verkopers te weren is een briefje of bordje op je voordeur: “Aan de deur wordt niet gekocht”. Belt er dan nog iemand aan die je kennelijk iets wil aansmeren, dan kun je naar dat briefje wijzen, verder niets zeggen en de deur weer dichtdoen.

    Overigens zijn er tegenwoordig ook camera’s te koop met ingebouwde microfoon en luidspreker, waarmee je vanuit je luie stoel kunt zien wie er aan de deur staat en die figuur zeggen dat hij op moet hoepelen.

    Er bestaan hele mooie bordjes voor op de deur waarin je aangeeft geen collectes, verkopers of geloofsovertuigers aan de deur te willen hebben. Meestal werkt het echt en zo niet kan je eenvoudig naar het bordje wijzen met de vraag of ze niet kunnen lezen. Dan einde verhaal. Regelmatig zien we op de camera mensen komen en weer weglopen dus het werkt.
    https://www.dutchwebplaza.nl/stickers/deursticker-geen-verkoop/