Registeren Inloggen

Verkoper aan de deur, kan ik nog van het contract af?

Elke week stroomt de mailbox van Meldpunt vol met vragen over aankopen en garantie. Wanneer zit u aan een koop vast en wat als het product niet aan de verwachtingen voldoet? MAX Ombudsman Jeanine Janssen beantwoordt 3 vragen.

Kan ik van contract Zorgalarm af?

Het echtpaar Punt krijgt in 2022 een verkoper van persoonsalarmering Uw Zorgalarm aan de deur. Ze gaan met de verkoper in zee en nemen een contract aan voor 2 jaar. Maar achteraf zijn ze niet blij. Meneer en mevrouw voelen zich onder druk gezet en het abonnement is duur. En als ze een keer op de alarmknop drukken, krijgen ze van Zorgalarm ook nog eens geen reactie.

Kunnen ze nog van het contract af? Volgens Jeanine Janssen heeft u 14 dagen bedenktijd als u iets heeft gekocht van een verkoper aan huis. “De verkoper moet bij de verkoop ook altijd een formulier achterlaten waarmee u de dienst of koop weer kunt ontbinden. Dit heet een herroepingsformulier. Krijgt u dat formulier niet, dan mag u de opzegtermijn van 14 dagen met maar liefst 1 jaar verlengen. En in die periode kunt u het contract alsnog ontbinden.” Doe dit met een aangetekende brief. Een voorbeeldbrief vindt u op de website van ACM Consuwijzer. 

Meubelzorg rekent annuleringskosten, mag dat?

Meneer Smits krijgt een verkoper van Meubelzorg aan huis. Hij koopt een elektrische relaxstoel voor 1.545 euro. Maar als hij zich binnen 24 uur bedenkt, blijkt hij niet meer van de koop af te kunnen. Want het is maatwerk, zegt Meubelzorg. Meneer kan de helft van het bedrag terugkrijgen. De overige 750 euro ziet de firma als annuleringskosten. “Of deze stoel nu echt maatwerk is, daar kun je over discussiëren.” zegt Jeanine Janssen. “Maar als je kunt kiezen tussen een paar standaard opties is het geen maatwerk. En dus heb je 14 dagen om van de koop af te kunnen. Bovendien moet Meubelzorg duidelijk op de bon zetten dat je bij maatwerk afstand doet van de bedenktijd. En dat staat er nu niet op.”

Inmiddels heeft Meubelzorg de annuleringskosten weer aan meneer Smits teruggestort. Desondanks waarschuwt Jeanine voor dit bedrijf. “Er wordt regelmatig over het bedrijf geklaagd. We hebben Meubelzorg meerdere klachten voorgelegd die inmiddels opgelost worden. Kom je er als klant niet met ze uit, dan kun je niet naar een Geschillencommissie. Want Meubelzorg is daar niet bij aangesloten. Het bedrijf zegt hiermee bezig te zijn, maar tot die tijd: let op waar u meubels koopt.”

BK wil de aankoopbon zien, anders krijg ik geen garantie. Klopt dat?

Meneer Wouda koopt zo’n 2 jaar geleden een snelkookpan van het merk BK. Als de deksel stuk gaat, neemt hij contact op met de klantenservice. Maar BK wil meneer alleen helpen als hij de aankoopbon laat zien. Maar die heeft hij niet meer. Ook kan hij de desbetreffende bankafschrijving niet vinden. “Wil je aanspraak maken op garantie, dan kan dat via het tonen van de aankoopbon of de pinbon. Het is vreemd dat BK meneer Wouda niet verder wil helpen, want ze bieden standaard 25 jaar garantie aan op deze snelkookpan. En iedereen die de pan ziet, weet dat hij hem niet 25 jaar geleden heeft gekocht.”

BK heeft dus een ruime garantietermijn, maar ga niet alleen uit van de garantie die de verkoper of fabrikant geeft. “U heeft wettelijke garantie zolang u mag verwachten dat uw product meegaat. Gaat het sneller kapot? Dan moet de verkoper uw product maken of vervangen. Daar hebt u wettelijk recht op.” Op de website ACM Consuwijzer, vindt u een checklist wat te doen als u een probleem heeft met een bedrijf. Inmiddels heeft meneer Smits een nieuwe deksel van BK ontvangen.

Bekijk hier de hele uitzending van Meldpunt.

Welke garanties geven grote marktspelers bij refurbished product?

Foto: Shutterstock

Geef een reactie

Reactie

    […] u spijt of vragen over een aanschaf op straat, aan de voordeur of telefonisch? Want ook als de verkoop wél correct heeft plaatsgevonden, kunt u zonder opgaaf van […]