RegisterenInloggen

Burgers te vaak in de wachtkamer van de overheid

Overheidsmedewerkers moeten meer tijd en middelen krijgen om mensen te helpen. Dat vindt Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Volgens van Zutphen lopen, naast hulpbehoevende burgers, ook zelfredzame mensen vast bij de overheid.

De Nationale Ombudsman overhandigt deze week zijn jaarverslag aan de Tweede Kamer. Dat doet hij samen met Kinderombudsman Margrite Kalverboer.

Slecht bereikbaar

In het verslag staat dat het nog te vaak misgaat tussen de burger en de overheid. De communicatie verloopt stroef. Dit komt vaak door slechte bereikbaarheid van overheidsinstanties. Er moeten enorme trage en lange procedures gevolgd worden. Loketten verdwijnen en mensen krijgen vaker een keuzemenu aan de telefoon dan een medewerker.

Grote groep

Niet alleen hulpbehoevende mensen hebben problemen met de overheid. “Mensen die zich normaal prima redden lopen ook steeds vaker tegen problemen aan”. Dat zegt Ombudsman Van Zutphen tijdens de presentatie. “We hebben het dus over een grote groep van de samenleving.”

Tijd

Van Zutphen hoopt dat ambtenaren meer tijd krijgen om goed met de burger om te gaan. “Door de werkdruk te verlagen kunnen ambtenaren meer tijd nemen voor mensen met vragen.” Daarnaast moet de overheid zorgen voor goede middelen zoals werkende computers op overheidskantoren.

CBR

Het aantal klachten over het CBR is opvallend gestegen. In 2018 komen er ruim duizend klachten binnen. Een verdubbeling van het jaar daarvoor. De mensen klagen vooral over de gezondheidsverklaring. Voor die verklaring moeten ze lang wachten. Dit kan er toe leiden dat mensen tijdelijk niet kunnen rijden door het verlopen van hun rijbewijs. De Tweede Kamer heeft minister Cora Van Nieuwenhuizen gevraagd coulant te zijn voor deze mensen. Ondanks dat verzoek maakt de minister olangs bekend dat er geen coulanceregeling voor deze mensen komt.

De Ombudsman roept de minister in februari 2019 op om in te grijpen. Hierop plaatst zij het CBR onder verscherpt toezicht. Zo hoopt de minister de problemen op te lossen.

 

tekst gaat verder onder afbeelding

Ombudsman

Beeld ter illustratie

Voor ruim tweeënhalf miljoen Nederlanders is het digitaal regelen van overheidszaken nog steeds te ingewikkeld. Jan Slagter en Ombudsman Rogier de Haan schuiven aan bij het radioprogramma Spraakmakers van de KRO/NCRV om hier over te praten..

Geef een reactie