Registeren Inloggen

Energieleverancier HEM stopt met telefonische werving en kondigt tariefverlaging aan

Nog géén week nadat demissionair minister Adriaansen van Economische Zaken aankondigt telemarketing aan banden te gaan leggen, steekt energieleverancier HEM (Hollandse Energie Maatschappij) de hand in eigen boezem. Het stopt met telefonische werving, na een boete van 1,1 miljoen euro door toezichthouder AFM. Ook geeft het een tariefverlaging aan klanten, die tussen 2023 en april 2024 een vast contract afgesloten hebben.

Waar komt de ‘mea culpa’ van HEM vandaan?

“Wij streven om de beste energie voor elk Nederlands huishouden te kunnen aanbieden,” aldus luidt de vaste reclameslogan van HEM. Daarbij komt nu een nieuwe, minder agressieve benadering van de klanten, want zo ervaren die telefonische werving vaak. Na de forse boete van de ACM vanwege misleidende werving, acht het energiebedrijf de tijd rijp om schoon schip te maken, zoals ze het zelf noemen op hun website. Waar HEM zegt het boetekleed aan te trekken, spreekt toezichthouder ACM van een ingreep bij het energiebedrijf. Of het een ‘vlucht naar voren’ is of een ingreep van bovenaf, maakt voor het resultaat niet uit.

In een eerder statement over de boete staat al de volgende ‘mea culpa’ (schuldbekentenis) te lezen: “Wij verlangen van onze partners dat zij de regels voor de telefonische werving naleven en dat consumenten eerlijk en volledig worden geïnformeerd. Daar houden we ook veel toezicht op. De ACM constateert nu dat het in een aantal gevallen waarschijnlijk toch niet goed is gegaan en daar balen we enorm van.”

Tariefverlaging naast stop van telemarketing

HEM stopt nu per direct voor minstens 3 jaar met telefonische acquisitie. En het bedrijf verlaagt tarieven voor klanten die in 2023 of 2024 (tot 29 april) een vast contract hebben afgesloten. Wat ze te veel hebben betaald, kunnen ze terugkrijgen. Alle compensaties zal HEM uiterlijk op 1 januari 2025 voldoen. Verder laten ze de klanten de keuze over te stappen naar een andere leverancier zonder opzegvergoeding. De ACM noemt het op zijn site, dat de klanten de keuze hebben tussen gratis weg te gaan of een lager tarief. Wat de consument kan doen, staat ook nog eens in de ConsuWijzer.

HEM geeft nu toe fouten te hebben gemaakt, maar dat betekent nu ook weer niet dat de energieleverancier zomaar op de blaren gaat zitten. Daarom zal het bedrijf de als ‘onzorgvuldig’ ervaren boete van de ACM gaan aanvechten. Ter verdediging zegt HEM dat andere energiebedrijven ook beboet zijn voor vergelijkbare praktijken. Dat betekent dat deze problemen breder in de energiesector leven.

ACM laat weten strak te gaan monitoren of HEM zich aan de afspraken houdt. Anders komt de vergunning  om energie te leveren op het spel te staan. Daarnaast volgt er een benoeming van een externe toezichthouder bij HEM.

(Bron: ACM, HEM, Consuwijzer, archief. Foto: Shutterstock)

Telemarketing en deurverkoop aan banden? Dit worden de nieuwe regels als het aan demissionair minister Adriaansens ligt

Geef een reactie

Reactie

    Ik heb enkele keren te maken gehad met de telemarketing van HEM. Ik was vrij snel op mijn hoede, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat door de agressieve toon van de medewerker van HEM vele mensen erin meegaan. Het was voor mij ook bijzonder beangstigend hoe ik benaderd werd. Ik moest ongelofelijk op mijn tellen passen. Daarom is de reactie van HEM duidelijk niet op eigen initiatief maar ingegeven door de acties die ACM zou ondernemen. Het zijn boeven en HEM zou eigenlijk verboden moeten worden nog ooit als energieleverancier op te treden!