Registeren Inloggen

Telemarketing en deurverkoop aan banden? Dit worden de nieuwe regels als het aan demissionair minister Adriaansens ligt

Dat telemarketeers en deur aan deur-verkopers opdringerig kunnen zijn, is al langer bekend. Meldpunt besteedt er recent nog aandacht aan. Demissionair minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat wil consumenten beter beschermen, middels nieuwe, strengere regels.

Nieuwe regels voor telemarketing en deurverkoop

In juni 2023 werden de regels rond deurverkoop al aangescherpt. Sindsdien is een contract pas geldig wanneer een consument schriftelijk heeft ingestemd met het aanbod. Dit gold al langer voor telemarketing, maar minister Adriaansens wil nog strengere regels. Voortaan zouden bedrijven de consumenten, die zij aan de deur benaderen, 3 dagen bedenktijd moeten geven. Hierdoor is elk aanbod in eerste instantie vrijblijvend. Ook de mogelijkheden voor bedrijven om mensen telefonisch te benaderen worden verder aan banden gelegd.

Consumenten worden nog steeds onder druk gezet

De aanscherpingen zijn volgens de demissionair minister nodig “omdat consumenten nog altijd aan de deur of telefonisch onder druk worden gezet om direct in te gaan op bijvoorbeeld een nieuw energiecontract”. Het is volgens haar juist beter om daar wat langer over te kunnen nadenken.

Wat hebben consumenten precies aan die strengere regels?

Voortaan zouden consumenten die 3 dagen bijvoorbeeld kunnen benutten om het gedane voorstel te vergelijken met dat van andere aanbieders. En als zij toch op het aanbod willen ingaan, geldt daarna ook nog de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen, waarin zij alsnog zonder opgave van reden onder de overeenkomst uit kunnen.

Wat de telemarketing betreft, zouden bedrijven mensen alleen nog telefonisch mogen benaderen als die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Nu geldt deze regel ook, maar is er een uitzondering voor mensen die al klant zijn of dat in de afgelopen 3 jaar zijn geweest. Dit wil Adriaansens schrappen, mede omdat toezichthouder ACM nog altijd veel klachten krijgt over telemarketing. Mensen die gebeld worden, krijgen volgens de toezichthouder te maken met “misleidende en soms zelfs agressieve werving”.

Dat consumenten onder druk worden gezet en onvoldoende worden beschermd, blijkt ook uit een recente uitzending van Meldpunt over agressieve verkopers van Ziggo aan de deur. Zo blijken sommige mensen ineens een contract te hebben afgesloten, terwijl ze alleen om een offerte vroegen.

Agressieve verkoop aan de deur: dit moet u wel en niet doen

(Bron: ANP, NOS, Rijksoverheid, Archief. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reacties (6)

    Sticker op de deurpost met geen verkoop, werkt bij mij uitstekend

      Nou , dat is mijn ervaring niet hoor. Ze verdraaiingen woorden en zeggen dat ze niet verkopen maar willen informeren of vragen stellen en dan (later) alsnog met een (verkoop)praatje komen. De voet is inmiddels tussen de deur. Sticker helpt niet. Zijn ze op getraind.

    Telemarketing en deurverkoop moet totaal verboden worden, er is voldoende informatie is om te weten wat er te koop is en je te informeren over afsluiten van alle vormen abonnementen.

      Helemaal mee eens! Maar zelfs collectes. Stel je voor dat iederéén met zijn waren of diensten of overtuiging aan de deur zou komen.. dat kan toch niet..?! Ben ik een dagtaak kwijt aan het praten aan de deur.
      Ik zeg meestal direct “Heb je een folder? Gooi maar in de brievenbus” Maar gek genoeg hebben ze die dan niet 😅 van hun ’tijdelijke of alleen vandaag geldende aanbieding’ Ammehoela. Nou dan “Geen belangstelling” of heel soms de foute ongeemancipeerde opmerking “Daar gaat de baas over” 😜

    Het is heel simpel om telefonische- en deurverkoop ‘uit te bannen’:

    Vertel dan gelijk dat je voor de rest van je leven onder financieel bewind staat, omdat je duizenden Euro’s schulden hebt.
    Heel af en toe krijg ik nog wel eens een keer een telefoontje of deurverkoper en vertel deze smoes dan weer opnieuw.

    Werkt perfect!

    […] géén week nadat demissionair minister Adriaansen van Economische Zaken aankondigt telemarketing aan banden te gaan leggen, steekt energieleverancier HEM (Hollandse Energie Maatschappij) de hand in eigen […]