Registeren Inloggen

Senior Vakantie Plan wijzigt reisbestemming en Tini mag niet annuleren

De 93-jarige Tini van Stee uit Amsterdam gaat al jaren met plezier op vakantie met Senior Vakantie Plan. Voor dit jaar heeft ze Dwingeloo op de agenda. Maar Senior Vakantie Plan besluit de verblijfplaats te veranderen en dat wil ze niet. Waarom kan ze niet kosteloos annuleren?

Tini boekt een weekje kerstvakantie naar Dwingeloo, in Drenthe. Ze kent daar mensen, is er eerder geweest en houdt van de bossen. Dan hoort ze vlak van tevoren dat het hotel niet beschikbaar is en dat de reisorganisatie een hotel in Eernewoude, Friesland, heeft gevonden. Aan het water, en niet bij de bossen. Tini wil dit niet. Maar ze moet ook nog de annuleringskosten betalen.

Excursies gaan wel door

De geplande excursies gaan gewoon door maar daarvoor moeten de deelnemers aan de reis iedere excursie met de bus vanuit Eernewoude in Friesland, naar de excursie worden gebracht en gehaald.

Tini gaat al jaren met plezier op vakantie met Senior Vakantie Plan. Ze is de hele wereld over gereisd, meer dan 25 reizen, van de Noordkaap tot Amerika. En iedere keer tot tevredenheid. Voor dit jaar heeft ze Dwingeloo op de agenda. Ze kent de omgeving, komt er graag en kent er mensen waaronder een goede vriendin. Het besluit van Senior Vakantie Plan om de verblijfplaats te veranderen valt dan ook rauw op haar dak.

Dit is een andere reis

Tini heeft er geen zin in, ze schrijft de reisorganisatie aan en zegt dat ze de reis juist bewust naar Dwingeloo heeft geboekt. Dit is niet meer de reis waarvoor ze heeft betaald. Senior Vakantie Plan zegt dat ze hun uiterste best hebben gedaan om de reis door te laten gaan. Daardoor zou niemand thuis hoeven te zitten tijdens Kerst 2021. Verder zijn 14 van de 18 deelnemers aan de reis akkoord gegaan met de locatiewijziging, die gelijkwaardig is aan de eerste locatie.

Annuleringskosten voor de benadeelde

Dan volgt er nog een onaangename verrassing. Senior Vakantie Plan brengt € 587,33 in rekening als annuleringskosten. Dat is 30% van de totale reissom van  €1625,39. Ze zeggen erbij dat ze nog coulant zijn naar mevrouw Van Stee. Eigenlijk hadden ze 85% annuleringskosten in rekening mogen brengen. Dat zeggen ze omdat volgens Senior Vakantie Plan mevrouw zelf een gelijkwaardig alternatief annuleert. Mevrouw Van Stee is boos en teleurgesteld.

Essentiële wijziging

MAX Ombudsman Jeanine Janssen springt in de bres voor Tini: “Ongelooflijk dat men deze mevrouw op wil zadelen met annuleringskosten. Bij een essentiële wijziging, wat in dit geval zo is, hoor je kosteloos te kunnen annuleren. Dat recht heb je volgens de Wet op de reisovereenkomsten.“

Volgens MAX Ombudsman heeft Tini ook bewust gekozen voor Dwingeloo, omdat ze de plaats en omgeving kent, en ze graag in de bossen verblijft. “Dan is een verblijf in een hotel aan het open water zonder bos dichtbij echt even iets anders,” aldus MAX Ombudsman. “Bovendien, als een afstandsverschil van 60 km geen essentiële wijziging is, wat is het dan nog wel? Als je op familie of vriendenbezoek wil, dan kies je niet voor niks iets in die buurt.”

Naar de geschillencommissie

Senior Vakantie Plan houdt voet bij stuk en verwijst mevrouw naar de Geschillencommissie Reizen. “Niet echt klantvriendelijk om een vaste klant op leeftijd het juridische bos in te sturen maar ik zal haar graag bij staan in een zaak bij de Geschillencommissie,” aldus een verontwaardigde MAX Ombudsman.

Geef een reactie

Reacties (5)

    Ik heb met stijgende ongeloof zitten kijken en luisteren naar de reactie van die onuitstaanbaar lachende mevrouw van senior vakantie plan. Wat een hardvochtige opstelling die juridisch volstrekt onhoudbaar is. De organisatie had punten kunnen scoren door een menselijk standpunt in te nemen, maar helaas. Dit levert een stroom aan negatieve publicatie op die de organisatie en mensen die er gebruiken van willen maken alleen maar benadeeld. Treurig.

    Het uitgestreken grijnzende gezicht van de vertegenwoordigster van de reisorganisatie staat acuut tegen. Maar goed, zenuwen denk je dan. Niets is echter minder waar. Mevrouw, die voorgeeft juist specifiek voor ouderen te werken, toont echter geen enkel respect of inlevingsvermogen en beweerd dat prive redenen de claim ontkrachten. Dit zegt ongewild alles, de bedrijfsbelangen tegenover de prive belangen van de klant. Van het kletsverhaal van een concept verkopen moet ik spugen. De getoonde minachting van de vrouw en de organisatie voor de toch oh zo speciale klant is nog misselijk makender. Ik hoop dat de geschillencommisie hier flinke maatregelen neemt om dit soort hufterig gedrag terug te brengen.

    Ook ik heb met stijgende ongeloof zitten kijken en luisteren naar de reactie van die arrogant lachende ‘juf’ van Senior Vakantie Plan.
    ‘Juf’ is niet meer dan een drammende muts die vindt dat alles wat Senior Vakantie Plan aanbiedt zonder morren door de klant moet worden geaccepteerd (bijv.locatiewijziging) cq. aan moet worden deelgenomen (bijv.excursies).
    Zelfs accepteert ‘juf’ de SGR-regels niet noch wetsbepalingen.
    ‘Juf’s wil is wet, tenminste dat denkt ze.
    Arrogantie ten top.

    Mevrouw Tinie is een krasse dame die zich niet de les laat lezen noch laat dwingen tot activiteiten in haar vakantie die haar niet zinnen.
    En mevrouw Tinie wordt bijgestaan door MAX ombudsvrouw Reizen Jeanine.

    Go for it ladies!!!!

    Met stijgende verbazing heb ik gekeken naar de arrogantie van de medewerker/directeur? van Senior Vakantie Plan. Gedupeerde mevrouw van Stee, WAS klant van deze reisorganisatie. Haar geboekte reis naar Dwingeloo was na boeking gewijzigd geen verblijf in de bossen maar aan een meer in Friesland, geannuleerd echter kreeg geen geld terug.
    Al 27 x geboekt altijd met plezier meegegaan. Inmiddels is zij 93 jaar. Vertelde dat zij in Dwingeloo (reisdoel) veel fijne herinneringen had. Familie van haar woonde dichtbij. Had een heel plan om tijdens deze vakantie haar familie een dagje op te zoeken.
    Reactie van de arrogante mevrouw van reisplan ” Concept van onze reisorganisatie is om eenzame mensen met elkaar in contact te brengen en niet om familieleden/kennissen tijdens onze reizen op te zoeken”. “Wij bezoeken echt wel Dwingeloo 60 km heen en 60 km terug om weer bij ons gewijzigd onderkomen te komen”. Niet in de bossen maar aan een meer in Friesland.
    En wat te denken aan de prijs van deze reis 1,5 week? voor zo’n € 1.600,00. Mag je toch wel wat verwachten. Dus boekt u nog via deze reisorganisatie ??, nu ik niet (ben zelf ook een senior). Mevrouw de directeur? van reisplan senioren u heeft met uw arrogantie uw eigen glazen ingegooid.

    UPDATE
    Hotel in Dwingeloo verklaart in de uitzending van vrijdag jl. dat de reisorganisatie op 10 december ZELF de boeking bij hen heeft geannuleerd. Er zijn geen kosten berekend door het hotel.
    De vriendelijke eigenaar nodigt mevrouw van Stee uit voor een verblijf van 2 nachten all in (ook ophalen en terugbrengen): geheel kostenloos.
    Senior Vakantie Plan/de arrogante dame trekken hun keutel in en gaan niet naar de Geschillencommissie.
    Mevrouw van Stee heeft haar centjes terug van Senior Vakantie Plan.

    MEVROUW VAN STEE: GEFELICITEERD EN GENIET VAN UW VERBLIJF!