Registeren Inloggen

Deelscooter midden op stoep: Dit zijn de regels over parkeren

Wat voor de een een zegen is, kan voor de ander een vloek betekenen. Maar de deelscooter is al bijna niet meer weg te denken uit de centra van de grote steden. Het is de oplossing van het autoprobleem in de binnensteden. Maar het creëert enorme parkeerproblemen op de stoep. Want vooral ouderen en mindervaliden kunnen nauwelijks langs die kriskras geparkeerde vervoermiddelen. Zijn er regels?

De autovrije binnenstad

In de 4 grote steden van het land is de deelscooter een vast onderdeel in het stadsbeeld. Maar het ding rijdt rond in 41 steden. Vooral jongeren maken er grondig gebruik van. Wie de besluiten over toelating van de steden eens goed terugleest begrijpt de goede bedoelingen. De binnenstad moet zoveel mogelijk autovrij worden. Sinds de zomer van 2021 is Utrecht ook begonnen met deelscooters. Want in 2040 wil het stadsbestuur dat de inwoners geen auto’s meer voor de deur hebben staan.

Deelscooters op de stoep een probleem?

Openbaar vervoer, de (elektrische) fiets en de deelscooter moeten dat gat gaan opvullen. Tot zover begrijpt iedereen het nog wel. Maar dan komt die dagelijkse struikeltocht over de stoep ter sprake. Want hoe vogelvrij is de voetganger? Kan die daar nog lopen? Al helemaal als u slecht ter been bent en een stok of rollator nodig heeft. Laat staan een rolstoel. Dit vraagt om een parkeerverordening voor deelscooters. Hoe lossen de steden dit probleem op? Want in maar 12 steden gelden er regels voor deelscooters.

Weinig aanbieders per stad

In de eerste plaats is de oplossing door niet te veel deelscooters toe te laten per stad. Amsterdam heeft een experiment van 2 jaar aan 2 aanbieders van elektrische deelscooters. Felyx en Check hebben een vergunning gekregen voor elk 350 scooters. OV en het terugdringen van de auto staan voorop. Maar het dichtgroeien van de stoepen was niet voorzien bij de uitgifte van de vergunningen.

Simpele vuistregel

De vuistregel voor parkeren is simpel: “U moet een deelscooter parkeren volgens de regels die gelden voor alle scooters. Dit betekent dat u deze niet hinderlijk mag parkeren. Ook moet de doorgang op de stoep vrij blijven. Bijvoorbeeld voor voetgangers met kinderwagens en minder validen in een rolstoel.” Deze regel geldt in ongeveer gelijke bewoordingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Gebruiksregels deelscooter

Ook de aanbieders van de deelscooters hebben zo hun eigen regels opgesteld. Die gelden voor alle gebruikers. Wie met een app zo’n vervoermiddel bestelt, merkt al gauw dat hij/zij alleen in bepaalde gebieden in de stad mag parkeren. Anders schakelt de motor van de scooter niet eens uit. De gebruiker moet wel naar de juiste plek rijden. Maar dat betekent niet dat de scooter niet alsnog hinderlijk in de weg staat. Bijvoorbeeld midden op de stoep. Daar is het ding een sta-in-de-weg van de voorbijgangers.

Goed gedrag belonen

Fout parkeren staat in de regels van de grote aanbieders. Check deelscooters sluit foutparkeerders die 3 keer in de fout zijn gegaan voor een half jaar uit van huren. Want dan blokkeert de aanbieder het account van de klant. Op een noodzakelijke verplaatsing van de scooter staat een boete van 50 euro. Maar wie steeds goed parkeert, spaart punten voor een gratis rit.

Parkeertips

De ANWB heeft een lijstje parkeertips voor gebruikers van de deelscooter. Dit zijn de voornaamste 4:

  1. Een ideale parkeerplek is daar waar fietsbeugels aanwezig zijn.
  2. Let op verkeersborden die aangeven of u de (deel)scooter ergens juist wel of niet mag parkeren.
  3. Houd u aan de parkeerregels van de scooterprovider, zoals alleen parkeren binnen de in de app aangegeven servicegebieden.
  4. Kijk altijd of er speciale scooterparkeervakken zijn in de omgeving. Zet hem niet in een parkeervak voor auto’s.

Waar mag de deelscooter niet geparkeerd worden?

  • Parkeer de (deel)scooter niet op privéterrein
  • Ook niet voor een in- of uitgang;
  • Hou doorgangen van voetpaden of trottoirs vrij
  • Zet de scooter niet op blindengeleidestroken;
  • Plaats de scooter ook niet op of in het gras

Meld overlast

Wie last heeft van fout geparkeerde scooters kan direct de overlast melden. Dat kan zowel bij de gemeente als bij de aanbieder van de deelscooters zelf. De gemeente Den Haag heeft zo ongeveer alles geprobeerd om de parkeeroverlast tegen te gaan. Maar nu gaan ze nieuwe aanbieders uit de stad weren. Of het helpt weet niemand. En Intussen zoeven de nieuwe elektrische deelstepjes voorbij op het trottoir.

Elles test een deelscooter van Felyx

 

Geef een reactie

Reacties (2)

    Dat parkeren lukraak op de stoep van (deel)scooters, (elektrische) (deel) fietsen e.d. is vervelend.
    Wat nog vervelender is dat ze ook over de stoepen, in de ruimste zin des woords, rijden zonder rekening te houden met voetgangers.

    Leuk dat men op deze deel scooters kan rijden.
    Maar zet de scooters dan ook neer op plaatsen of plekken die er voor bedoeld zijn en sws niet langs de weg op fietspaden en men zou dat verplicht moeten gaan stellen en wel zo dat men er geen last van heeft
    En in de omgeving van festival terreinen parkeren nabij het terrein en niet op plaatsen waar gelopen moet worden zodat er gevaar ontstaat
    En wat ik ook vind is dat men er ook wat beter mee zou kunnen omgaan ook al is het niet JOUW eigendom