Registeren Inloggen

Taxibranche: “Zorgvervoerders vallen om als er geen hulp komt”

In bijna alle sectoren vallen harde klappen door het coronavirus. Bij het zorg- en taxivervoer worden alleen de noodzakelijke ritten nog uitgevoerd. Daardoor is de omzet drastisch gedaald naar 10 tot 20 procent. De branche-organisatie Koninklijk Nederlands Vervoer luidt de noodklok. “Het voorbestaan van de sector is in het geding als er geen extra hulp komt.”

Branche ligt plat

Bijna 80% van alle taxi’s in Nederland rijden als zorgvervoer. Het consumentenvervoer, de taxi’s die u bijvoorbeeld ziet bij een treinstation, vertegenwoordigen daarentegen slechts zo’n 10 procent van de markt. Bij zorgvervoer gaat het om honderdduizenden mensen die dagelijks vervoerd moeten worden. Denk hierbij aan leerlingen die speciaal onderwijs krijgen, ouderen die naar instellingen moeten en gehandicapten. Door de crisis ligt ook deze branche helemaal plat.

Moreel appèl

Volgens Bertho Eckhardt, voorzitter van KNV gaan een aantal zorgvervoerders zeker omvallen als gemeenten, zorginstellingen en zorgverzekeraars niet solidair zijn. De branche-organisatie heeft deze opdrachtgevers opgeroepen om 80 procent van de normale kosten voor vervoer wel gewoon te betalen aan het taxibedrijf, ook al wordt er feitelijk niet gereden. Eckhardt: ‘Het is een moreel en tegelijkertijd heel praktisch appèl. De meest kwetsbare groep moet na deze crisis ook het leven weer snel kunnen oppakken. Zorgvervoer moet dan nog wel beschikbaar zijn’.

Zonder hulp een kaalslag

De reacties zijn, volgens Eckhardt, wisselend: ‘Veel gemeenten en zorginstellingen snappen hoe groot het probleem is, maar sommigen vinden nog dat ze alleen hoeven te betalen als er ook daadwerkelijk gereden is. Zonder hulp wordt het een kaalslag’. Mochten zorgvervoerders omvallen dan is het maar de vraag hoe mensen bij hun school of instelling komen. Eckhardt: ‘Ik heb geen idee, dat gaat gewoon niet lukken?’.

Hygiëne-protocol

Op dit moment speelt in het zorgvervoer ook nog een ander probleem. Wanneer een chauffeur in een personenauto nu iemand moet vervoeren voor een noodzakelijk bezoek aan het ziekenhuis, is het bijna onmogelijk om dit te doen binnen de richtlijnen van het RIVM. Het houden van anderhalve meter kan eigenlijk niet. Zeker niet als iemand hulp nodig heeft met instappen. Voor een chauffeur is het daarbij moeilijk te zien of een passagier mogelijk besmet is met het coronavirus. En je laat niet zomaar iemand staan. Eckhardt: ‘Als zorgvervoerder heb je een vervoersplicht, maar dat moet wel veilig kunnen. Je ziet nu bijvoorbeeld dat verschillende bedrijven wel schermen plaatsen, maar dat is nog niet genoeg als je bijvoorbeeld de rolstoel van een passagier moet vastzetten in de bus. We overleggen daarom via de zorgverzekeraars met het RIVM, om snel een hygiëne-protocol beschikbaar te hebben. Onze leden hebben wel de praktische kennis, maar we hebben deskundigheid nodig voor het maken van de juiste adviezen’.

Zorgverzekeraars Nederland

De zorgverzekeraars, die veel zorgvervoer bekostigen, lijken de noodzaak van financiële ondersteuning voor zorgvervoerders in te zien. Koen Venekamp van Zorgverzekeraars Nederland: “Het signaal van de KNV is ons bekend, zorgverzekeraars zijn doordrongen van de zorgen van de vervoerders. Samen met gemeenten zetten zij zich dan ook in voor afspraken om vraaguitval op te vangen. Daar vinden momenteel gesprekken over plaats”.

Update 30 maart:

Inspanningen van KNV en Zorgverzekeraars Nederland hebben inmiddels geleid tot twee nieuwe protocollen voor veilig (zorg)vervoer. Het eerste protocol is voor het reguliere taxi- en zorgvervoer. Het tweede protocol bevat richtlijnen voor het vervoer van personen met klachten die passen bij COVID-19, zoals verkoudheid, hoesten, niezen of koorts.

Geef een reactie