Registeren Inloggen

Mag u langer dan nodig bij een laadpaal staan en mag u daar parkeren? Zo zit het

’s Avonds laat uw elektrische auto bij een laadpaal zetten en ’s ochtends vroeg voor u weer naar uw werk gaat een waarschuwing onder uw ruitenwisser aantreffen dat u daar te lang heeft gestaan? Het overkomt steeds meer mensen. En hoe zit het met parkeren op een openbare laadpaalplek. Mag dat wel?

Te lang bij de laadpaal

De frustratie van bezitters van elektrische auto’s is dat ze soms de hele buurt moeten rondrijden om een vrije laadpaalplek te vinden. Terwijl ze zo rondtoeren, zien ze bepaalde auto’s die soms dagenlang op zo’n plek lijken te bivakkeren. Dat zijn de zogenaamde ‘laadpaalklevers’. Het zou niet moeten mogen, maar het gebeurt. Iedereen voelt aan dat dit eigenlijk niet de bedoeling is: na een laadsessie behoort die auto deze plek eigenlijk weer te verlaten. Maar is het ook echt verboden…? Dat is de vraag. Dat hangt een beetje van de situatie af, zo zal hieronder blijken.

Waar bestaat de frustratie precies uit?

De frustratie is vooral dat er nauwelijks op gehandhaafd wordt. Maar die ene chauffeur die voor het slapengaan zijn elektrische auto gaat laden en hem ’s ochtends alweer weghaalt, krijgt soms wel een officiële waarschuwing of zelfs een bon (vaak rond de 90 euro). Dat voelt onrechtvaardig. Punt is dat de boa of agent niet precies kan weten hoe lang die auto daar al staat. Hij constateert alleen maar dat het laadlampje op de laadpaal van blauw naar groen is gesprongen, dus dat de laadsessie formeel voorbij is.

Hoe lang mag u bij een laadpaal staan?

Die speciale laadpaalplekken zijn bedoeld om te laden. Maar als een auto na het laden blijft staan of een gewone benzineauto daar gaat parkeren, dan is dat in principe niet verboden. Dat heeft de Hoge Raad bepaald in september 2022. Zolang u maar uw parkeergeld betaalt, is dat in orde. Het is anders als er in de plaatselijke verordeningen iets anders staat. Een bord bij de laadpaal zou een en ander duidelijk moeten aangeven. Maar als dat niet het geval is, zou elke auto daar gerust zelfs 9 weken kunnen staan. En er zijn gevallen van bekend dat de rechter daar in meeging.

Verschil tussen asociaal en strafbaar

Er is kennelijk nog een groot verschil tussen wat asociaal is en wat strafbaar. De frustratie van chauffeurs die gewoon hun elektrische auto willen laden, wordt er zo niet minder op. Duidelijk beleid wat aanvaardbaar is moet dit in de toekomst gaan oplossen. Dat kan in de APV, de algemene plaatselijke verordeningen. Daarin kunnen gemeenten dit probleem tot in detail regelen. Dan weet iedereen waar men aan toe is.

De energieleveranciers stellen zich ook op dit standpunt. Zij kunnen gemeenten momenteel wel aangeven hoe lang een laadsessie duurt en zelfs hoe lang een bepaalde auto op een bepaalde plek heeft staan laden. Dat kunnen ze allemaal uitlezen in hun systeem. Maar dat zegt dan weer niets over parkeren op een laadplek met elke willekeurige auto. Dat dilemma blijft als de regels niet verscherpt worden.

Boetesysteem door laadpaalexploitant

Een laadpaalexploitant kan trouwens zelf wel een boetesysteem optuigen. Voor elke minuut die de auto te lang bij de laadpaal staat, moet u dan een bedrag betalen. Tesla doet dat bij hun zogenaamde superchargers al. Maar dit gebeurt wel met 1 aantekening: dat zijn geen openbare parkeerplaatsen. Wie van al dit soort problemen af wil en er plek voor heeft, kan er ook voor kiezen om thuis een laadpaal te laten installeren. Dan moet u wel goed op bepaalde zaken letten. Welke dat zijn, kunt u hier lezen.

(Bron: Hoge Raad, Rechtspraak, Vattenfall, Auto, AutoRAI. Foto: ANP)

Elektrische auto opladen? Hier bent u het duurst en goedkoopst uit

 

Geef een reactie

Reacties (2)

    Het is en blijft een ergernis.
    Mijn eega rijdt elektrisch van zijn werkgever, ik rijd full hybrid (en hoef niet aan de laadpaal). Mijn buurman rijdt ook elektrisch.
    Tegenover ons huis staat een dubbele laadpaal met 2 parkeervakken.
    Joepie zou je denken maar daar de auto opladen is schier onmogelijk.
    De laadpaal is geconfisqueerd door een taxirijder met zijn voertuig(elektrisch) en zijn eega (plug-in hybrid) die 2 straten verderop woont.
    Denk niet dat de auto’s tegelijk opladen; neen om de beurt en zo geparkeerd dat een andere wagen niet op kan laden. Sterker nog: als de taxibus opgeladen moet worden wordt de hybrid doodleuk in de belendende straat geparkeerd (ja, ook over 2 parkeervakken).
    Voor mijn man maakt het niet uit: die gooit de auto op het werk aan de paal.
    Maar voor anderen wel; die gooien dan de oplaadkabel over de stoep naar de laadpaal en krijgen een dikke bekeuring.
    Mede daarom laden we de auto van mijn man thuis voor de deur niet op terwijl het kan (zonnepanelen en we kunnen een laadunit krijgen): de kabel moet nl.over de stoep.

    […] handige combinatie. Maar verwar in de mogelijke parkeerstress niet uw parkeerapp en uw laaspasapp. U mag gerust te lang blijven staan na een laadsessie. Dat heeft de Hoge Raad bepaald in 2022, zolang u maar uw parkeergeld betaalt. Het laden betaalt u […]