RegisterenInloggen

Steeds meer zorgpolissen die veel op elkaar lijken, vindt Zorgautoriteit

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt dat zorgverzekeraars een grens moeten stellen aan het aantal zorgpolissen dat ze aanbieden. In de praktijk verschillen ze weinig van elkaar. De toename van het aantal polissen vindt zij "geen goede ontwikkeling" omdat het niet leidt tot meer keuze voor de consument. Ook wordt het polisaanbod hier onoverzichtelijk door.

Weinig verschil tussen de polissen

Dat schrijf de NZa in haar rapport Zorgverzekeringswet 2021, dat minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het is al de tweede oproep. In oktober gaf de NZa in haar Monitor Zorgverzekeringen hetzelfde signaal.

Veel polissen verschillen amper van elkaar, ziet de NZa nog steeds. Het belangrijkste verschil in polissen is de vergoeding van zorg bij een zorgverlener waarmee de verzekeraar geen contract heeft. In de ene polis is de vergoeding iets hoger dan in de andere.

“Iets te kiezen”

De NZa vindt het niet goed dat verzekeraars uit “concurrentiedruk” nieuwe polissen op de markt brengen die vrijwel hetzelfde zijn. Ze wil dat “het polisaanbod meer onderscheidend wordt, zodat er voor verzekerden daadwerkelijk iets te kiezen valt.”

Veel goedkope polissen voor gezonde mensen

En “forse toename” ziet de NZa van het aantal polissen met beperkingen. Dat zijn vaak goedkope polissen waarmee de verzekeraar vooral jonge en gezonde klanten wil trekken. Over deze ontwikkeling maakt de NZa zich zorgen. Of zoals zij het schrijft: “Er wordt hier sterk gestuurd op een gezonde of gunstige verzekerdenportefeuille.” Deze “prikkel” moet weg, vindt de zorgautoriteit. De focus van de verzekeraars moet daarnaast verschuiven naar zorginkoop en goede dienstverlening voor alle verzekerden.

Minister is kritisch

Ook minister Kuipers vindt dat het polisaanbod overzichtelijk en onderscheidend moet zijn. Dat schreef hij dit voorjaar aan de Kamer, waarin hij de zorgverzekeraars opriep hun polisaanbod kritisch tegen het licht te houden. Zij moeten zich de vraag stellen of bepaalde polissen echt iets toevoegen of dat het “eigenlijk hetzelfde product is in een ‘iets ander jasje’?”, zo schreef Kuipers.

Geef een antwoord

Reacties (3)

  1. Zo jammer dat al die maatschappijen zoveel geld kosten, reclames en andere geldslurpende dingen als 295 verschillende polissen, wat ben ik blij dat mijn ziektekostenverzekeraar maar 1 polis heeft met daarnaast natuurlijk de aanvullende. Wie? de grootste van de kleintjes (mag geen reclame maken hé)

  2. Ja, dat soort nadelige grapjes zat er wel in , waarbij juist de gewone burger zoals altijd de dupe van worden !! Dank zij het zg vrije marktsysteem!!

    Terug naar het gewone én fatsoenlijke Ziekenfonds systeem !!

  3. wat een klote land zijn wij geworden