RegisterenInloggen

Garantieregels en geld terug bij cadeaus, zo zit het

Het is Sinterklaas geweest en Kerst staat weer voor de deur. De jacht op leuke cadeaus is weer in volle gang. Altijd goed om dan de garantieregels paraat te hebben. Hieronder zetten we ze voor u op een rijtje.

1) Koop is koop

In principe mag u er niet meer vanaf als u iets koopt in een winkel. Gelukkig bieden veel winkels u de mogelijkheid om de producten terug te brengen als iemand toch liever iets anders had gehad. Vaak gelden in deze periode van het jaar hiervoor zelfs extra lange termijnen.

2) 14 dagen bedenktijd

Voor aankopen via internet geldt altijd een termijn van veertien dagen waarbinnen u kosteloos mag annuleren. Maar let op: maatwerk is uitgezonderd! Dus laat u een T-shirt van uw kleinkind bedrukken met een eigen tekening, dan vervalt de bedenktijd. Ook bederfelijke waren voor het kerstdiner vallen niet onder de bedenktijd.

3) Recht op vervangend product

Is een product niet goed, dan heeft u recht op een vervangend product. Dus niet uw geld terug, maar een ander, wel functionerend product. Ze moeten dan wel een vergelijkbaar product kunnen leveren. U hoeft geen genoegen te nemen met een alternatief dat u niet vergelijkbaar vindt.

4) Kosteloos ontbinden

Krijgt u dan wéér geen goed product, stuur er een aangetekende brief bij dat u nog één keer akkoord gaat met vervanging, maar dat u daarna gebruikmaakt van uw recht om kosteloos te ontbinden. En dan krijgt u uiteraard wél uw geld terug.

5) Bewijslast voor kapotte spullen

Nogal eens ontstaat er discussie over of iemand iets zelf stuk heeft gemaakt of niet. In het eerste halfjaar is de bewijslast omgedraaid. De winkel moet bewijzen dat ‘het gebrek niet al in eerste aanleg aanwezig was’. En dat is voor een winkelier een moeilijke bewijslast! Zit u net aan het gourmetstel en valt het apparaat uit, dan moet de winkelier bewijzen dat u iets heeft gedaan waardoor het stel kapotging. En dat is bijna onmogelijk.

6) Cadeaubonnen

Dan de altijd door ons gewraakte cadeaubonnen. Heel leuk als je niet weet wat te geven, maar wij vinden ze gevaarlijk. Té vaak zijn bedrijven failliet gegaan waardoor alle waardes op de kaarten vervallen. Zo verdween bij het faillissement van V&D maar liefst 9,5 miljoen euro van de consumenten in het afvoerputje. En we herinneren ons nog allemaal de service die de curator van Intertoys bood om nog een paar dagen met de bonnen te kunnen betalen; het werd een complete chaos voordat alsnog de ‘kaarten-geldkraan’ dichtging. Bezint eer ge begint; bedenk een alternatief en ontvangt u zelf toch een kaart, verzilver hem dan zo snel mogelijk! Want al gaat een bedrijf niet failliet, de geldigheid van de kaart kan ook nog eens verlopen!

7) Aanbiedingen

In deze periode van het jaar zijn er enorm veel verschillende aanbiedingen. Vergelijk goed! Er zit soms tientallen euro’s verschil in de aankoopbedragen. Kijk bij verschillende winkels, maar google ook op het merk en typenummer. Voeg daar het woordje aanbieding aan toe en er komt nog meer uit. Ook op veilingsites kunt u soms nog echt koopjes op de kop tikken en op tweedehands sites of bij de kringloopwinkel zijn ook vaak mooie dingen te vinden. Rustig vergelijken kan u echt geld opleveren!

Wij wensen u fijne feestdagen! En heeft u vragen of twijfelt u, dan kunt u ons natuurlijk gewoon bellen!

Geef een reactie