Registeren Inloggen

Horeca noodgedwongen eerder dicht, met kleiner menu én hogere prijzen

Als iets is gebleken na de lockdowns, is het wel dat de mensen café- en restaurantbezoek gemist hebben. We gaan inmiddels weer volop uit. Maar door personeelsgebrek en inflatie verwacht branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wel vervelende gevolgen. Zo zullen horecagelegenheden eerder sluiten, minder keuze aanbieden op het menu én hogere prijzen gaan berekenen. In kant-en-klaarmaaltijden ziet KHN een extra oplossing.

Personeelstekort in de keuken

Veel personeel dat noodgedwongen is ontslagen tijdens de lockdowns is nadien niet meer teruggekeerd in de horeca. Ze zijn vaak in andere sectoren gaan werken tegen gunstigere lonen. Vooral de vraag naar koks is momenteel groot. “Van de ongeveer 60.000 structurele vacatures zijn er 40.000 in de keuken,” zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen. Vroegere sluiting van restaurants en minder keuze op de menukaart behoren tot de minder aangename, maar noodzakelijke oplossingen.

Kant-en-klaarmaaltijden

Kant-en-klaarmaaltijden gereed hebben, is nóg een mogelijke oplossing, denkt KHN. Daarom investeren veel restaurants nu in ovens om deze maaltijden te kunnen opwarmen. Dat klinkt niet direct als een gastronomisch hoogtepunt, zou de consument kunnen denken. Maar de kwaliteit van kant-en-klaarmaaltijden is de afgelopen jaren toegenomen volgens KHN, op vakbeurs HORECAVA (van 9-12 januari in de Amsterdamse RAI).

Binden, boeien en opleiden van personeel

Op die beurs is het personeelstekort een belangrijk gespreksthema. KHN verwacht dat de onderbezetting dit jaar iets minder wordt, maar nog altijd groot blijft. De uitdaging is het “binden, boeien en opleiden” van werknemers. Maar dat geldt voor meer sectoren, zoals bijvoorbeeld bij banen in de zorg of de energietransitie. Meldpunt berichtte eerder al dat de belangstelling voor het mbo laag is. Ook daar vraagt KHN aandacht voor. Maar dat is een langere termijnoplossing.

Uiteten wordt duurder

Een ander probleem dat zowel ondernemers als consumenten in de horeca raakt is de inflatie, mede door de hogere energieprijzen. KHN zegt dat de prijzen in de horeca omhoog moeten, maar dat ondernemers het lang niet aangedurfd hebben. De consument weer terugkrijgen na alle lockdowns kwam eerst. Dat is gelukt. De mensen blijven komen, ondanks de inflatie in het algemeen.

Maar in de horeca zijn de hogere kosten nog onvoldoende doorberekend, vindt KHN. En dat lijkt nu te gaan veranderen. Want de marges staan onder hoge druk. De ondernemers nemen het standpunt in dat de prijzen “niet meer eerlijk zijn.” Er blijft anders te weinig over om te kunnen investeren in hun bedrijven, wat noodzakelijk is om de kwaliteit te handhaven.

Lange rijen en trage leveringstijden ontstaan door personeelstekort

(Bron: ANP, KHN, HORECAVA; foto: ANP)

Geef een reactie