Registeren Inloggen

Lange rijen en trage leveringstijden ontstaan door personeelstekort

Consumenten hebben veel last van de krapte op de arbeidsmarkt. We vinden het namelijk vervelend als we op Schiphol lang in de rij moeten staan. Er is immers te weinig grondpersoneel. Ook kunnen we niet op de huisartsenpost terecht. En we willen meer ouderenzorg. Liefst zouden we morgen nog die zonnepanelen op ons dak krijgen. Maar overal is een groot personeelstekort.

Overal hetzelfde probleem

Of je nu naar de zorg, het onderwijs, de bouw, de energietransitie of de reiswereld kijkt. Overal hebben we last van dat probleem van te weinig personeel.

Zorg

Meldpunt heeft in diverse uitzendingen aandacht besteed aan het grote zorgtekort in Nederland. Minister Helder windt er geen doekjes om. Er komen geen extra verpleeghuiszorgplekken bij. Want er is niet genoeg personeel voor. Critici zeggen dat zorgbanen aantrekkelijker moeten worden. En beter betaald. Intussen blijven steeds meer hulpbehoevende ouderen langer thuis wonen.

Onderwijs

Ouders en grootouders moeten voortdurend inspringen, als scholen hun leerlingen naar huis sturen. Want ook daar heerst een personeelstekort. Ook hier behoren het aantrekkelijker maken van banen en een betere beloning tot de oplossingen.

Bouw

De woningnood is enorm. Starters moeten jaren wachten op een woning. Daarom zet het kabinet in op meer bouwen. Maar het stikstofakkoord en een groot personeelstekort zitten in de weg. Hier ligt een mooie kans voor zij-instromers. Want die willen graag een andere loopbaan beginnen. Meldpunt besteedde hier een uitzending aan. Omscholing is hier een belangrijke factor bij de oplossing.

Energietransitie

De energieprijzen schieten omhoog door de oorlog in Oekraïne. Plots willen veel meer mensen zonnepanelen op hun dak. Maar de levertijden zijn heel traag. Er zijn namelijk onvoldoende geschoolde monteurs. 36 procent van de vacatures in klimaatbanen blijft onvervuld, volgens ABN AMRO.

“Een goede aansluiting tussen (beroeps)onderwijs en arbeidsmarkt is daarbij van groot belang.” Dat staat in een aanbeveling van de Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt. Daarin zitten onder anderen de VNG en het UWV.

Reizen

Tijdens de meivakantie zijn de wachtrijen op Schiphol ongekend lang. Er is veel te weinig grondpersoneel om de toestroom aan reizigers aan te kunnen. Betere arbeidsvoorwaarden en beloning van het personeel zal de wachtende reizigers ook voordeel opleveren.

Mogelijke oplossingen

Niet alleen werkgevers en werknemers profiteren van oplossingen voor de arbeidskrapte. Maar dat geldt ook voor de consumenten van de zorg tot het toerisme. 10 mogelijke oplossingen op een rijtje gezet:

  1. Aantrekkelijkere banen, hogere lonen
  2. Migratie
  3. Betere aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt
  4. Omscholing
  5. Meer vrouwen, 50-plussers/zij-instromers
  6. Langer werken, minder deeltijd
    “Weinig werken zit in onze cultuur,” schrijft De Telegraaf op 2 mei 2022.
  7. Vereenvoudiging van het belastingstelsel
    Ons ingewikkelde belastingsysteem bemoeilijkt langer werken. De mensen kunnen namelijk hun toeslagen kwijtraken als ze meer gaan werken en verdienen.
  8. Automatisering/robotisering
    Waar mogelijk, kan de techniek een hoop eenvoudige klusjes direct uit handen nemen.
  9. Flexibele werk- en openingstijden
    Werken we niet te veel volgens een vast 9-5 stramien? Zou dat niet veel flexibeler kunnen kunnen?
  10. Meer thuiswerken
    Als corona iets heeft bewezen, dan is het wel dat thuiswerken werkt. Zo kunnen ouders hun werktijd ook iets flexibeler inrichten.

Foto: ANP

Geef een reactie

Reactie

    Over het algemeen, zeker in de zorg, overwerk loont niet, omdat bij overwerk de extra uren dubbel belast. Zeker in de Corona-periode Extra gewerkt, maar netto hielt je er weinig aan over. Belachelijk, dus dan maar “ tijd voor tijd” waarbij de instellingen er ook niets aan hadden, want je mocht weinig uren opnemen in verband met personeels tekort.
    Daarom zijn wij kampioen deeltijd banen.