Registeren Inloggen

VakantieDiscounter weigert geld terug te geven bij code oranje

Vanwege corona hebben veel vakantielanden het reisadvies code oranje. Maar waar heb je als reiziger dan recht op? Volgens online reisbureau De Vakantiediscounter op helemaal niets. Het overkomt Carin van de Warenburg en Ellen Coppis.

Lekker naar Kreta

De vriendinnen Ellen Coppis en Carin van de Warenburg boeken met vier andere personen in november 2019 een reis. Ze doen dat bij online reisbureau dé VakantieDiscounter. Voor 3.6668 euro gaan ze 8 dagen naar Kreta. De vrienden hebben er zin in, maar voor vertrek verandert de Nederlandse overheid het reisadvies voor Griekenland in code oranje. Het advies is om alleen naar Griekenland af te reizen als het noodzakelijk is. Vakanties vallen hier niet onder. Voor de stellen is het direct duidelijk: ze gaan niet naar Griekenland.

Omboeken of geld terug

Ze nemen contact op met dé VakantieDiscounter. En vragen naar de opties. Het online reisbureau is klip en klaar. Code oranje is slechts een negatief reisadvies en geen reisverbod. Ze kunnen gewoon gaan. Daarnaast hebben ze  een reis geboekt die ‘non-refundable’ is. Dus het gezelschap heeft pech. Ze moeten annuleren. En daar staat geen voucher tegenover. Het geld zijn ze kwijt.

In de fout

“En hier gaat de VakantieDiscounter de fout in.” zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Als het land niet veilig is, dan is de reis niet wat je hoefde te verwachten. Bij code oranje moet de reisorganisatie de reis annuleren.  En ook de uitspraak dat de reis ‘non-refundable’ is, schuift de MAX Ombudsman aan de kant. “Als dat het geval is, dan moet je dit als reisbureau heel duidelijk aan je klanten doorgeven. En dat is hier niet gebeurd.”  Daarnaast is VakantieDiscounter aangesloten bij ANVR. “En uit de Wet op de Reisovereenkomst blijkt dat je recht hebt op je geld terug.”

Sorry, sorry

Casper van Diemen, woordvoerder van dé VakantieDiscounter, biedt gelijk zijn excuses aan. Het bedrijf zit fout. Waarom het gezelschap verkeerd is voorgelicht, gaat Van Diemen uitzoeken. Het gezelschap krijgt van het reisbureau een voucher. En daarmee gaan ze akkoord. “Als ze voor het geld hadden gekozen, dan was onduidelijk geweest wanneer het op hun bankrekening zou staan.” zegt Jeanine Janssen. “En gaat het bedrijf tussentijds failliet, dan ben je alles kwijt. Een voucher is gedekt. Dus mocht er iets met VakantieDiscounter gebeuren, dan staat de Stichting Garantie Reisgelden (SGR) garant. Daarnaast kunnen ze er na een half jaar voor kiezen om alsnog het bedrag overgemaakt te krijgen.”

Geef een reactie

Reacties (2)

    Ook wij hebben een soort gelijk iets. Wij (mijn zusje en ik) zouden eind september een weekje naar Kos gaan. We hadden deze vakantie geboekt omdat onze ouders ook 2 week hadden geboekt. Mijn vader heeft Alzheimer en het leek ons leuk om nog mooie herinneringen op te doen om nog eens met onze ouders op vakantie gaan en om onze moeder te ondersteunen. Maar helaas gooide de Corona maatregelen roet in het eten. De vakantie van ouders is netjes geannuleerd door de reisorganisatie hebben een voucher gekregen. Wij hadden onze vakantie ergens anders geboekt. We hebben gelijk contact opgenomen met D-Reizen die waren tussenpersoon van Pelikaan reizen en die waren van plan om de reis door te laten gaan. Maar wij waren niet van plan om naar Kos te gaan, de regering rade het af om op reis te gaan naar een oranje gebied. We hebben gevraagd om een voucher maar die kregen we ook niet. Het advies was om niet te gaan, maar je mag wel. Ook hebben we gevraagd om de reis te verplaatsen naar juni 2021, gelukkig dit kon. Wij blij, maar dat duurde maar 2 dagen omdat de vliegreizen nog niet openstonden voor juni 2021 kon dit niet ingepland worden. We hoeven echt niet ons geld terug met een voucher waren wij al blij.

    Kunnen jullie iets voor ons doen? De reissom was € 573,16.

    We zijn ondertussen al in 2021 en nog steeds code oranje naar Turkije, en men mag alleen noodzakelijk reizen. Krijg netjes mijn reisdocumenten en veel plezier. Hallo heeft U blijkbaar niets geleerd van uw eerdere keer op de vingers te zijn getikt. Dus wordt weer een gevecht. Zag ook meerdere reviews op trust dat het nog steeds op dezelfde manier doorgaat … schandalig!!!