Registeren Inloggen

Verhuisbedrijf gijzelt inboedel van klant: eerst betalen!

Eén van de meest stressvolle gebeurtenissen in ons leven is verhuizen. Desiree Latenstein schakelt daarom het verhuisbedrijf Budget Movers in. Maar in plaats van minder stress krijgt ze juist meer spanning én een fikse rekening.

Dubbele kosten

Desiree Latenstein is nog druk aan het klussen in haar nieuwe woning als ze haar oude huis uit moet. Ze huurt verhuisbedrijf Budget Movers in. Voor zo’n 2.134 euro worden haar spullen verhuisd en tussentijds in opslag gezet waar het 2 maanden kan blijven staan. Maar als de verbouwing uitloopt en Desiree de opslag wil verlengen, moet ze ineens het dubbele betalen van de beloofde 85 euro opslagkosten per week. En als ze niet betaalt, krijgt ze haar spullen niet terug.

Beloofd is beloofd

“Een bedrijf mag de tarieven wijzigen als dat in de algehele voorwaarden staat. En daar moet je als klant bij tekening van het contract mee akkoord zijn gegaan.” vertelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. “Maar als de klant dat niet wil, moet hij wel de overeenkomst kunnen ontbinden. In het geval van Desiree staat er niets in de voorwaarden over het verhogen van de prijs. Verhuisbedrijf Budget Movers heeft met Desiree een tarief afgesproken van 85 euro, dan moet Budget Movers zich daar ook aan houden.”

Nieuwe eigenaar verhuisbedrijf

“Desiree krijgt te horen dat de prijsverhoging ook wordt doorgevoerd, omdat het bedrijf net is overgenomen. Maar ook dat mag niet.” zegt Jeanine. Als een bedrijf onlangs is overgenomen mag de eigenaar alleen bij nieuwe klanten de nieuwe tarieven rekenen. Bij bestaande klanten waarbij de prijs al is toegezegd, mag dat niet.”

Budget Movers zegt sorry

De directie van Budget Movers biedt excuses aan en geeft toe dat ze op verschillende punten zeer nalatig zijn geweest. “Het is absoluut niet de bedoeling dat de huidige contracten die al liepen plotseling hogere tarieven dienen te betalen. En al helemaal niet dat anders de inboedel niet wordt vrijgegeven. De huidige opslagcontracten die nu lopen mogen allemaal gebruik maken van de oude voordelige tarieven. En wij zullen als bedrijf onze verlies hierin nemen,” mailt de directie van het verhuisbedrijf.

“Wij hebben dan ook besloten om een stapje terug te doen en voorlopig geen opslagfaciliteiten meer aan te bieden, totdat wij onze processen weer strak hebben. Ook zullen wij andere facetten van onze bedrijf goed onder de loep nemen en er alles aan doen om te zorgen dat dit soort communicatie niet meer plaats vindt.” Tot slot laat het bedrijf weten dat zij zich gaan aanmelden bij een brancheorganisatie, zodat klanten bij een geschil naar De Geschillencommissie kunnen gaan.

Tips

Inmiddels is Desiree verhuisd en heeft ze het teveel betaalde bedrag van 177 euro terug gekregen. Inclusief een bos bloemen en een doos bonbons. Maar voorkomen is beter dan genezen, tipt Jeanine. “Ga je met een verhuisbedrijf in zee, kijk dan eerst online naar de reviews. Lees daarnaast de voorwaarden goed door en – nog belangrijker – kijk of het bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie zodat je bij problemen naar De Geschillencommissie kan.”

(Foto: MAX)

Geef een reactie