Registeren Inloggen

3 maanden voor babbeltruc met wisseltruc van bankpassen

Blijf alert op babbeltrucs aan uw voordeur. Meldpunt kan het niet vaak genoeg herhalen. De Rechtbank in Arnhem heeft een 25-jarige man tot een gevangenisstraf van 3 maanden veroordeeld. Hij deed zich voor als een bezorger van PostNL of DHL en maakte daarbij pinpassen en pincodes buit.

Babbeltrucs kennen vele varianten

Er zijn vele varianten van babbeltrucs waar oplichters zich van bedienen. Maar in dit geval gaat het om een listige verwisseling van pinpassen door de dader. Tegelijkertijd bemachtigt deze de pincode. Hij maakt zich aldus schuldig aan de oplichting aan huis van 3 bejaarde slachtoffers, onder anderen in de gemeentes Hoevelaken en Doetinchem.

Hoe gaat die wisseltruc van bankpassen?

De crimineel belt aan. Hij is verkleed als een pakketbezorger van PostNL of DHL. Hij levert een pakje af, dat door de argeloze bewoner die de deur opent, helemaal nooit besteld is. Maar dát is juiste kracht van de bediener van de babbeltruc: goedgelovige mensen trappen in zijn praatjes. Om het pakje te krijgen moet er zogenaamd 1 euro gepind worden. En dat gebeurt ook nog.

“Geeft u mij maar even uw bankpasje, dan doe ik het wel,” zegt de oplichter uiterst ‘hulpvaardig’. Hij kijkt de pincode af of tikt die misschien zelf ook nog wel even in. Daarna geeft hij een andere bankpas terug, maar wel een van dezelfde bank. Dat daarna grote bedragen gepind gaan worden, zal niemand verbazen. De goedgelovige oudere blijft berooid achter. Bij 1 van de slachtoffers pint deze oplichter zelfs 4 keer het maximale bedrag van 500 euro. Voor de rechtbank heeft hij dit vergrijp bekend.

Gevangenisstraf, maar civiele vordering afgewezen

Omdat hij al eerder voor gelijke zaken gestraft is geweest, krijgt hij op 2 mei 2023 3 maanden gevangenisstraf ondanks een lang voorarrest, wat normaliter automatisch aftrek betekent. De rechter rekent het de veroordeelde namelijk zwaar aan dat hij kwetsbare ouderen benadeelt. Dat gebeurt op zeer geraffineerde wijze door hun vertrouwen te winnen. Maar de rechter wijst vervolgens wel een civiele vordering van een van de slachtoffers af, aangezien het gevorderde bedrag al is vergoed door ABN AMRO.

Vergelijkbaar met helpdeskfraude

In een eerdere uitzending van Meldpunt over helpdeskfraude komt deze bank de slachtoffers ook tegemoet door de schade te compenseren. Dat is fraude waarbij de oplichter zich telefonisch voordoet als bankmedewerker. Ook deze truc eindigt net als bij genoemde babbeltruc met het inpikken van bankpas en pincode. En het gebeurt vaker dan u lief is. Gelukkig komen de criminelen er niet altijd mee weg en volgen er aanhoudingen en veroordelingen.

Naast ‘fysieke’ oplichting en fraude zijn er vorig jaar ongeveer 2,2 miljoen mensen slachtoffer geworden van cybercriminaliteit (online misdaad). Dat schat het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van onderzoek onder 32.000 mensen van 15 jaar en ouder (CBS, 11 mei 2023).

Spaarslot ter beveiliging

Vorig jaar heeft ABN AMRO het zogenaamde spaarslot geïntroduceerd, ter bescherming in het geval bankpas en pincode ontvreemd zijn door babbeltrucs of helpdeskfraude. Dat zorgt ervoor dat zelfs de klant zelf 24 uur niet bij zijn eigen spaargeld kan. Op die manier krijgt deze bedenktijd of hij een bepaald bedrag wel wil overmaken. Maar ook dieven moeten zo lang wachten alvorens het geld te kunnen pinnen. Dat geeft – als er tenminste aangifte is gedaan – de politie een voorspong op de oplichters.

Wat kunt u doen tegen babbeltrucs?

Voorkomen is beter dan genezen. Wat kunt u zelf doen als zo iemand bij u aanbelt? Houdt uw bankpas en pincode in ieder geval altijd gescheiden van elkaar. En geef nooit uw pas af of mee aan een ander. Lees hier een uitvoeriger artikel wat u kunt ondernemen in dit soort vervelende situaties.

https://www.maxmeldpunt.nl/veiligheid/zo-herkent-u-een-babbeltruc-en-voorkomt-u-oplichting/

(Bron: Rechtspraak.nl, Archief, ANP, CBS. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    […] Source […]