Registeren Inloggen

Is spraakprogramma oplossing voor administratiedruk in de zorg?

Van de grote problemen in de zorg is er 1 dat zorgverleners veel tijd kwijt zijn aan administratie. Komen ze terug van een cliënt, dan moeten ze daarna meteen weer achter de computer om een verslag te tikken en voorraad bij te houden. Een oplossing hiervoor zou de rapportage met een spraakprogramma kunnen zijn. Zorgorganisatie Patyna is zeer tevreden over een test van 5 weken.

Inspreken in plaats van uittikken

Probeert u het zich eens voor te stellen: na een zware werkdag bij cliënten ook nog verslagen moeten uittikken. Dat is vrij veel ‘extra’ werk. Daarom deden 3 thuiszorgteams van de Friese zorgorganisatie Patyna mee aan een test. Ze spraken hun rapportages in de thuiszorg in, in plaats van ze te hoeven uittypen. Daarbij gebruikten ze het spraakgestuurde ECD (elektronisch cliënten dossier). Dat zou in de buurt kunnen komen van wat zorgminister Helder bedoelde met de voordelen van robotisering in de zorg. Dit vertelde ze in een uitzending van Meldpunt en in de Kamer. Zo komt er namelijk meer tijd voor zorg in plaats van administratie.

Inclusief medische termen

Wie weleens op zijn computer het spraakprogramma heeft gebruikt, weet wat voor een tijdbesparing dat kan opleveren. Voor zorgverleners kan het extra veel tijd opleveren, als er een speciaal spraakprogramma is ontwikkeld inclusief medische termen. Niet alleen de medewerkers zullen daar blij mee zijn, ook de cliënten profiteren daarvan. Want zij zijn erbij. Het gaat niet meer alleen over hen. Nee, ze doen het samen, want de client heeft inspraak over de inhoud van het zorgverslag.

Extra zorgmoment

Diederik de Rave is medeoprichter van het Amsterdamse bedrijf Attendi dat de software heeft ontwikkeld. “Stel dat iemand 26 uur werkt in de zorg per week, dan gaat 40 procent van de werktijd in het achter de computer zitten. Dat is zinnig werk hoor, maar die tijd zouden ze liever aan een extra zorgmoment willen besteden.” En dat kan nu ook, verklaart Ines van Beek, projectleider van zorgorganisatie Patyna die 5 weken meedeed aan een test.

Hoe werkt het?

De laptop van de zorgmedewerker kan gewoon in de tas blijven. De software van het spraakprogramma staat namelijk op de smartphone. Even de app aanzetten en dan kan de verslaglegging plaatsvinden. Samen met de cliënt spreekt de zorgmedewerker het verslag in. De ontwikkelaar kan de ingesproken tekst later uitlezen, ook als het in het Fries of Limburgs is. Want de herkenningsgraad van de medische termen is zelfs in de Friese taal of Limburgs dialect 93 procent. En dat is heel hoog.

Extra zorgmoment erbij

Van Beek vertelt hoe de test is verlopen bij Patyna. “We hebben de nulmeting aan het begin van de testperiode vergeleken met de 1-meting na afloop. Daaruit bleek dat het een half uur per dag scheelt voor een zorgmedewerker. Dat is een heleboel winst als je over een hele werkweek kijkt. Dat betekent dat er minimaal 1 zorgmoment bij kan komen.”

Ze steekt haar enthousiasme voor het nieuwe systeem niet onder stoelen of banken. “Het geeft meer werkplezier aan ons personeel. Die zijn ook blij dat ze niet meer op de spelling hoeven te letten. Want dat is allemaal automatisch geregeld.” Ook voor de cliënten is het een hele verbetering, zegt ze. “Het betekent namelijk meer erkenning en herkenning voor hun positie. Voorheen ging het om de interpretatie van de zorgmedewerker. Nu kunnen ze meepraten. Ze voelen zich zo gehoord.”

“Er komen geen extra verpleeghuisplekken bij”

(Foto: Shutterstock)

Geef een reactie