RegisterenInloggen

Grote gids voor veilig webwinkelen

We webwinkelen als nooit tevoren. Veilig vanuit huis inkopen doen, zonder gedoe met mondkapjes of anderhalve meters. Maar online winkelen gaat niet altijd goed. Op het forum van Meldpunt komen veel klachten binnen van consumenten die hun bestelde product niet krijgen. Webwinkelen kan heel veilig zijn, maar dan moet u wel weten waar u op moet letten. We geven 10 tips.

Veilig webwinkelen kan

Op het forum van Meldpunt zijn al honderden klachten binnen gekomen van mensen die iets bestellen bij een webshop die vervolgens niets levert. Of die een verkeerd product levert en dit niet wil terugnemen. Toch blijft webwinkelen populair, en dat is logisch, want het is ongelofelijk handig, en meestal gaat het wél goed. In plaats van niet webwinkelen, kunt u beter leren hoe u dit veilig doet. Wordt een expert webwinkelaar en lees onze tips.

Tip 1) Wees niet gierig

Goedkoop is duurkoop. Als het te mooi is om waar te zijn, is dat het meestal ook. Clichés zijn niet voor niets clichés. Vaak gaat webwinkelen fout als u via een advertentie een aanbieding ziet die fantastisch lijkt. U klikt op de advertentie en komt in een webshop die u niet goed kent. Maar de prijs is te verleidelijk, en een product is makkelijk besteld. Letterlijk honderden mensen maakten dit mee met advertenties voor webshop Virali. Ze bestelden haartrimmers, maar die werden niet geleverd. Reactie van de winkel krijgen ze niet. Hun geld, foetsie.

Tip 2) Doe geen impulsaankoop, negeer advertenties

Er zijn twee dingen die hier fout gaan. De eerste is: wanneer u iets koopt na het zien via een advertentie is dat altijd een impulsaankoop. Typisch aan impulsief iets kopen is niet nadenken, en geen research doen. Misschien verveelt u zich, en maakt het bestellen van een product u tijdelijk gelukkig. Hier is op zich niets mis mee, als u dit korte gevoel van geluk het geld waard vindt. Als u liever goede spullen koopt waar u langer blij mee bent, negeer dan advertenties en koop nooit iets zonder er minimaal een dag over na te denken.

Tip 3) Doe research, al is het 1 minuut

Het tweede dat fout gaat bij de haartrimmers van Virali, is dat klanten geen research deden. Er staan namelijk veel klachten over dit bedrijf op internet. Voor u een bestelling plaatst: Google twee zaken.

  1. de naam van het product
  2. de naam van de webshop plus ‘klacht’ of ‘recensie’

Als u de naam Googlet van het product, vindt u meestal meerdere webshops die dit product verkopen. U kunt dan kiezen voor de webshop waar u al vaker een bestelling hebt gedaan en positieve ervaringen mee heeft. Als het product niet te koop is in uw favoriete webshop, vindt u wellicht de webshop van het originele merk, en hoeft u geen gebruik te maken van een handelaar.

Tip 4) Wanneer wel originele verkoper en wanneer niet?

U kunt producten direct van de fabrikant of aanbieder kopen, of van een winkel die producten of diensten van verschillende merken aanbiedt. Zo kunt u bijvoorbeeld Transavia-tickets op de site van Transavia kopen, of bij een ticketshop of reisbureau. U kunt een keukenmachine van het merk Kitchen Aid bij Kitchen Aid bestellen, of bij bijvoorbeeld de webwinkel van een warenhuis. Is via een omweg bestellen handig of nadelig?

Nadeel:
Het nadeel van een bestelling bij een doorverkoper, is dat het twee keer fout kan gaan. De originele leverancier kan een fout maken bij de levering, en de tussenhandelaar kan iets fout doen. U bent van twee partijen afhankelijk, die ook nog eens elkaar de schuld kunnen geven.

Handig:
Maar een doorverkoper kan juist ook extra garantie bieden. Bijvoorbeeld wanneer de webshop zo groot is, dat het heel belangrijk is voor deze winkel om een goede klantenservice te hebben. Ze willen immers goed bekend staan. CoolBlue is een voorbeeld van een handelaar die klanten bij andere webwinkels weg probeert te lokken door een buitengewoon goede klantenservice te bieden. Ze rekenen erop dat klanten niet 1 keer, maar meerdere keren producten bij hen bestellen, want ze hebben een groot aanbod. Dat krijgen ze voor elkaar als u de leukste koopervaring hebt ooit.

Tip:
Koop bij een handelaar als u weet dat de klantenservice van deze handelaar zeer goed is. Koop bij de originele leverancier als u de webshop van de handelaar niet goed kent.

Tip 5) Let op externe verkopers

Sommige populaire webshops bieden niet alleen zelf producten aan, maar brengen u in contact met externe verkopers die in de webshop hun spullen mogen aanbieden. Deze verkopers hebben soms andere regels over retourneren of verzendkosten dan de webshop zelf. Misschien vindt u de retourregels van Bol.com bijvoorbeeld prettig, maar zijn die van een externe verkoper die op Bol.com spullen aanbiedt strenger. Of u te maken heeft met Bol.com zelf of een externe verkoper geeft de webwinkel bij elk product aan zoals u kunt zien op deze schermafbeelding.

externe verkoper

Tip 6) Koop bij Europese webwinkels

De Europese Unie heeft regels gemaakt om klanten van Europese webwinkels te beschermen. Bij webwinkels van buiten Europa gelden deze voor consumenten prettige regels vaak niet. Bovendien heeft u bij winkels buiten Europa te maken met douanekosten. U kunt zien of een webwinkel Europees is aan de volgende kenmerken:

  • Het vestigingsadres of bezoekadres is in Europa
  • Het e-mailadres eindigt op .nl voor Nederland of .de voor Duitsland, .co.uk voor Engeland, etc.
  • Het telefoonnummer begint met +31 voor Nederland of bijv. +44 voor Engeland

Soms is een webshop wel Nederlands maar komen de producten toch rechtstreeks van buiten Europa. U heeft dan te maken met dropshipping. De winkeleigenaar bestelt namens u een product bij een buitenlandse webshop en laat het rechtstreeks naar u verzenden. De nadelen hiervan en hoe u dropshippers kunt herkennen leest u in dit artikel.

Tip 7) Controleer hoe u kunt klagen

Heeft de webwinkel een mailadres? Zijn er contactgegevens, een bezoekadres, een KVK-nummer? Bekijk voor u bestelt bij een onbekende winkel hoe u contact met het bedrijf op kunt nemen, mocht er iets mis gaan.

Tip 8) Bekijk keurmerk

Webwinkels kunnen zich aansluiten bij een keurmerk. Als ze dat doen moeten ze zich aan regels houden over hoe de winkel met klanten omgaat. Op de website van Thuiswinkel Waarborg of van Webshop Keurmerk kunt u de naam van de webwinkel invoeren en zien of de winkel lid is. Heeft u problemen met een webwinkel die lid is van een keurmerk? Stap dan naar de geschillencommissie van dat keurmerk.

Tip 9) Bij twijfel, betaal achteraf, met Paypal of creditcard

Wilt u heel graag iets kopen bij een webwinkel die u niet goed kent? Betaal dan op een manier die extra bescherming biedt. Het bedrijf Paypal biedt aankoopbescherming. Ze geven u bijvoorbeeld geld terug als u het product niet ontvangt. Ook als u betaalt met een creditcard krijgt u van de bank die de creditcard uitgeeft extra garanties. Sommige winkels bieden de mogelijkheid om achteraf te betalen. Dit is slim als u de winkel niet goed kent.

Tip 10) Pas op voor gekopieerde nepwinkels

Hele slimme oplichters kopiëren de bouwcode van een bekende en betrouwbare webshop, zetten hem op internet met een internetadres dat lijkt op die van de originele winkel en bieden hierop hele goedkope producten aan. Mensen bestellen hier spullen, betalen, en krijgen nooit een product. Na een paar weken is de winkel verdwenen. Hoe u deze webshops kunt herkennen leest u in dit artikel.

Geef een reactie

Reactie

  1. N.a.v. o.m. tip 5 heb ik mijn voornemen om iets te kopen bij de door uw genoemde webwinkel eens onderworpen aan een nader onderzoek.

    Wow, daar word ik niet vrolijk van.
    Wederverkoper die gebruikt maakt van het platform blijkt he-le-maal niet geregistreerd te zijn onder de vermelde handelsnaam.
    Het adres is een woonhuis.
    De verkoopvoorwaarden zijn een ingescand rommeltje.
    Geen review van te vinden (niet bij de webwinkel noch elders).
    Pas sinds 30 juni op het platform geregistreerd.

    Even contact opgenomen met de webwinkel/platform genoemd bij tip 5.

    Ik kreeg dus het volgende antwoord (citaat);”……….kan ik u melden dat partners hun eigen verkoopnaam kiezen, dat dit een andere naam is dan zijn KVK inschrijving is irrelevant. Met deze verkoper hebben wij uitstekende ervaringen”.

    U begrijpt dat ík géén aankoop zal doen bij de wederverkoper op het platform van de door u genoemde webwinkel.