Registeren Inloggen

Hoe krijgt u die compensatie voor uw energierekening?

Klinkt mooi dat we 2 keer 190 euro compensatie krijgen voor de schrikbarend gestegen energierekening. Maar hoe komt dat geld eigenlijk op uw bankrekening terecht? Dat verschilt per energieleverancier. Want sommigen verrekenen het met uw nog openstaande bedragen, en anderen met uw termijnbedrag voor november en december.

Uitleg Rijksoverheid over compensatie

De regering heeft samen met de energieleveranciers een plan uitgewerkt. Dit houdt in dat elk huishouden 2 keer 190 euro compensatie ontvangt. Dat gebeurt in november en december 2022. De uitbetaling van deze bedragen geschiedt overigens door uw eigen energieleverancier en niet door de overheid. Maar hoe? Op de site van de Rijksoverheid staat onder andere het volgende.

De compensatie kan per maand bij u terecht komen door:

  • € 190 aan u over te maken.
  • € 190 van uw voorschot- of eindnota voor elektriciteit af te halen.
  • Een deel van de €190 aan u over te maken. En het andere deel van uw voorschot- of eindnota voor elektriciteit af te halen.
  • € 190 van een openstaande rekening of betalingsrekening af te halen.
  • € 190 aan u over te maken nadat u het contract beëindigt.

Uw energieleverancier laat u zo snel mogelijk weten hoe u uw geld krijgt.

Vattenfall

Meldpunt checkt voor u alvast hoe verschillende energiebedrijven dit gaan aanpakken. In de maandelijkse nieuwsbrief van Vattenfall staat uitleg over het prijsplafond dat ingaat per 1 januari 2023. Daaraan gekoppeld zit uitleg over de 2 x 190 euro compensatie voor uw energierekening in november en december 2022.

“Ben je de eerste dag van de maand klant bij ons, dan ontvang je de korting voor die maand via ons. We betalen de korting in de 2e tweede week van november aan je uit. Ben je 1 december ook klant, dan ontvang je ook in december € 190,-.” Vattenfall geeft dus aan dat de 2e betaling half december is. Ze geven uitdrukkelijk aan dat wie nog een openstaande rekening heeft, de korting daarmee krijgt verrekend. Maar ze beloven dit niet te doen voor de termijnbedragen van november en december of een lopende betalingsregeling.

Essent

Bij concurrent Essent verrekenen ze het juist wel, zowel met openstaande bedragen als termijnbedragen voor de laatste 2 maanden van het jaar. Dit staat er op hun website: “We verrekenen € 190 met je termijnbedrag en andere bedragen die nog open staan. We verwachten dat je dit vanaf 15 november/15 december kunt zien in Mijn Essent en in de VerbruiksManager+ app. Je ziet de tegemoetkoming van €190 onder Facturen en Betalen terug.”

Rekenvoorbeeldje

Hoe ziet zo’n verrekening er dan in uit in de praktijk? Even een rekenvoorbeeldje. Stel uw factuurbedrag is 100 euro. Dan hoeft u die maand natuurlijk niets te betalen. Het nog overblijvende deel van 90 euro verrekenen ze dan met uw eindafrekening voor 2022.

Eneco en kleine aanbieders

Minder helder is de situatie bij Eneco: “Op dit moment werken we uit hoe deze vergoeding precies uitgekeerd gaat worden. Zodra dit bekend is informeren we je hierover. Je kunt erop rekenen dat de volledige korting in 2022 al aan je uitgekeerd wordt.” Hetzelfde geldt voor enkele kleinere aanbieders. Voor HEM bijvoorbeeld komt november te vroeg. Dat bedrijf zal daarom in december in 1 keer 380 euro overmaken naar hun klanten.

Compensatie niet nodig?

Mocht u het bedrag van 190 euro per maand helemaal niet nodig hebben, bijvoorbeeld door eerdere bezuinigingen op uw energie, dan hoopt energieminister Jetten dat u het schenkt aan een goed doel.

Noodfonds Energie

Aanvulling per 18 april 2024: de 190 euro energiekorting was in 2022, het jaar waarin dit artikel oorspronkelijk werd gepubliceerd, één van de maatregelen van de overheid om burgers met hoge energiekosten te ondersteunen. Deze regeling heeft inmiddels plaatsgemaakt voor het Noodfonds Energie. Lees in dit artikel hoe dit Noodfonds werkt en wie ervoor in aanmerking komen.

Alle huishoudens 190 euro korting op energierekening

(Bron: Eneco, Vattenfall, HEM, Essent, Rijksoverheid. Foto: ANP)

Geef een reactie

Reactie

    Goedemiddag ,

    Wat mij opvalt is dat niemand het heeft over verschillende energieleverancier per huishouden. Ik heb stroom van Eneco en stadsverwarming van Vattenfal ( is verplicht). Hoe wordt dan de compensatie geregeld