Registeren Inloggen

Vrijdag op tv: Klachten over peperdure ontstoppingsbedrijven

Ontstoppingsbedrijven die honderden of soms zelfs duizenden euro’s rekenen voor het verhelpen van een verstopte afvoer of riool. Het is een grote ergernis onder consumenten en onder erkende ontstoppingsbedrijven. Gaat toezichthouder ACM malafide ontstoppers aanpakken, net zoals ze dat deden bij de slotenmakers met woekerprijzen?

754 euro voor een halfuur

Andries Dirkmaat uit Apeldoorn moet 754 euro betalen aan een ontstopper. Terwijl deze niet meer dan een halfuurtje bij hem werkte. Het grootste deel van de kosten komt dan ook van het gebruik van een trekveer. Daarvoor vraagt de ontstopper namelijk 72,40 euro per meter. In totaal gebruikt hij zes meter, wat 434,40 euro kost. Andries moest voor de klus begon tekenen voor de kosten en erna meteen pinnen. Maar hij is het niet eens met dit hoge bedrag. Daarom probeert hij telefonisch te klagen bij het bedrijf. Maar hij komt niet meer met hen in contact.

Grijpt ACM in?

Ook Henk en Anneke Fledderus uit Wolvega moeten een enorm hoog bedrag betalen voor de ontstopping van hun wc. Namelijk: 1.964 euro. Opvallend zijn de kosten voor het gebruik van de hogedrukspuit. Dit is 1.573 euro. Voor het gebruik van apparatuur en gereedschap worden dus veel te hoge bedragen gerekend.

Branchevereniging Techniek Nederland heeft last van malafide ontstoppingsbedrijven die bij Google bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) beboette vorig jaar een slotenmaker die ook, veel te dure, ontstoppingswerkzaamheden verrichtte. Gaan ze dit vaker doen? Elles de Bruin spreekt hierover door met directeur consumenten van ACM Edwin van Houten. Ook gaat ze in gesprek met de voorzitter van Techniek Nederland, Doekle Terpstra.

Dagvaarding

Verder in Meldpunt: wat te doen met reisvouchers die na twee jaar verlopen? Vanaf maart 2020, vlak na het uitbreken van de coronapandemie, konden vakanties niet doorgaan. Daardoor werden vouchers als een soort tegoedbon uitgedeeld. Maar sinds maart dit jaar verlopen de eerste duizenden vouchers. Deze zijn nog niet in contant geld, een andere vlucht of vakantie ingewisseld. Zo zag ook Leonie van Aerde (82) in maart 2020 haar familiebezoek in Australië in het water vallen door corona. Maar de ticketkosten van zo’n 6000 euro van Singapore Airlines heeft ze nog niet terug. Om te voorkomen dat haar voucher verloopt, moet Van Aerde met een dagvaarding haar claim veilig stellen. MAX Ombudsman Jeanine Janssen legt uit waar bezitters van aflopende vouchers vooral op moeten letten.

Kijk vrijdag 28 januari naar Meldpunt om 19.50 uur op NPO 2.

Geef een reactie